Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage et lite hefte med matoppskrifter, - del av en gave til en som liker sterk mat og oliven o.l.

Jeg skal lage en kurv med bl.a. dette oppi;

- pesto

- rød currypaste

- chili

- oliven

- fetaost

- jalapeno

- wasabi

- garam masala

- evt. diverse sterke kryddermix'er

Nå trenger jeg matoppskrifter med noe av dette i! Jeg har et par oppskrifter med pesto, en med chili, en med jalapeno. Men vil gjerne ha flere. Helst middag (hovedrett) oppskrifter da - med noe av det over som ingrediens.

Er det noen som har noen oppskrifter? Jeg har søkt masse på nettet, men har ikke funnet så mange enda.

Blir veldig veldig glad om noen har noen oppskrifter de kan komme med :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosin
Skrevet

Jeg har ikke tid til å lete akkurat nå, men skulle tro du kunne finne hovedretter med curry pasten. Thailandske retter f.eks. (vegetar, kylling, svin, scampi). Er det ikke curry paste i Tom kha ghai suppen også (bær over med skrivemåten min då), den er iallfall knallgod.

Fetaost og oliven blir fantastisk i pai, ta utgangspunkt i en quiche og la deler av fyllet være osten og oliven.

Skrevet

pastasalat med pestomarinert kylling, ruccola, rødløk, fetaost, oliven, pasta så klart, noen egg kanskje... bruk fetaost som ligger i olje, den oljen er veldig god som "dressing" på salaten. Kan selvfølgelig bruke andre grønnsaker...

en dessert også da:

sjokoladesaus med chilli! bruk to plater mørkmørk sjokolade (70% eller mer) en boks kremfløte, varm på svak varme til sjokoladen smelter rør til den er blank, er den for tynn tilsett en eggeplomme og rør godt. dryss i litt chillikrydder eller finhakk fersk chilli, smak deg frem, du skal smake chillien, men det skal ikke være sterkt. blir sausen for bitter tilsetter du litt melis.

sjokoladesausen serveres lun sammen med tynne pannekaker med vanilje is og jordbær. helt fantastisk god dessert!:P

Skrevet

Garam masala er veldig godt å bruke til wokretter, synes jeg.

Jeg krydrer kjøttet med det før jeg woker det. Smaker herlig ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...