Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 Hei! Er 17 år og snuser så godt som fast, sikkert mange her som er imot det osv, men tobakksloven tilsier at personer over 16 år har lov til å kjøpe og nyte tobakk, så ingen moralprekner på hvor galt dette er takk smile.gif Over til saken, har nylig vært i Sverige i kjøpt et tårn (10 bokser) til 350kr som jeg har hatt på rommet. Jeg kommer hjem i dag og ser tårnet borte vekk, og moren min sier hun har kastet det. Har hun lov til dette? Greit hun mener det er galt, og det kan jeg forstå, men det er tyveri? Jeg er hovedsakelig ute etter et fasitsvar på spørsmålet mitt, men også litt meninger om dette.
Gjest antigartner Skrevet 18. juli 2008 #2 Skrevet 18. juli 2008 Hei! Er 17 år og snuser så godt som fast, sikkert mange her som er imot det osv, men tobakksloven tilsier at personer over 16 år har lov til å kjøpe og nyte tobakk, så ingen moralprekner på hvor galt dette er takk smile.gif I og med at det er 18-årsgrense på alle slags tobakksvarer, så tar du nok feil der. Du har nok lite å stille opp med hvis du vil anmelde din mor for tyveri, så lenge dette er noe du har kjøpt og innført ulovlig.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Jeg lurer faktisk på om du kan ha rett. Kikket litt innom lovdata, og der står det kun om at salg ikke er lovlig, mens kjøp og bruk klarer jeg faktisk ikke se noen aldersgrense på. Kunne faktisk vært intressant å sett hvordan en slik sak hadde endt.
Beast Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 § 5. Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 Slutt å snuse!!! JA, din mor har all rett til å kaste dette! Vet du hvorfor hun gjorde det? Hun bryr seg om deg enten du liker at hun kastet dette eller ei! Se loven over her+tenk på at du bor hjemme og du er IKKE myndig selvom du som alle 17 åringer føler deg stor! Om du får barn selv engang så tror jeg du forstår det!
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Du har rett i at det ikke finnes noen regler mot kjøp og bruk; ansvaret hviler ene og alene på selgeren. Uansett var det tåpelig av moren din å kaste snusen. Du kommer sannsynligvis bare til å kjøpe mer snus i Norge, og den eneste konsekvenser blir at du taper penger. Og gjemmer snusen bedre neste gang, selvsagt.
Gjest men Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Du er mye over 17 år, det er bare vi eldre som husker at vi kunne kjøpe røyk som 16-åringer. 17-åringer vet veldig godt når de kan kjøpe alkohol og tobakk lovlig.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 Kjøp og bruk av tobakk har ingen aldersgrense i Norge, bare salg av tobakk til personer under 18 år er forbudt. Samme i Sverige der du kjøpte. Fra fylte 15 år har du rett til å bestemme selv over penger du har tjent, det være seg lommepenger eller penger fra jobb. MEN: Din mor har rett til å frata deg denne retten hvis hun mener du bruker pengene på noe som ikke er bra for deg. Da plikter hun imidlertid å snakke med deg først, så når hun har gått inn på rommet ditt og konfiskert dine lovlige eiendeler har hun gått over streken. Men om det kan få noen konsekvenser? Neppe. Hun kan jo ikke godt kjøpe et nytt tårn til deg, det er ulovlig. Og om du snakker med henne om dette før neste gang du kjøper snus kan hun jo bare nekte deg det. Pengene tilbake for det hun kastet derimot, det har du rett til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå