Gå til innhold

enkelte folk skulle aldri fått barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ble kontaktet av en dame

som trengte dagmamma til datteren sin.

Jeg spurte hvor gammel datteren hennes er,å hun svarte at hun er ikke født enda å at hun ville ha meg som dagmamma allerede 3 dager etter at ungen var født!

Jeg ble helt sjokket og visste ikke helt hva jeg skulle svare..

Fikk til slutt sagt at jeg synes det ble for stort ansvar for meg..

Enkelte folk skulle aldri fått barn asså!!

Synes dette var utrolig sjokkerende at folk gir fra seg ansvaret ffor en nyfødt baby til en vilt fremmed!!

Vil gjerne høre andre sine meninger om dette..

Endret av bergensbabe87
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg ble kontaktet av en dame

som trengte dagmamma til datteren sin.

Jeg spurte hvor gammel datteren hennes er,å hun svarte at hun er ikke født enda å at hun ville ha meg som dagmamma allerede 3 dager etter at ungen var født!

Jeg ble helt sjokket og visste ikke helt hva jeg skulle svare..

Fikk til slutt sagt at jeg synes det ble for stort ansvar for meg..

Enkelte folk skulle aldri fått barn asså!!

Synes dette var utrolig sjokkerende at folk gir fra seg ansvaret ffor en nyfødt baby til en vilt fremmed!!

Vil gjerne høre andre sine meninger om dette..

Er du seriøs nå? Dette minner om Juno, der hun bare ville få ungen ut og fortsette med livet sitt.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet

Ja jeg er seriøs..

Stakkars lille baby!!

Å det verste var at hun trengte ikke dagmamma fordi hun hadde en høy stilling eller noe..

Hun trengte dagmamma fordi hun ska fullføre skolen å kunne slutte der selv om hun var gravid!

Ble så provosert og forbanna på hun!!

Hvordan i helvete kan hun prioritere skolen foran din nyfødte datter!

Også fortalte hun at hun kom til å trenge meg ekstra mye i sommer for hun skulle ha sommerjobb stort sett hele sommeren!

Ehhh...Skal du ikke heller priotere din nyfødte baby kanskje??

Tydligvis ikke :S

Gjest Gjest
Skrevet

Får man ikke fødselspenger i begynnelsen etter man har fødet? Og de som har økonomiske problemer, de kan jo få litt ekstra hjelp. Hva skal hun med sommerjobb da? Kanskje tjene litt ekstra penger, men en sommerjobb får man vel ikke allverden?

Da er det vel bedre med fødselspermisjon så man kan ta seg av ungen og få litt hjelp av staten.

Gjest Gjest
Skrevet

Klart det er galskap (om det stemmer da) Hun forandrer nok mening når hun får barnet! Om du ikke passer det så er det sikkert noen andre som gjør det!

Du har ikke misforstått da?

Gjest Ikke innlogget nå
Skrevet
Ja jeg er seriøs..

Stakkars lille baby!!

Å det verste var at hun trengte ikke dagmamma fordi hun hadde en høy stilling eller noe..

Hun trengte dagmamma fordi hun ska fullføre skolen å kunne slutte der selv om hun var gravid!

Ble så provosert og forbanna på hun!!

Hvordan i helvete kan hun prioritere skolen foran din nyfødte datter!

Også fortalte hun at hun kom til å trenge meg ekstra mye i sommer for hun skulle ha sommerjobb stort sett hele sommeren!

Ehhh...Skal du ikke heller priotere din nyfødte baby kanskje??

Tydligvis ikke :S

Jeg kjenner jeg blir litt småirritert... hva vet du og vi andre om denne kvinnens liv, og hva som er viktig for henne?

Kan det ikke være at dette er nødvendige ting som kvinnen må gjøre for å kunne ta seg av sin baby på best mulig måte?

Stønaden en får som nybakt mor under studiene monner ikke så mye, jeg vet ikke helt hva engangsstønaden er pr i dag, men da jeg fødte var den på rundt 26000.

Hvis man da ikke er enslig forsørger har man heller ikke krav på å andre stønader, og da kan det fort bli knapt.

Jeg hadde selv barnepasser til min 6 uker gamle baby for å fullføre skolegang.

Svangerskapet var ikke planlagt men vi (barnefaren og jeg) ønsket ikke at jeg skulle ta abort, og vi måtte gjøre grep som vi visste var til det beste for barnet i det lange løp, selv om vi heller skulle ønsket å være hjemme med babyen 24/7.

Jeg gikk på alle obligatoriske forelesninger, resten av studiene tok jeg hjemme med barnepasseren til stede.

Og jeg jobbet også ved siden av... en deltidsjobb som gjorde at jeg a oss noen sårt tiltrengte kroner i det som vi visste kom til å bli en tøff tid.

Mannen var lærling og tjente heller ikke så godt, og hadde også en deltidsjobb ved siden av.

Jeg forteller dette for å få fram et poeng: døm ikke før dere vet hele historien! Det kan være mange grunner til at denne kvinnen velger å gjøre som hun gjør, og jeg vet av erfaring at det er mange ting man gjør som man egentlig ikke ønsker, men som man må gjøre fordi det er det eneste rette i det lange løp.

Gjest Gjest
Skrevet
Får man ikke fødselspenger i begynnelsen etter man har fødet? Og de som har økonomiske problemer, de kan jo få litt ekstra hjelp. Hva skal hun med sommerjobb da? Kanskje tjene litt ekstra penger, men en sommerjobb får man vel ikke allverden?

Da er det vel bedre med fødselspermisjon så man kan ta seg av ungen og få litt hjelp av staten.

Det er ikke alle som har rett på betalt fødselspermisjon. En sommerjobb kan gi like mye penger pr mnd som en annen jobb. Og en utbetalt lønn på 20.000 pr mnd kan være det som skal til for å gi mor og barn en verdig hverdag.

Hvis du tror det er så lett at man bare kan få "litt hjelp av staten" så er du enten veldig ung og har aldri hatt behov for hjelp fra andre enn mamma og pappa, eller du har aldri hatt behov for støtte fra staten i voksen alder.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du tror det er så lett at man bare kan få "litt hjelp av staten" så er du enten veldig ung og har aldri hatt behov for hjelp fra andre enn mamma og pappa, eller du har aldri hatt behov for støtte fra staten i voksen alder.

Nei, jeg tror ikke at det er enkelt, men jeg trodde at de som fikk barn og hadde veldig dårlig økonomi kan få hjelp av staten, men ikke at du nødvendigvis får det.

Gjest Gjest
Skrevet

Hmm, jeg syns egentlig at det er ganske uproblematisk at man vil bli ferdig med skolen etter en graviditet. Enig i at det høres drøyt ut å ville ha en dagmamma som skal begynne tre dager etter fødsel, men det kan jo hende at denne jenta har tenkt på alle muligheter og kommet frem til at om hun ikke fullfører skolegangen nå, så gjør hun det sannsynligvis aldri. Jeg syns det blir litt strengt av oss her inne å dømme henne for å være uansvarlig og kald pga dette. Om hun går på skole, vil hun fortsatt få masse tid sammen med den lille. Det jeg syns er urovekkende er at hun skal i jobb så snart etter fødselen, kroppen trenger minst seks uker på å restituere seg.

Men jeg forstår godt at du syns det er for stort ansvar å være dagmamma for en såpass nyfødt baby.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg tror ikke at det er enkelt, men jeg trodde at de som fikk barn og hadde veldig dårlig økonomi kan få hjelp av staten, men ikke at du nødvendigvis får det.

Dersom man ikke har hatt jobb og opparbeidet seg rett på dagpenger har man rett på engangsstønad som man får utbetalt når barnet blir født. På rundt 30.000 kroner tror jeg. Rekker ikke langt når man må kjøpe vogn og annet babyutstyr, samtidig som man har husleie, strømregning osv å betale. En måned, så er pengene borte. Etter det må man på sosialen. Der kan man være heldig å få dekket husleie og strøm, pluss noen få tusenlapper i mnd til å kjøpe mat, klær, toalettartikler, bleier, betale telefonregning, busskort osv. Det man får derfra er så lite at det er latterlig å vente at man skal kunne klare seg i dyre Norge på dette. Moren vil kanskje gi barnet sitt mer enn tak over hodet og mat i magen...?

Har man ikke rett på betalt fødselspermisjon blir livet som nybakt mamma tøft.

Gjest Gjest
Skrevet
Hmm, jeg syns egentlig at det er ganske uproblematisk at man vil bli ferdig med skolen etter en graviditet. Enig i at det høres drøyt ut å ville ha en dagmamma som skal begynne tre dager etter fødsel, men det kan jo hende at denne jenta har tenkt på alle muligheter og kommet frem til at om hun ikke fullfører skolegangen nå, så gjør hun det sannsynligvis aldri. Jeg syns det blir litt strengt av oss her inne å dømme henne for å være uansvarlig og kald pga dette. Om hun går på skole, vil hun fortsatt få masse tid sammen med den lille. Det jeg syns er urovekkende er at hun skal i jobb så snart etter fødselen, kroppen trenger minst seks uker på å restituere seg.Men jeg forstår godt at du syns det er for stort ansvar å være dagmamma for en såpass nyfødt baby.

Kommenterer det som er uthevet: Neida, det er ikke alltid behov for seks uker! I mange andre land er det vanlig med 1-3 ukers fødselspermisjon. Kvinnene klarer seg fint likevel! Men noen trenger selvsagt lengre tid pga f.eks. en spesielt tøff fødsel.

Skrevet
Dersom man ikke har hatt jobb og opparbeidet seg rett på dagpenger har man rett på engangsstønad som man får utbetalt når barnet blir født. På rundt 30.000 kroner tror jeg. Rekker ikke langt når man må kjøpe vogn og annet babyutstyr, samtidig som man har husleie, strømregning osv å betale. En måned, så er pengene borte. Etter det må man på sosialen. Der kan man være heldig å få dekket husleie og strøm, pluss noen få tusenlapper i mnd til å kjøpe mat, klær, toalettartikler, bleier, betale telefonregning, busskort osv. Det man får derfra er så lite at det er latterlig å vente at man skal kunne klare seg i dyre Norge på dette. Moren vil kanskje gi barnet sitt mer enn tak over hodet og mat i magen...?

Har man ikke rett på betalt fødselspermisjon blir livet som nybakt mamma tøft.

hei

men er det ike slik at dersom man er student mens man far barn sa får man omgjort studielånet til stipend? mener jeg har hort om noe sånt uanset dete viser at wiloh har ret om at unge mødre burde fa bedre ordninger

hilsen

Gjest Gjest
Skrevet
hei

men er det ike slik at dersom man er student mens man far barn sa får man omgjort studielånet til stipend? mener jeg har hort om noe sånt uanset dete viser at wiloh har ret om at unge mødre burde fa bedre ordninger

hilsen

Det er riktig at halve studielånet (det semesteret barnet blir født) blir omgjort til stipend, men det gir ikke mer penger å leve for. Den eneste fordelen med det er at dett blir litt mindre å tilbakebetale etter endt studietid.

Skrevet

Jeg trodde først at jeg måtte ha missforstått men da hun viste meg kontrakten hun hadde lage til den som eventuelt skulle passe barnet deres,så var det ingen tvil om hvor tid det var snakk om..

Gjest Gjest
Skrevet
hei

hilsen

Som en annen her sier: Det betyr jo bare at det blir mindre å betale tilbake i ettertid.

Dessuten er det ingen selvfølge at man kan motta studielån. Har man studert tidligere og hatt lån i så mange år som er satt som grense (tror det er snakk om ca 7 år, max støtte fra Lånekassa) så får man ikke mer lån. Enkelte utdanninger (private skoler) gir heller ikke rett til lån.

Det finnes mange støtteordninger. Og det finnes mange måter å ramle utenfor disse støtteordningene på.

Gjest gjest #7
Skrevet (endret)

Nå har du fortalt meg at jeg var en dårlig mor som overlot babyen til en barnepasser og fortsatte studiene (og deltidsjobben) like etter at babyen min var født.

Nå vil jeg gjerne få vite hvorfor jeg var en dårlig mor i dine øyne!

Jeg ser fram til å høre forklaringen!

Endret av Skya
Skrevet

Er helt enig med TS i at å sette bort en 3 dager gammel nyfødt til så og si vilt fremmede er drøyt jeg, da.

Jeg ville aldri prioritert hverken studier, sommerjobb eller andre ting raskt etter fødsel, både av hensyn til meg selv og ungen min.

Hva med babyens behov for å knytte bånd til mamma'n sin og vice versa?

Hva med ammingen og melkeproduksjonen?

3 dager etter fødsel er dette i allefall oppgaver som jeg anser som mye mer verdifulle og viktige enn en forelsesning eller sommerjobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...