Dragoline Skrevet 26. mai 2003 #1 Del Skrevet 26. mai 2003 Hvordan i huleste greier dere som har hus å holde det reint?? Har dere alle rom ryddige og reine? Vi har hunder hjemme så hvis det skal være reint på golvet må jeg vaske minst 5 ganger til dagen. Men rundt om likevel,det er jammen ikke enkelt. Hvordan gjør dere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 26. mai 2003 #2 Del Skrevet 26. mai 2003 Med hunder - tørke av labbene før de kommer inn dersom det er sølete ute - ha en fille klar i gangen. Støvsug ettersom, men bruk gjerne kost og feiebrett mest, blir jo ikke like ille overalt. Børste hundene ute... Nei - alle rom her er ikke like rene alltid, nå er badet skinnende, og kjøkkenet, men resten er ikke det. (Føler at det er renere når bad og kjøkken er på plass, rent sengtøy og ganske rene vindu. ) Forøvrig vasker jeg ikke så ofte, tar når det trengs, (søl f.eks.) - men stresser ikke som for tjue år siden (fredagsvasken), det holder med en gang i måneden - men støvsuger oftere, en gang i uka ... og tørker overfladisk støv oftere enn jeg vasker. (Kjedelig med husarbeid, men prøv å holde bad, kjøkken og vindu rene, da virker huset rent...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 26. mai 2003 #3 Del Skrevet 26. mai 2003 Hvem har sagt at huset er rent? Her er det i alle fall ytterst sjelden at ALLE rom er rene. Ofte jobber jeg meg gjennom rom for rom og innen jeg er ferdig, så er det første rommet møkkete igjen. Har bare EN hund vi.. og det holder tydeligvis. For tiden er det pelsdotter over alt (røytetid). Rekker ikke å støvsuge ferdig før hun har bidratt med noen nye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 27. mai 2003 #4 Del Skrevet 27. mai 2003 Har ikke hus engang vi, bare leilighet, og MASSER av rot og slett ikke rent overalt.... Ikke har vi hund heller, og ingen unger, bare to voksne mennsker som ikke liker husarbeide. Men vi har det ikke uhygiensk altså, bare ikke kjemperent... Det bedrer seg vel.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 28. mai 2003 #5 Del Skrevet 28. mai 2003 Det er vel ikke så mye snakk om å holde det rent som å opprettholde en illusjon av at det er rent.... Støvsuge ofte, holde det ryddig (det inkluderer å kaste halvparten av all nipsen du eier f.eks!) og vaske der det er viktig (bad og kjøkken). Det er aldri rent overalt hos meg... Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mai 2003 #6 Del Skrevet 28. mai 2003 Jeg har absolutt ikke støv på hjernen, så gullende rent er det aldri hos oss. Bortsett fra når vi har storrengjøring ca. hver 14. dag. Men badet og kjøkkenet synes jeg er viktig å holde rent. Ellers blir det støvsuging + at jeg rydder litt hver dag slik at ikke ting blir liggende å flyte. Lekene til ungene er på stua, men vi har to "kister" som vi legger alt i om kvelden og da ser stua helt strøken ut . Som Suzy skrev så hjelper det veldig å ha minst mulig nips. Da blir det jo også mindre å tørke støv av. Sjelden jeg er flau over å motta overraskende besøk :blunke: . "Skrekkhistorien" er jo den venninna mi fortalte om sønnen hennes som nekta å gå på do hos noen venner av dem. Han syntes det var for skittent der. Og han er 4 år!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 28. mai 2003 #7 Del Skrevet 28. mai 2003 Litt tidlig på morran enda? Gjesten over er meg :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 28. mai 2003 #8 Del Skrevet 28. mai 2003 System er vel egentlig nøkkelen, ikke sant? Det å ha et sted å legge ting. Da er det så mye lettere å holde det fint. Jeg jobber med saken for å si det sånn... Apropos skrekkhistoria - husker godt ei venninne fra barndommen som hadde det så møkkete og rotete hjemme at jeg alltid var litt redd for å spise noe når jeg var der... Ekkelt :-? Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 28. mai 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 28. mai 2003 Mnge fine svar her,føler meg ganske flink alikevel da Det er nok viktig med rutiner ja.For det er ikke lett viss du går en uke uten å gjøre noe som helst.Og da plutselig venter gjester. Dere som har hus,hvor gamle var dere når dere kjøpte det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. mai 2003 #10 Del Skrevet 28. mai 2003 Vi bygget hus da vi var 24 og 26 år gamle. Når vi blir voksne, så skal vi begynne å holde det ryddig også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 28. mai 2003 #11 Del Skrevet 28. mai 2003 Flytta inn i huset vårt nå i vår og jeg er 31 år. Har bodd i trang leilighet fra før så dette er bra. Har kjempeambisjoner om å få orden på alt jeg har også ettersom huset er så fint. Prøver å følge egne råd og kaste nips og dill (jeg er dillete!) Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 28. mai 2003 #12 Del Skrevet 28. mai 2003 Har et mål om å SETTE FREM nips og pynteting jeg. Vi har nesten IKKE NOE, bare noen bilder og noe helt få småting i bokhylla, pluss lys åp bordet som vi nesten aldri tenner. Det meste vi har av slikt ligger i kasser på soverommet. Det med å ha en plass å gjøre av ting er poenget ja. vi ternger et stort klesskap og et skap av en eller annen sort på stua. Det er MINIMUMSKRAV av hva vi trenger som vi ikke har. For lite skap-plass, uten tvil. Uventet besøk er jeg dessverre nesten alltid flau for å ta imot, men vi får jo ikke uventet besøk her, da så godt som ALLE vi kjenner bor en halv dags kjøring unna, og følgelig varsler sine besøk i god tid (mine foreldre kommer om to måender) og dw få vi kjenner som bor i nærheten, de avtaler også besøk med flere dagers varsel, så det er ikke noe problem med uvnetede gjester nå lengre. Men, hadde vi hatt mer skap, så hadde det vært lettere. Hadde vi hatt et helt hus, så hadde det vært ENDA enklere naiv jeg? Muligens. Men min erfaring er at hus har boder. Boder er kjekke å ha. Der kan man lagre kasser med papirer (som vi har åp soverommet) og mye annet rart. Så ja, et par ekstra boder og skap, så hadde det sett bedre ut her. UANSETT skal vi rydde litt hver enste dag, så holder vi det levelig her. På do vasker jeg ofte nok til at ingen ville hatt problemer med å gå på do der ja, og kjøkkenbanekene ryddes ofte nok til at det holdes hygiensk. Ingen skal ha problemer med å spise hos oss, eller gå på do her, SÅ ille har vi det slett ikke. Stort sett kan vi fint med en times varsel eller to gjøre det "presentabelt" nok, med mindre gjestene skal inn på soverommet, men hva skal nå gjester der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 28. mai 2003 #13 Del Skrevet 28. mai 2003 Her er det storrengjøring en gang i uka. Ellers så støvsuger vi HVER dag. (slitsomt). Vi har en hund som alltid drar med seg sand inn. Selv om det er standard potetørk i gangen etter hver tur. (eller dusj). Vi har en katt som sparker kattesand overalt. Fugler som flakser, fjær over alt. Og marsvin som sparker flis... Så uannsett om vi er flinke til å støvsuge hver dag, er det ikke så rent her når kvelden kommer. Men noe må man vel ofre for alle dyrene da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 28. mai 2003 #14 Del Skrevet 28. mai 2003 jeg har ikke fem hunder, og her blir det heller aldri rent.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
'Lilly' Skrevet 29. mai 2003 #15 Del Skrevet 29. mai 2003 Er litt nysgjerrig. Ser at et par stykker her sier at de har storrengjøring hver 14. dag og hver uke. Hvordan definerer dere storrengjøring. For meg tar nemlig storrengjøringen flere dager, og er gjerne noe jeg har kanskje 2-3 ganger i året. Men regelmessig, god vask har jeg hver uke + rydding, støvsuging og noen tak med moppen (+ bad og kjøkken.....) når det ellers er behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 29. mai 2003 #16 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg lurer også på hvordan de definerer storrengjøring om de har det hver 14. dag. Vi har storrengjøring (vårrengjøring) nå, og den regner jeg mde at VARER i minst 14 dager. (vi gjør ikke så mye hver dag, men litt småting etter jobb innimellom, og mer i helgene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 30. mai 2003 #17 Del Skrevet 30. mai 2003 Apropos overraskende besøk og rent... Vi har som nevnt temmelig nytt hus og resultatet er at alle vi får på besøk skal ha den obligatoriske rundturen for å se på alt. I går, på himmelspretten, skulle faren til datteren min hente henne - og dra videre på hytta. Denne gangen var også min eks svigerfar med og han måtte jo få se på huset. Så kom faren min innom, med onkelen min og farmor på slep - og de måtte jo få se på huset... Nå er det jo faktisk ganske fint vær om dagen og derfor har innsatsen vår stort sett vært fokusert mot uteområdet (nok å gjøre der og...), så da jeg åpna soveromsdøra for andre gang den dagen for å vise fram ei seng som så ut som den var snudd opp ned, kommode med mer oppå enn inni og DIGRE hybelkaniner under senga... :oops: Vel da fikk jeg litt fniser'n Det er vikelig ikke lett å holde orden!!! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica i.i. Skrevet 30. mai 2003 #18 Del Skrevet 30. mai 2003 Kjenner til det der suzy... Vi har snart bodd et år i leiligheten vår vi, men ennå kommer det folk som er hos oss for første gang. og alle vil se soverommet(!!!). Når vi får besøk er det lett å springe en runde rundt i leiligheten og slenge alt rotet på soverommet... Har nå lært meg å slenge rotet i klesskapet til sambo og ta igjen dørene. ( For det er ingen som sjekker garderobeskapene - heldigvis!) Tilbake til tema: Jeg støvsuger en gang i uka, mopper ca annenhver dag/hver 3.dag. Det gjør at golvet ser bra ut, og dermed ser alt så mye bedre ut! Det verste er å holde det ryddig... Blir lett litt skippertaksrydding en gang i uke, selv om vi VET at det er lettest å ta det med en gang... Glad vi bare har noen og 50m2 og holde styr på jeg, får angst når jeg tenker på svigers store enebolig med innredet kjeller, 1.etg og loft... vi var 22 og 23 når vi kjøpte oss leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragoline Skrevet 30. mai 2003 Forfatter #19 Del Skrevet 30. mai 2003 Takker alle som har svart :D Kan jo si at jeg er selv 21. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå