Gjest Livsstilsomlegger Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 Sunt kosthold, en selvfølge og enkelt for de fleste, men noen ganger sliter jeg så til de grader med det. Jeg er vokst opp med loff med nugatti til frokost, lunsj hvis vi gadd, potetstappe og stekt røkte pølser til middag eller pizza eller burger eller annen fastfood. Brus som tørstedrikk. Grønnsaker var nesten fraværende. Alltid godis i skapet, bare å ta. Se på tv så mye vi ville, spille tv-spill så mye vi ville, ingen krav til aktivitet annet enn gymtimen på skolen. Slike vaner i oppveksten setter seg.... Men de to siste årene har jeg vært ganske flink til å legge om, fisk eller rent kjøtt til middag, salat i steden for potetstappe, alltid grønnsaker og frukt flere ganger om dagen, kun en halv liter Pepsi Max over helgen, rødvin i stedet for øl, baker grovt brød i steden for kjøpe hvitt brød, sjelden godteri, frokost hver dag med ordentlig brød og ordentlig pålegg, lunsj hver dag av varierende sunn art. Og trener på treningsstudio tre ganger i uka og går tur(er) hver dag. Men jeg er ingen fanatiker, jeg unner meg utskeielser av og til, men innen rimelighetens grenser. Omleggingen har skjedd gradvis, og merker (ikke helt overraskende) at det er deilig når kroppen får det den trenger. Men av og til føles veien til å falle helt tilbake til gamle synder ufattelig kort! Har vært perioder hvor jeg har hatt tilbakefall noen dager før jeg har klart å ta meg i nakken igjen, og da føler jeg at jeg har ødelagt så mye ved å falle av. Og det krever litt å komme igang med det sunne igjen. Nå er jeg der igjen. Ble dårlig denne uka, og kan ikke trene pga antibiotika. Nå etter noen få dager, er det akkurat som det er lettere å drite i det sunne kostholdet, akkurat som at hvis jeg ikke kan gjøre alt så er det ikke noen vits i å gjøre noe. Og det vet jeg jo er bare tull. Men må innrømme jeg har vært mange turer i skap og kjøleskap i dag for se om det er noe godt jeg kunne vispe sammen, men heldigvis hadde jeg ikke noe usunt liggende denne gangen. Veien er kort til butikken, men når formen ikke er på topp så føles den også ganske lang, så det har ikke blitt noen turer dit heller. Akkurat nå føler jeg meg ganske utilfredsstilt, selv om jeg egentlig burde være stolt av at jeg ikke har skeiet ut idag. Og jeg klarer ikke engang å svare ja eller nei på om jeg lengter tilbake til det gamle livet.... ganske frustrerende. Jeg vil jo svare nei. Andre som har lagt om mer eller mindre drastisk på kostholdet med lignende opplevelser?
Gjest Zia Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Jeg har vokst opp med forholdsvis sunne kostvaner. Jeg har derfor aldri foretatt en livsstilendring, og kan således ikke komme med personlige erfaringer. Allikevel: Jeg synes din omlegging er intet mindre enn imponerende! Jeg kan forestille meg at det å skulle endre vaner, tenkemåte, preferanser og livsstil på den måten du har gjort virkelig må være en stor kraftanstrengelse. Så all respekt til deg. Det er helt normalt å ha tilbakefall eller tanker om tilbakefall. Klart det! Det ville nesten vært rart om du ikke hadde hatt det. Ikke la dette innvirke negativt på livet ditt. Fokuser heller på hvor utrolig flink du har vært. Jeg tror dessuten at når den nye livsstilen har satt seg mer, så vil du oppleve dette sjeldnere og sjeldnere. Kanskje det til og med forsvinner helt!
Hoppetaujenta Skrevet 21. juli 2008 #3 Skrevet 21. juli 2008 Ts: vi er i samme båt og ja, det er veldig vanskelig inni mellom! Når suget kommer med stor kraft, setter jeg meg ned i en stol og PUSTER...fokuserer på hva som nå holder på å skje i kroppen min. Tenker tanker som får hode og følelser på rett plass igjen og kommer meg igjennom det. Jeg har gitt etter for mange ganger, og jeg vet hvor det bærer hen om jeg gjør det igjen. Tips: Ta kontakt med en ernæringsfysiolog og snakk om saken. Finn frem til ting som er ok å kose seg med, og som samtidig er sunne - og hold ut! Dette skal vi klare, skjønner du. Lykke til.
BillyBoy Skrevet 21. juli 2008 #4 Skrevet 21. juli 2008 Jeg synes du er kjempeflink som har klart å snu såpass om på det. Hold ut, så vil du merke at omleggingen er til det beste for hele resten av livet ditt Pass på å lete opp noen nye oppskrifter og ideer når du blir drit lei.
yoga Skrevet 21. juli 2008 #5 Skrevet 21. juli 2008 Hei Jeg slenger meg og inn i rekken av de som synes du gjorde en veldig god jobb. Det du skriver om, er noe de færreste klarer, vil jeg tro. Jeg er litt i samme situasjon som deg, med tanke på å få et annet kosthold enn tidligere. Selv om vi har et helt forskjellig utgangspunkt. Og det jeg har lagt merke til, er at man faller tilbake, gang på gang. Men etterhvert så behøver ikke det å gjøre noen ting, for man klarer så fint å hente seg inn igjen Og ingenting er alltid 100% uansett hva eller hvem det gjelder. Jeg leser det du har skrevet om den situasjonen du befinner deg i akkurat nå, og jeg leser at det er kun tanker. Og ofte er det langt fra tanker til handlinger. Og godt er det Så klart du har liv å tenke at veien tilbake er så kort, så klart du har lov å tenke at du gjerne skulle tatt en liten tur på butikken, men du gjør det ikke.. Og det står det respekt av!!! Og så klart du innimellom ønsker deg tilbake til det gamle livet, for der vet du jo hva du har å forholde deg til, og det er jo trygt. Men jeg synes ikke du skal tilbake til det gamle livet jeg, for jeg tror du klarer deg, og kommer til å klare deg veldig godt i den nye tilværelsen Lykke til videre
Gjest Magica de Spell Skrevet 21. juli 2008 #6 Skrevet 21. juli 2008 Synes du har gjort en knalljobb med å endre livsstilen din så til de grader! Jeg er intet mindre enn imponert! Jeg er oppvokst med sunt kosthold, og lever i utgangspunktet sunt. Spiser junk en gang i blant, men blir så fryktelig slapp om jeg spiser bare "tom mat" at jeg sjelden gjør det over lengre tid. Mitt problem er at jeg er en slikkemunn uten like, og jeg har ekstremt lett for å falle inn i et mønster med mye snop. Har heldigvis en sperre som stopper meg etter noen dager med sjokoladeorgier, men jeg må virkelig passe på. Å ha snop i huset er uaktuelt, det er totalt meninsgsløst for meg å stole på viljestyrken når det kommer til sjokolade. At du har spist usunt noen dager nå trenger ikke å ha noe å si så lenge du kommer deg tilbake til sunt, normalt kosthold igjen kjapt. Blir sikkert litt tungt til å begynne med å avstå fra masse fett og kjappe karbohydrater, men jeg er overbevist om du klarer det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå