Gå til innhold

Rensing av brudekjole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurte på om noen kunne gi meg et forslag på hvor jeg kan rense brudekjolen min. Jeg har ikke noe lyst til å gi den til hvilket som helst renseri.

Takk,

Tiffany

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det hevdes sterkt at det beste skal være å vaske kjolen selv håndvask med milo, zalo, omo color -rådene er mange... noen putter tom kjolen sin i maskinen med godt resultat -men det avhenger kanskje at kjolen ikke har masse perle/krystaller :roll:

Iallefall brudeasalongen jeg kjøpte kjolen i, frarådet meg sterkt å sende den på renseri da de ikke gjør jobben godt nok, og dessverre ofte ødelegger kjolen. Selv sa hun at hun vasket alle kjolene i butikken selv for hånd uten problem og lett som bare det :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å heller vaske kjolen selv vrang, på finvask, enn å sende den til renseri. Det var Brudekjolen i Oslo som sa dette til meg.

De sa også at så lenge kjolen tåler en vann, blir resultatet mye penere på finvask enn en rens.

PS: Pass på at kjolen tåler vann!

Skrevet

Jeg vasket kjolen min først i badekaret med Omo , så putta jeg den i i et dynetrekk og putta den i vaskemaskina slik flere anbefaler. Vel.jeg holdt på å besvime når jeg tok den ut for ermene hadde krympa ca 2/3 deler( de var i chiffon). men når den tørka og jeg brukte svak varrme på strykejernet ble de ganske så bra.

Så dersom det er chiffon på kjolen bør dere ikke vaske den i maskinen :wink: Et lite tips!

Jeg hadde en svart rand på kjolekanten etter at den hadde subbet nedi bakken som jeg ikke fikk bort hverken i badekar eller maskinen (det var derfor jeg gjorde begge deler).

Har solgt kjolen nå men måtte sette ned prisen litt.........

Her er en krisetråd fra den gang http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...=brudekjole+omo

Skrevet

OK, nå får jeg litt angst her - for jeg har nettopp levert kjolen min til rens...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg leverte kjolen min til rens på Allrens(?) på Skedsmokorset på anbefaling fra brudesalongen og fikk en ren kjole tilbake! Alle perlene hang også på! :wink:

Hilsen Lille meg

Skrevet

Leverte min inn på et renseri på Jessheim. Kom tilbake etter 1 uke for å hente den, men fikk beskjed om å komme igjen om enda en uke. De var nemlig ikke fornøyd med jobben de hadde gjort :o

Da jeg fikk den etter 14 dager, var den helt nydelig. Ingen svarte kanter, ingen merker noen sted. Ser helt ny og ubrukt ut! :D

(Brudekjolebutikken anbefalte å ta slepet i vaskemaskin så fort som mulig etter bryllupet + underskjørtet. Leverte bare alt på renseri, og var kjempefornøyd med resultatet!)

Skrevet

Hva koster det egentlig å få renset en brudekjole?

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det kom til å koste mellom 500 og 1000 kroner.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg betalte 1000,-. Tror graderingen på "mitt" renseri var 700,- til 1400,-, men jeg fikk vite prisen på min kjolen når jeg leverte den inn.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Husker ikke helt, men det var enten 500 eller 750. Men dette var kjole med løst slep, og det tok de ekstra for (slepet er jo nesten som en kjole i seg selv...)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle svarene...... Tiffany

• 1 år senere...
Skrevet

Kjolen min ser ikke ut etter at den har vandret opp og ned Karl Johan, så nå har jeg lagt hele slepet i badekaret med Milo. Tviler på at den noen gang blir ren igjen...... :veldigsur:

Skrevet

Hiver den i badekaret dagen etter. kommer garantert til å bli møkkete på kanten. Har en tendens til å glemme at jeg går i fine klær... nylonstrømpene mine feks holder stort sett maks en gang.

etter håndvask i badekaret kan den vente seg en omgang i vaskemaskinen på finvask. Anbefalt fra damene på Christiane. kjolen min tåler godt vaskemaskin.

m

Skrevet

Min kjole ligger i badekaret nå.

Har lagt den der i to omganger først for å få av det verste, så kjørt den en omgang på 30 grader på pinglevask. Nå ligger den atter i badekaret, adskillig bedre men fremdeles helt ubrukelig møkkete. så nå skal den vrikelig få seg en rotbløyte, før den skal få seg en omgang til i maskinen.....

Skrevet

Jeg ble også anbefalt av brudebutikken å vaske kjolen min selv. Jeg skal legge det skitne slepet i vann med milo for å bløte det litt opp. Så skal den i vaskemaskinen på 30 grader.

Resultatet skal bli like bra som om jeg skulle levert den inn på et renseri og betalt flere hundre kroner for det. Da sparer jeg heller de pengene. :)

Gjest Odense
Skrevet

Mener dere at dere seriøst hiver brudekjolen i vaskemaskinen :o :o

Har dere ikke " diamanter" eller perler på den?? Hadde aldri turt det selv....Blir helt skjelven på tanken å vaske den i maskina...De er jo ganske store med slep og alt.. huff dere er modige.. :)

Skrevet

Hvis man bor i Oslo eller omegn: Det var noen som tipset om bra sted å rense brudekjole her på KG for en stund siden - Vika Rens i Vika. (Rett over gaten fra Manpower). Dette renseriet skal visstnok ha spesielle rensemaskiner som kun er for brudekjoler. De fleste renserier renser brudekjoler på bestemte dager i uken (de dagene maskinene er nydestillerte), før de bruker dem til andre klær. Hun som skrev dette hadde fått en bra pris, kr. 450,- garantert ren og skadefri!

Mange av renseriene har visst unaturlig høye priser på brudekjoler, og man bør stå på krava når det gjelder dette...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

Jeg kjøpte kjole brukt og måtte dermed rense den før jeg selv skal bruke den. Jeg ringte litt rundt til forskjellige renserier i Oslo og oppdaget at prisen varierte MYE.

Noen oppga at det kostet fra 700-1200 å rense kjolen avhengig av hva slags kjole det var.

Jeg leverte på Vika Rens og der kostet det 495 for kjolen. Pluss litt ekstra for underskjørt og slep.

Kjolen ble ren og hvit og fin, så jeg anbefaler Vika. Damen som jobber der er veldig hyggelig. Jeg var veldig bekymra for kjolen, og hun ringte meg med en gang den var ferdig for å forsikre meg om at den ble veldig fin! :-) Det synes jeg er god service.

Skrevet

Min kjole har fått seg hele to runder i vaskemaskinen. Den er fremdeles ikke ren, men jeg hadde egentlig ikke regnet med det. Men den er veeeldig mye renere enn den var da jeg tok den av meg, så jeg skal gi den et forsøk til før jeg eventuellt må rense den. Da har jeg tenkt å gni Nylonvask på de flekkene som er igjen, før den får seg runde nummer tre i maskinen.

De aller fleste kjoler som ikke har ekstremt sarte stoffer (som fex chiffong) tåler fint både vann og finvask, selvom produsentene sikrer seg ved å skrive kun rens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...