Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vurderer å søke jobb i en barnehage. Har en kontorjobb nå som etter mitt syn er lite givende og alt for stillesittende.

Jeg sliter ennå med å finne ut hva som egentlig er drømmen min og føler jeg må prøve litt forskjellig for å lære meg selv bedre å kjenne.

Jeg er interessert i å høre alt dere har på hjertet i forhold til jobb i barnehage. Fordeler, ulemper, lønn, verdt å tenke over..hvordan en dag i arbeid ser ut... ferier, givende? Spennede? Kjedelig?

Gjest Gjest_Gladpia_*
Skrevet
Jeg vurderer å søke jobb i en barnehage. Har en kontorjobb nå som etter mitt syn er lite givende og alt for stillesittende.

Jeg sliter ennå med å finne ut hva som egentlig er drømmen min og føler jeg må prøve litt forskjellig for å lære meg selv bedre å kjenne.

Jeg er interessert i å høre alt dere har på hjertet i forhold til jobb i barnehage. Fordeler, ulemper, lønn, verdt å tenke over..hvordan en dag i arbeid ser ut... ferier, givende? Spennede? Kjedelig?

Hei:)

Jeg jobber i barnehage, som vikar akkurat nå da, men kan fortelle deg at det er en kjempejobb om du er interessert i barn. Fordelene ved jobb i barnehage er vel arbeidstiden, du starter tidlig og er ferdig i helt grei tid, og da er du ferdig, ikke noe dra-med-jobben-hjem osv..

Ulemper.. hmm.. det er tungt, krevende, man blir sliten etter en dag i barnehagen, men det blir man vel av hvilken som helst jobb..

Lønna er jo som alle vet, ikke noe å skryte av.. jeg synes den er helt elendig for å være ærlig, men det å trives på jobb er vel viktigst... For meg så ligger årslønna på 217 100kr, men så er jeg jo ikke fast ansatt, men maks årslønn (etter 5 eller 6 år er det vel?) ligger kanskje på 340 000? det er jeg virkelig ikke helt sikker på, så ta det med en klype salt..

En helt vanlig arbeidsdag går vel ut på lek, spising, bleieskift, turer, prating med foreldre...

Vil ikke si det er en kjedelig jobb, for det er jo alltids noe å finne på, så kan du jo finne fram barnet i deg selv og hoppe og springe rundt!;) men man kan jo bli lei, som alle andre jobber. Men det å bli kjent med så mange fantastiske barn, og se den tilliten de har til deg, er helt fantastisk, jeg er alltid glad når jeg er i barnehagen iallefall!:)

Men dette er jo bare mitt synspunkt på det, håper du finner ut noe som passer for deg! :)

Skrevet

Dagene i barnehagen er veldig forskjellige. Noen ganger takker jeg gud for at jeg har en så fantastisk bra jobb, andre ganger så har jeg nesten lyst til å grave meg ned :ler:

De slitsomme dagene er når vi er mye inne (pga vær osv) og ungene hyler og skriker. Ikke rart mange får hørselskader pga denne jobben.

De gode dagene er når vi har fint vær og kan være masse ute. Når barna klatrer opp på fanget ditt og gir deg en klem. Kanskje de sier noe rart som du humrer på resten av dagen. :)

Som assistent er lønna utrolig dårlig. Nei du klatrer ikke over 300.000 i året med assistent-lønn, selv med max ansienitet! (ikke der jeg jobber)

Det er synd men man er nesten avhengig av en annen person for å kunne leve noen lunde ok på den lønna.

Men før du evnt søker på førskolelærerutdanning så anbefaler jeg å prøve barnehagejobb først. Man får noen aha-opplevelser :)

Gjest Gjest_Jolla_*
Skrevet

Jeg synes det er kjempe kos å jobbe i barnehage. Begynner fast jobb i august og gleder meg veldig :)

Fordeler med jobb i barnehage er arbeidstiden, lite stillesitting og mye utetid, det skjer noe stort sett hele tiden, man får se barna vokse og utvikle seg fra små babyer til skoleklare førskolebarn.

Ulemper er høyt lydnivå og man kan bli ganske så sliten i hodet etter en dag med full barnegruppe.

Selvfølgelig er det forskjell på barnehager, fra store kommunale til små familiebarnehager så hvordan en dag ser ut kan være vanskelig å beskrive her. Men standard er vel frokost, lek/aktiviteter, lunsj, soving/bleieskift for småbarn, lek/akiviteter, fruktmåltid, lek/henting av foreldre. Selvfølgelig skjer det mye annet som turer, karneval, aktivitetsdager, pedagogiske opplegg o.l.

Lønn er grei nok for meg da jeg er nyutdannet førskolelærer og det er min første faste jobb noensinne, men jeg har hørt at assistent lønna er lite å skryte av.

Ferie er jeg usikker på siden jeg aldri har jobbet i barnehage rundt ferietider, men det er vel forskjell på barnehager. Feks noen private barnehager holder stengt hver jul, påske og sommer, andre barnehager har åpent hele tiden utenom helligdager.

Viktig hvis du skal jobbe i barnehage er at du er glad i og villig til å gjøre ting sammen med barna. Lykke til uansett hva du velger å gjøre!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg elsker jobben min i barnehage.

Jeg er barne og ungdomsarbeider og tjener 243 000 i året noe som ikke akkurat er noe å skryte av.

Jeg hadde ikke klart meg på egen hånd med den lønna, og er nok ganske avhengig av min mann ja.

Men som sagt elsker jeg jobben min og ville ike byttet!! :)

Det er herlig å glede seg til hver dag, og jeg savner "ungene mine" når jeg har ferie eller det er helg. De beriker livet mitt fordi jeg får følge dem så tett som vi gjør. Vi ser utviklingen deres, og vi kjenner dem utrolig godt!!!

Dagen min på jobb består av å hilse på barna når jeg kommer på jobb. Se på planen for dagen. Frokost først, så er det litt rolige morgenaktiviteter inne mens vi prøver å få satt oss ned med alle og snakke med dem og hvordan de har det og forskjellig som faller seg naturlig å sankke om.

Deretter er det å gå ut, enten det er på området til barnehagen eller vi har utedag og går ut tidlig for å dra ut i skogen. Da er vi ute minst 4 timer om ikke været er heeeeelt pyton da. Vi spiser gjerne maten ute også, og barna trives veldig godt utendørs.

Det blir mye rutiner, tre måltider pr dag i barnehagen, påkledning og avkledning, bleieskift og dorunder. Bytting av vått tøy, aktiviteter og litt møtevirksomhet for å holde oss oppdatert på alle barnas situasjon og utvikling. Og planlegging av pedagogisk opplegg, som tro det eller ei er vanskelig å få tid til ellers i en hektisk barnehagehverdag det 20 barn hele tiden ønsker din oppmerksomhet....

Jeg kan anbefale det på det varmeste.

Ferier som i alle andre jobber, men jeg opplever det som veldig enkelt og greit å få ekstra ubetalt ferie om man trenger det for å reise eller annet.

Gjest Gjest_Ingrid_*
Skrevet

Jeg blir sint når jeg leser hvor dårlig lønn det fortsatt er. Hallo: det - og læreryrket - er jo noen av de viktigste jobbene vi har: å ta vare på barna i en periode som betyr så mye for hvilken trygghet de vil få senere i livet.

Jeg jobbet som assistent for ti år siden og syntes det var litt for slitsomt, mest på grunn av at det var alt for mange barn stuet inn på alt for liten plass. Ungene ble irritable, gira og slitne av det, og vi som jobbet der ble også utrolig slitne.

Et sted jeg jobbet var det slik at et par dager i uka hadde vi dobbelt så stor plass fordi en av de andre avdelingene dro mye på tur, og de dagene var som var en helt annen verden! De dagene var det nesten ikke krangling og konflikter ungene imellom (i motsetning til de andre dagene!) og lydnivået var normalt. De dagene likte jeg jobben min. De andre dagene var mer noe å komme seg igjennom. (Men så er jeg vel av dem som trenger litt ro rundt meg, så i dag har jeg en stille jobb og trives med det.)

Jeg begriper ikke at vi ikke har regler som går på plass og rom i forhold til antall unger.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg blir sint når jeg leser hvor dårlig lønn det fortsatt er. Hallo: det - og læreryrket - er jo noen av de viktigste jobbene vi har: å ta vare på barna i en periode som betyr så mye for hvilken trygghet de vil få senere i livet.

Jeg jobbet som assistent for ti år siden og syntes det var litt for slitsomt, mest på grunn av at det var alt for mange barn stuet inn på alt for liten plass. Ungene ble irritable, gira og slitne av det, og vi som jobbet der ble også utrolig slitne.

Et sted jeg jobbet var det slik at et par dager i uka hadde vi dobbelt så stor plass fordi en av de andre avdelingene dro mye på tur, og de dagene var som var en helt annen verden! De dagene var det nesten ikke krangling og konflikter ungene imellom (i motsetning til de andre dagene!) og lydnivået var normalt. De dagene likte jeg jobben min. De andre dagene var mer noe å komme seg igjennom. (Men så er jeg vel av dem som trenger litt ro rundt meg, så i dag har jeg en stille jobb og trives med det.)

Jeg begriper ikke at vi ikke har regler som går på plass og rom i forhold til antall unger.

Det er helt klare regler på dette, men kommunene er flinke til å sno seg litt rundt reglene da. Hos barnehagen der jeg jobber er feks garderoben regnet som lekeareal... HALLO! Hvem kan leke der? Mellom hyller og kroker med våte og skitne klær.....!

Vi bruker utearealet veldig mye som du kan lese i inlegget over. Så da føler vi ikke så mye på det annet enn når det er utrolig dårlig vær og når alle er inne på morgenen... Men er helt enig i det du sier ang plass. Man merker det på ungene når de går oppå hverandre.

Gjest Gjest
Skrevet

Sorry for å si det, men å jobbe i barnehagen er det kjedeligste som finner så lenge du ikke er en person som ser ut som en barnehagetante.. altså en kjedelig person i MINE øya. Ikke sikker at de er det da:) Jeg jobbet i en stor barnehage i 3 månder. Lengre klarte ikke jeg det mere: Mye dau tid på jobb, ingen utfodringer for uten å telle alle barna når vi skulle på tur og liknende. Men hvis du ser for deg å sitte inne og ute forsåvidt hele dagen med lite å gjøre( ja det er lite jobb i en barnehage i forhold til andre jobber) så hvorfor ikke. Lønna ligg på fra 110 til 114 i timen.

Gjest Gjest
Skrevet
Sorry for å si det, men å jobbe i barnehagen er det kjedeligste som finner så lenge du ikke er en person som ser ut som en barnehagetante.. altså en kjedelig person i MINE øya. Ikke sikker at de er det da:) Jeg jobbet i en stor barnehage i 3 månder. Lengre klarte ikke jeg det mere: Mye dau tid på jobb, ingen utfodringer for uten å telle alle barna når vi skulle på tur og liknende. Men hvis du ser for deg å sitte inne og ute forsåvidt hele dagen med lite å gjøre( ja det er lite jobb i en barnehage i forhold til andre jobber) så hvorfor ikke. Lønna ligg på fra 110 til 114 i timen.

Det er ikke lite jobb i forhold til andre jobber, det er MYE!

Arbeidet som pedagogisk leder og elsket jobben min! Planla månedene, pedagogisk opplegg, hadde foreldresamtaler, samlinger, møter med assistenter, oppfølging av barn med spesielle behov, finne på aktiviteter med dem, enten å reise på eventyrstund, ta dem med i skogen, male med dem, motivere dem til finmotoriske aktiviteter, førskolegrupper osv..

alle dagene var forskjellige og en glede å gå på arbeid.

...ser barnet som individuelle og følger deres utvikling frem mot skolestart, er det noe spesiellt fanges det opp og arbeides med...

mye til hva man gjør selv og "bare sitte der som du over" er ikke riktig måte å arbeide på.

Fornøyd med lønn som ped leder.

Gjest Gjest
Skrevet

Som nevnt, lite å gjøre med andre ord:) Jeg hoppet av førskoleutdanningen. Det var ikke noe for meg, fordi jeg trenger ufodringer og føle at jeg gjør noe viktig! Selvfølgelig er det viktig at det er noen som jobber i barnehage, men det kan jo de som ikke har større behov for karriere gjøre. Det passet bare ikke meg, jeg syns jobben var kjedelig. Men det er jo min mening:) Jeg ser du liker jobben, og det er jo flott!=)

Skrevet
Som nevnt, lite å gjøre med andre ord:) Jeg hoppet av førskoleutdanningen. Det var ikke noe for meg, fordi jeg trenger ufodringer og føle at jeg gjør noe viktig! Selvfølgelig er det viktig at det er noen som jobber i barnehage, men det kan jo de som ikke har større behov for karriere gjøre. Det passet bare ikke meg, jeg syns jobben var kjedelig. Men det er jo min mening:) Jeg ser du liker jobben, og det er jo flott!=)

Tja, jeg har hatt dager hvor jeg nesten har løpt beina av meg. Så det spørs hva du legger i "lite å gjøre".

Men heldigvis så fant du ut selv at du ikke passet i jobben, er nok av de som ikke gjør det :)

Skrevet

OG en annen ting: Før man søker på førskolelærer så er det viktig å ha prøvd jobb i barnehage FØRST tror jeg! Da vet man hva man går til =)

Gjest Gjest
Skrevet
OG en annen ting: Før man søker på førskolelærer så er det viktig å ha prøvd jobb i barnehage FØRST tror jeg! Da vet man hva man går til =)

Jeg gjorde det og hver dag var en lek! ( men forstår ikke at det blir nevnt som "lite å gjøre", har virkelig stått på...

dessuten får man utfordringer og faglige oppdateringer:) kan i tilegg ta videre spes ped, nok av utfordringer der også:)

Gleder meg stort over å være førskolelærer student til høsten:)

Gjest Gjest
Skrevet

Lite å gjøre? som ped leder kan du være på jobb 24/7..

Gjest Gjest
Skrevet

Å ta vare på barn er det viktigste vi gjør og hver dag er det nye utfordringer!

karrieremessig er det en glimrende plattform videre til ev spesped, bup, barnevernsinstituasjoner, småskolen, styrer osv, mange muligheter her..

Annonse
Gjest lillagubban
Skrevet (endret)

Jeg har jobbet som vikarassistent i barnehage som sommerjobb i flere år og trives veldig godt med den jobben. Ofte har jeg nesten lyst til å hoppe av utdanningen jeg tar og jobbe der fulltid i stedet, selv om jeg i utgangspunktet ikke er en typisk "barne-person".

Det varierer nok fra sted til sted, men der jeg jobber (stor barnehage, 20 avdelinger tilsammen, fordelt på to lokaler) er det veldig godt miljø og ledelsen og de andre ansatte tar virkelig vare på kollegaene sine. Barn er herlige og foreldre er som regel veldig hyggelige. Det blir litt bleieskift og "husarbeid", og som assistent kan det til tider være litt dødtid; når ungene leker fornøyd for seg selv og man bare må sitte og passe på at ingen rømmer :ler: Men ellers er det som regel alltids noe annet som må gjøres, eller så kan man ta litt intiativ å finne på noe felles sammen med barna. Som ped leder har man som de andre nevner mange andre oppgaver å ta seg til når ting går rolig! Når man er inne er det ofte veldig hektisk og da er det deilig å sitte ute å slappe av og småprate, og være parat med plaster, mens ungene leker.

Som sommerjobb er det ihvertfall perfekt. Det er dessuten veldig givende. Det er så kjekt å bare sitte å ha en samtale med ett barn, eller når man sitter å leser noe spennende for 15 oppmerksomme barn som suger til seg alt man sier. Som sagt har jeg aldri vært noe til "barnemenneske" og før jeg begynte å jobbe i barnehagen tenkte jeg at jeg ikke skulle ha barn selv noen gang, men nå elsker jeg barn! Allikevel tror jeg ikke jeg kunne tenkte meg å jobbe fulltid i barnehage, mest på grunn av lønna, desverre. Men hvis det jeg utdanner meg nå skulle gå i dass og jeg klarer meg på en lav lønn (f.eks med mann med høyere lønn), er barnehagejobb et absolutt alternativ.

Endret av lillagubban
Gjest Gjest
Skrevet

Om du syns det var mye dautid når du jobbet i barnehage og det ikke var annet å gjøre enn å telle barn, ja da har du rett og slett ikke gjort jobben din når du var der.

Da er det veldig BRA at du valgte en annen vei å gå jobbmessig.

Jeg sitter så og si aldri stille på jobb i alle fall.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Er kjempefornøyd med både lønn og arbeid: jeg starter dagen emd morgensamling med barna og så sender vi dem til mat. Barna kan underholde hverandre, og det er mest deilig når det er pauser og vi voksne kan få drukket kaffe! :) Barna sendes hjem til bestemte klokkeslett og foreldrene henter dem innen kl.17.30 i vår barnehage. Kjempetrivelig og givende! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Er kjempefornøyd med både lønn og arbeid: jeg starter dagen emd morgensamling med barna og så sender vi dem til mat. Barna kan underholde hverandre, og det er mest deilig når det er pauser og vi voksne kan få drukket kaffe! :) Barna sendes hjem til bestemte klokkeslett og foreldrene henter dem innen kl.17.30 i vår barnehage. Kjempetrivelig og givende! :)

Du kan da umulig jobbe i barnehage!

Barna "underholder" ikke hverandre ved maten, de trenger hjelp av de voksne, samt at voksne må hele tiden passe på den pedagogiske biten: At barna lærer bordskikk, at ingen krangler eller leker med maten osv. Måltidene er krevende i barnehager!

Jeg har jobbet i flere barnehager, og har opplevd kun EN gang at et barn ble sendt hjem til et bestemt klokkeslett. Det var da snakk om ei jente som skulle begynne på skolen bare få uker etterpå. Hun var moden og selvstendig for alderen, og hadde veldig lyst til å prøve å gå hjem alene, uten å bli hentet. Etter samtaler mellom foreldre og barnehage ble det avtalt at dette skulle hun få lov til (bodde nær barnehagen). Jenta forlot barnehagen til avtalt tidspunkt. Barnehageansatte ringte til mor og sa at nå har jenta gått. Ti minutter etterpå ringte mor til barnehagen og sa at jenta hadde kommet hjem. Så omstendelig var det for EN gangs utprøving. Så jeg tviler på at det finnes barnehager som sender barna hjem til faste tidspunkt.

At det er hyggeligst når de voksne har pauser og kan drikke kaffe: Ja, det er kjekt med pauser og voksenprat. Men om dette er det man liker best i jobben sin så bør man se seg om etter noe helt annet å gjøre.

Mistenker deg forresten for å være en av disse som benytter enhver anledning til å snakke nedsettende om barnehager, og bare vil gi inntrykk av at barnehageansatte ikke gjør noe særlig og at de bare liker å skravle og drikke kaffe. Busted...

Gjest Gjest
Skrevet

Starter du alltid dagen med morgensamling? Merkelig... De fleste begynner til forskjellige tidspunkt når de jobber i barnehage, ettersom hvilken vakt de har. Morgensamlingen pleier å være til samme tidspunkt hver dag. Med andre ord er det ikke så ofte man starter dagen med morgensamling. Den kommer like ofte to timer etter at man har begynt på jobb.

Du er ikke veldig troverdig som barnehageansatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...