Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er de så presset fra øverste hold at de "leker med menneskers skjebne"?.. vi lever jo i en velferdsstat der alle skal være sikret ett minste beløp å leve av. Det er en rettighet alle nordmenn har.

Hvorfor avbryter de da den yrkesrettede attføringen til kreftpasienten? tok jo fra henne håpet, hun hadde utsikt til å bli frisk, prognosene var gode...

Hvorfor bruker de så lang tid til å behandle min søknad om dagenger? hvorfor kan det ta 8 uker når alle papirer er lagt frem og ok? jeg trengte ikke 8 uker på å skrive ett vedtak ....

Hvorfor ber de folk ta turen innom sosialkontoret mens man venter på dagpenger, burde ikke det være unødvendig? de kaller seg jo NAV, skulle ikke de samarbeide da?..

Hvorfor har mange så dårlige holdninger ovenfor dem som bruker tjenestene deres, tror dere de er bedre?

kanskje ikke de kan bli syke.....

eller kanskje de vil ha brukere, hvis ikke blir det jo ikke arbeid til dem...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller kanskje alle de gode saksebehandlerne får seg jobb i det private næringsliv med høy lønn... og de andre... de jobber på NAV :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet
Eller kanskje alle de gode saksebehandlerne får seg jobb i det private næringsliv med høy lønn... og de andre... de jobber på NAV :fnise:

mm, godt poeng!

;)

Skrevet

Tipper de er helt normale mennesker som bare må følge et lovverk som de ikke selv har vært med på å utforme, og at de nok er like frustrerte som brukerene over urimelighetene i lovverket

Gjest Gjest
Skrevet
Tipper de er helt normale mennesker som bare må følge et lovverk som de ikke selv har vært med på å utforme, og at de nok er like frustrerte som brukerene over urimelighetene i lovverket

Ikke i alle tilfeller, det finnes åpninger men de må spare penger på enkeltskjebner.

Dessuten er enkelte av dem fordømmende og selv ser jeg ikke hvorfor det skal ta noen som helst 8 uker å skrive ett enkeltvedtak..

Gjest Gjest
Skrevet

NAV = Nesten Altid Vanskelig...

hverken mer eller mindre.

Gjest Livia
Skrevet (endret)

Jeg har både gode og dårlige opplevelser med NAV. De er vel bare mennesker der og, i tillegg har de et komplisert og firkantet regelverk å forholde seg til

Endret av Livia
Skrevet
Dessuten er enkelte av dem fordømmende og selv ser jeg ikke hvorfor det skal ta noen som helst 8 uker å skrive ett enkeltvedtak..

Nå har de jo ikke bare ET vedtak å skrive da.

Du (eller den det gjelder) må jo nødvendigvis legges nederst i behandlingsdunken, og dersom det er mange før deg (som tar tid), så tar det jo selvfølgelig tid før de får skrevet ditt vedtak også

Gjest Gjest
Skrevet
Nå har de jo ikke bare ET vedtak å skrive da.

Du (eller den det gjelder) må jo nødvendigvis legges nederst i behandlingsdunken, og dersom det er mange før deg (som tar tid), så tar det jo selvfølgelig tid før de får skrevet ditt vedtak også

Er ikke registrert så mange arb ledige nå så tror ikke de arbeider på spreng, tror heller det er fellesferien;)

Gjest Gjest
Skrevet

Leit å høre om det du har opplevd. Tror det har å gjøre med dårlig bemanning. og av og til dårlig regelverk.

For meg har NAV Arbeid i alle fall vært laaaaangt bedre enn sosialkontorene. Ble alvorlig syk under studier, hadde ikke opparbeidet trygderettigheter og ble behandlet med NULL respekt av et par av saksbehandlerne sosialkontoret (men de i resepsjonen var alltid greie). Måtte sitte å grine og ydmyke meg for at de skulle tro på at jeg var syk, enda jeg hadde entydig legeerklæring og spesialistuttalelse.

En av saksbehandlerne følte seg "kallet" til å fortelle meg at jeg ikke måtte tro at sosialstønaden var en rettighet (sic!). "Det er veldedighet og siste utvei, det må du huske på", sa dama. Fordi jeg var avhengig av at de var positivt innstilt (og for syk til å krangle uansett) siden en del avgjøres på skjønn der, turte jeg aldri å si fra eller motsi dem. I dag er jeg nesten frisk igjen og ute i jobb og litt studier og synes mest synd på de menneskene som har det så dårlig med jobben sin at de blir slemme av det. Men det er ille at klienter skal utsettes for slikt i en utrolig sårbar situasjon.

Heldigvis fikk jeg gitt litt tilbakemelding i en anonym brukerundersøkelse, men spørsmålene var alt for generelle og laget slik jeg ikke fikk fortalt alt jeg ville.

Gjest Lunis
Skrevet

Det gjesten over meg her skriver har jeg opplevd og. Akkurat det samme faktisk, for ikke så veldig lenge siden. Ho dama var så uptight at det ble bare tragisk. Hadde lyst å si noe men lot vær. Kommer til å gjøre det neste gang. Kan ikke behandle folk sånn vettu.

Gjest Gjest
Skrevet
Det gjesten over meg her skriver har jeg opplevd og. Akkurat det samme faktisk, for ikke så veldig lenge siden. Ho dama var så uptight at det ble bare tragisk. Hadde lyst å si noe men lot vær. Kommer til å gjøre det neste gang. Kan ikke behandle folk sånn vettu.

Kanskje det var samme dama vi møtte?

Veldig enig i at man ikke kan behandle folk sånn!

Skrevet
Ikke i alle tilfeller, det finnes åpninger men de må spare penger på enkeltskjebner.

Siden du har en slik holdning så tror jeg faktisk du aldri har jobbet som saksbehandler i det offentlige med stor arbeidsmengde.

Det tar ikke 8 uker å skrive ett vedtak, men det KAN faktisk ta 8 uker å få jobbet seg nedover i buken til det aktuelle vedtaket.

Som sosialarbeider har man lover, regler, rettningslinjer fra stat og kommune som man skal følge. Jeg vil tro at det er de færreste saksbehandlere som sitter bevisst med den innstillingen som flere i denne tråden mener at saksbehandlere innehar. Men det er ofte en stor arbeidsmengde og ett stort press.

Gjest Gjest
Skrevet
Siden du har en slik holdning så tror jeg faktisk du aldri har jobbet som saksbehandler i det offentlige med stor arbeidsmengde.

Det tar ikke 8 uker å skrive ett vedtak, men det KAN faktisk ta 8 uker å få jobbet seg nedover i buken til det aktuelle vedtaket.

Som sosialarbeider har man lover, regler, rettningslinjer fra stat og kommune som man skal følge. Jeg vil tro at det er de færreste saksbehandlere som sitter bevisst med den innstillingen som flere i denne tråden mener at saksbehandlere innehar. Men det er ofte en stor arbeidsmengde og ett stort press.

Siden jeg har en slik holdning? jeg utdannet meg innen den retning og fikk sjokk over hvordan de behandlet mennesker. Skiftet yrke ja.¨

Som sosialarbeider skal man også arbeide etter yrkesetiske retningslinjer, er en del av dem som ikke praktiserer det.

Klar over stort press og arbeidsmengde men slik er det i alle jobber. Deal whit it eller slutt, det må alle gjøre.

Jeg har lov til å stille samfunnskritiske spørsmål. Når NAV skal samkjøres og det skal bli bedre for brukerne ,sier det seg selv at det skal være unødvendig å måtte henvise til sosialkontoret. En har lovlig rett på og opparbeidet seg ett dagpengegrunnlag. Bortkastet tid og ressurser.

Gjest Gjest
Skrevet

Min opplevelse er at det er umulig å komme i kontakt med saksbehandler for tiden - etter de siste endringene tok til!

Fikk et brev i posten fra dem, med svarfrist.. Skulle bare sjekke noe med saksbehandleren - og tok en tlf til sentralbordet. Der kunne jeg ikke bli satt over til dama som hadde saken, men jeg kunne få nr til en annen dame! (skjønner fortsatt ikke hvorfor!)

Ringte denne andre damen. Hun kunne ikke gi meg nr til den jeg ville ha tak i, men hun måtte få alle detaljer - sende dem i mail til saksbehandler som deretter skulle ringe til meg! (Det skjedde ikke). Purret på "dem", og etter tre -3- uker ringte en jurist (nei, ikke nevnte saksbehandler). Har gitt opp hele etaten, men nå er det bare 5 år til jenta mi ikke lenger er avhengig av bidrag og den sulamitten, så jeg gidder ikke gjøre noen sak av det. Har fått ordnet slik at jeg ikke trenger å sende nye kopier av alle viktige papirer flere ganger i året lenger - da de har blitt enige med meg i at det er jeg som er den "stabile" parten..

Skrevet

Det har blitt så utrolig dårlig etter at det ble NAV. Lange ventetider og folk som ikke kan svare på noenting.

Det var raskere og enklere den gangen det var Aetat og Trygdekontoret, syns jeg.

Og dette har vært oppe i media også... det er mye mer klaging nå og absurd kundebehandling...

Gjest Gjest
Skrevet

Merkelig holdning?

Det som forundrer meg er at folk synes å mene at deres rettigheter blir krenket om de ikke får ytelser som faktisk er underlagt både skjønn og vurderinger. Det er langt verre når ens rettigheter blir fratatt en og ikke minst når rettsikkerhetsprinsipper ikke blir fulgt. Noe annet er det selvsagt med rettigheter folk automatisk har krav på.

Gjest Gjest
Skrevet

NAV folket er regelryttere av natur. De snakker til og ut fra et regelverk. Dette må du huske på når du snakker med en...

Gjest Gjest
Skrevet
NAV folket er regelryttere av natur. De snakker til og ut fra et regelverk. Dette må du huske på når du snakker med en...

Da gjør de ikke jobben sin.

Gjest Gjest
Skrevet

En gang i tiden, dvs. 4 mnd siden så gikk jeg på dagpenger.

Jeg hadde i følge dem fått innkalling på et møte (hadde da sikkert vært på 10 møter) men jeg hadde ikke fått denne innkallingen!

Jeg ble da fratatt dagpenger for all fremtid? Jeg klagde, selvsagt - de mente at jeg ikke hadde hold i det jeg sa, så de sendte det til øverste NAV hold i Kristiansand.

DER FIKK JEG MEDHOLD, men gjett hvor lang tid det tok da?

Jo, 7 mnd tok det, altså 7 mnd. uten inntekt!!! Hva skulle jeg gjort uten en ressursterk familie og en kjærste som virkelig stillte opp?

IKKE SI AT JEG KUNNE HA SKAFFET MEG JOBB, for det prøvde jeg virkelig på!!!!!

Jeg fikk medhold og etterbetalt ETTER 7 MND uten inntekt!?NAV arbeid hadde tatt feil i utgangspunktet,men det tok 7 MND å behandle den saken!GALSKAP!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...