Gå til innhold

Hjelp! Lage kake

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal lage en kake i dag...

Har kjøpt inn bunn (sånn trelags), vaniljekrem, fløte, vaniljesukker og jordbær.

Jeg har ikke peiling på hvordan dette skal gjøres, trodde det bare var å ta bunn nederst, et lag med vaniljekrem, "en" bunn til, mer vaniljekrem, siste "bunn", og så krem og jordbær på toppen.

Men hvordan lager man krem? Er det bare å piske fløte...?

Føler meg teit som ikke vet dette...

Hørte snakk om "dynking" av bunnene og. Må det gjøres? Hvorfor? Er ikke den butikkkjøpte bunnen klar til bruk?

Skrevet

krem: pisk fløte (en liten boks) og 2 ts sukker, pisk til det er en luftik krem, ikke for lenge da blir det smør!

for å dynke kaken kan du bruke melk, bruk ei ss å ga et lag med melk på bunnen før du har på krem (det gjør du på alle bunnene), det gjør kaken med saftig og ikke så tørr.

når du lager kaken er det veldig enkelt, i vær etage tar du krem, det er godt med noe annet inni også, frukt og syltetøy f.eks. ha et lag med syltetøy på bunnen før du har på krem. i neste lag kan du ha i en oppkuttet banan, det er kjempegodt! er du glad i valnøtter kan du ha i det.

lykke til!:P

Gjest Gjest
Skrevet
krem: pisk fløte (en liten boks) og 2 ts sukker, pisk til det er en luftik krem, ikke for lenge da blir det smør!

for å dynke kaken kan du bruke melk, bruk ei ss å ga et lag med melk på bunnen før du har på krem (det gjør du på alle bunnene), det gjør kaken med saftig og ikke så tørr.

Hvor lenge holder kaka seg hvis jeg begynner å lage den nå? Kan den stå i kjøleskapet i et par dager og fortsatt se fin ut og være god?

Takk for tips om banan, syltetøy og nøtter!

Gjest *Mim*
Skrevet

Den kan ikke stå et par dager. Bløtkaka bør helst spises samme dag som den lages. Hvis den skal stå litt bør den dynkes (med noen spiseskjeer melk, jus eller saft), ellers trenger du ikke det.

Bare vaniljekrem mellom lagene tror jeg blir litt kjedelig. Forslaget du har fått er fint, ellers er det godt å kjøpe bringebær og ha i. Ananas og hermetiske mandariner er også godt.

Hva slags vaniljekrem har du kjøpt? Jeg liker best å blande den med krem så den blir litt lettere.

Og husk - du er ikke teit! Jeg synes du er flink som tør å prøve noe nytt: :)

Gjest Gjest
Skrevet
Den kan ikke stå et par dager. Bløtkaka bør helst spises samme dag som den lages. Hvis den skal stå litt bør den dynkes (med noen spiseskjeer melk, jus eller saft), ellers trenger du ikke det.

Bare vaniljekrem mellom lagene tror jeg blir litt kjedelig. Forslaget du har fått er fint, ellers er det godt å kjøpe bringebær og ha i. Ananas og hermetiske mandariner er også godt.

Hva slags vaniljekrem har du kjøpt? Jeg liker best å blande den med krem så den blir litt lettere.

Jeg har en pakke med ferdig vaniljekrem fra Piano, og en pose fra Freia (kakefyll med vaniljesmak) som skal blandes med melk. Er den ene bedre å bruke enn den andre?

Hvor mye krem bør den uansett blandes med?

Har ikke all verdens å fylle den med, men skal bruke banan og jordbærsyltetøy tror jeg.

Takk for hjelp, nå er det bare å sette igang! :)

Gjest *Mim*
Skrevet
Jeg har en pakke med ferdig vaniljekrem fra Piano, og en pose fra Freia (kakefyll med vaniljesmak) som skal blandes med melk. Er den ene bedre å bruke enn den andre?

Hvor mye krem bør den uansett blandes med?

Begge de er gode. Tror kanskje det står anbefaling på pakka om hvor mye krem man skal blande med. Hvis ikke tipper jeg et par desiliter kremfløte (som piskes uten sukker og blandes inn i vaniljekremen) .

Lykke til!

Skrevet

hvis du bruker en pakke vaniljekrem fra piano og så pisker du en liten boks fløte (0,33l) deretter tar du halvparten av fløtekremen og blander med vaniljekremen, resten har du oppå kaken til slutt, iallefall slik jeg pleier blir suksess:)

Husker min første bløtkake, hadde ingen oppskrift bare sett på mamma lage tidligere. det er bare å bruke fantasien, ha inni det som er godt, nesten alt søtt passer til bløtkake!:P

Skrevet

Her er jeg uenig i alt bortsett fra ar jeg også syns du er flink som tør prøve noe nytt.

En ferdigkjøpt bunn bør alltid dynkes. Særlig hvis den skal spises med en gang. Da får nemlig ikke kaka sjans til å trekke seg, og bunnen vil virke tørr. En bløtkake er oftes best dagen etter man har laget den, for da har den fått trukket seg.

Avhengig av hva slags fyll du skal ha kan du dynke med forskjellinge ting. Skal du fex lage en kake med banan og jordbær, kan du ta en halv banan og mose helt fin i mikser sammen med 2 dl melk og bruke dette til å dynke med, det gir god og fyldig smak.

Du legger den nederste bunnen på et kakefat. Snu den gjerne opp ned slik at det hvite i bunen kommer frem, husk at mange forsyner seg slik at kakestykket blir liggende på fatet og da vil bunnen syns.

Bruk en spiseskje og legg bananmelk over. La det stå i et par minutter. Ta så vaniljekrem som du har rørt opp litt, altså den i pakke er ofte veldig stiv så det er lurt å røre den litt mindre stiv med en gaffel. DU ka godt blande den med litt melk for å få den litt løsere. Legg så litt banan og jordbær i skiver på kaken, og så et lag med pisket kremfløte.

Ny bunn oppå der igjen, og gjenta prosessen.

Når du legger på lokket kan du også dynke litt. Legg bare krem på toppen, eventuellt vaniljekrem også.

Skal du ha marsipanlokk skal dette naturlivis ligge helt på toppen :)

Kose deg, nå ble jeg kakesulten....

• 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...