Gå til innhold

Grr... Inntregningsforsøk...

Anbefalte innlegg

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Bare en advarsel til dere som ikke tror dere trenger brannmur...

Fikk ny pc i mars og installerte norton og oppdaterer flittig.

I det siste er det noen som driver med portskanning i stor skala og i går alene hadde jeg 188!!!!!! inntregningsforsøk på maskinen. Siden jeg slo på for 10 minutter siden er det 11. Dette skjer oftere og oftere, og jeg blir fullstendig gal av det (har selvfølgelig hatt endel forsøk på plassering av trojanske hester, men disse er heldigvis også blokkert). Men denne portskanningen... Det er alltid nesten samme og samme ip-addresse. Har nå kontakta internett-leverandøren og sendt logg, så de skal etterforske.

Føler dette helt absurd, nesten som noen som sitter å kikker over skuldrene mine, for det skjer AKKURAT når jeg har slått på maskinen og fortsetter bare... :evil:

Må legge til at jeg er en helt vanlig person uten spesielle interesser eller jobb eller omgangskrets som kan bidra til sånt noe.

Men tenk om jeg ikke hadde hatt en kraftig brannmur.... Grøss...

Har noen av dere opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Admin'C
Skrevet

får bare en eller to dagelig med norton, mistenker at det er pga P2P klientene jeg bruker.

Har du fast ("statisk") ip så kan dette være grunnen, siden da prøver de seg alltid på denne ipn men du får ikke en ny. Dette kan også være en grunn til at jeg har få forsøk siden jeg har dynamisk ip (adresse)

Vet du ikke hva jeg mener så kommer et eksempel:

Du bor i samme hus i verden mens jeg, jeg bytter hus hver gang jeg logger på. Så da sier det seg selv at en som har funnet adressen din kan ringe på hos deg men en som har min adresse sliter litt siden jeg bor der ikke lenger men har "flyttet" neste gang noen ringer på.

Men for alt jeg vet kan jo du ha dynamisk du også, en annen ting kjør spybot (se sigg)

Gjest Anonymous
Skrevet

Har opplevd det én gang, hadde ikke brannmur så det gikk ikke særlig bra. Måtte formatere maskinen etterpå for den gikk helt i stå...

Skrevet

Vel.

Portscanning er vel ikke det verste å bli utsatt for?

Folk som scanner din PC går ikke inn for at det skal være akkurat DEG.

De scanner en serie med IP-adresser. Slik finner dem "skjulte" PC-er og servere. Portscanning er ikke farlig, bare plagsomt(Trenger ikke bekymre deg når du har firewall som er up2date).

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Jo, når du har 188 portskanninger på noen få timer er det noe å være bekymra for. Da er det en årsak. I en undersøkelse fra PCWorld tatt over tre måneder var folk i gjennomsnitt skanna 2.5 gang. Den som hadde meat skanninger i løpet av alle tre månedene var en som hadde noen og tredve. Og det var så mange at de holdte han utenfor statistikken for det var avvik. På tre måneder har jeg mange tusen.

Selv internettleverandøren syns det er noe å være bekymra for siden antallet er så høyt.

Skrevet

quote jordbærmannen:

Njoo.. Litt drøyt det da, hvis de scanner hele port-rangen hver gang.. Da sluker det vel endel båndbredde også.Hvis det er 10 porter som blir scannet 180 ganger er det neppe så uvanlig, bare "vanlige hacker-streker"...
Gjest Anonymous
Skrevet

Vet også at noen ISP'er benytter egene konsulent firmaer til å scanne kundenes maskiner, på jakt etter servere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...