Gå til innhold

Breiflabb

Anbefalte innlegg

Gjest matvrak
Skrevet

Noen som har tips til noe spennende jeg kan lage av breiflabb? Har masse i fryseren og tok opp en pakke til i dag, har lyst å prøve noe nytt. Ser for meg å kanskje pakke inn i bacon og steke det i panne eller ovn. Hva kan jeg ha av tilbehør til dette?

På forhånd takk for svar.

:)

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)

Du kan fint helsteke breiflabbfilet med bacon rundt, ved 180-200 g i ca. 20 min, avhengig av tykkelsen på fisken.

En liknende variant er å bruke spekeskinke og soltørkede tomater (en idé fra Jamie Oliver). Hakk soltørkede tomater i olje med en liten bunt frisk basilikum sammen til en puré. Legg spekeskinkeskiver etter hverandre på en skjærefjøl slik at de overlapper litt, og blir like lange som fileten. Legg en stripe av puré av soltørkede tomater på midten av spekeskinkeskivene, legg breiflabbfileten oppå. Smør puré også på toppen av fisken, pakk spekeskinken rundt og surr det hele med hyssing (som med en stek). Stekes i ovn på samme måte som baconvarianten, og skjæres i skiver ved servering.

Tilbehør kan feks være en god hjemmelaget potetmos, og sautert spinat, lettkokte grønne bønner eller en grønn salat. I stedet for potetmos passer også blomkålpuré godt sammen med breiflabbsmaken.

Breiflabb egner seg også godt til grilling (pga den faste konsistensen), feks på grillspyd sammen med div. grønnsaker, og kan da marineres først, i feks sitron, olivenolje, hvitløk, chili og gjerne kraftige urter som rosmarin eller timian. Det er et fiskeslag som tåler solid smaksfølge. :)

Endret av Eurydike
Gjest matvrak
Skrevet (endret)
(..)

Takk for gode tips. :) I dag tror jeg at jeg satser på baconvarianten med potetmos til. Og noe grønt, kanskje jeg skal prøve spinat.

Endret av matvrak
Skrevet

Jeg har ingen anelse om hvordan det lages, men jeg spiste et nydelig måltid på restaurant for litt siden... Breiflabb med gulrotpuré, rødbeter og franske poteter. Beste jeg har smakt på lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...