Gå til innhold

Kan gjester bruke hvitt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei!!! Du går ikke i hvitt i brylluper med mindre du er bruden. Selv om DU eller andre her i tråden synes det er helt greitt, så er det ikke sikkert at bruden du skal i bryllup til synes det er greitt. Dette er en ganske innarbeidet skikk, som ligger ganske dypt hos mange - både bruder og gjester. Dette synes jeg man skal respektere uansett hvor dumt og teit eller "bridezilla-ish" man måtte synes at det måtte være. Det hjelper ikke å spørre bruden, da du kan risikere at hun ikke tør annet enn å si at det er greitt. "Klarer" man ikke å finne en kjole til bryllupet som ikke er hvit, får man heller takke nei til innbydelsen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Nei!!! Du går ikke i hvitt i brylluper med mindre du er bruden. Selv om DU eller andre her i tråden synes det er helt greitt, så er det ikke sikkert at bruden du skal i bryllup til synes det er greitt. Dette er en ganske innarbeidet skikk, som ligger ganske dypt hos mange - både bruder og gjester. Dette synes jeg man skal respektere uansett hvor dumt og teit eller "bridezilla-ish" man måtte synes at det måtte være. Det hjelper ikke å spørre bruden, da du kan risikere at hun ikke tør annet enn å si at det er greitt. "Klarer" man ikke å finne en kjole til bryllupet som ikke er hvit, får man heller takke nei til innbydelsen.

tåpelig ting å si - regner med jeg er bedt i bryllupet fordi de vil ha meg der, så at jeg ikke skal komme fordi jeg ikke finner noe annet enn en hvit kjole er jo totalt uaktuelt.

Jeg gikk med en off-white kne-kort kjole med brune sydde blomster på, mørkebrune sko og beige hekle"jakke". Det syns jeg måtte gå bra, om noen skulle reagere på det så fikk de nå bare reagere. Intensjonen min var å se bra ut, rødt og svart eller turkis kler jeg ikke og det er de eneste fargene de selger fine, rimelige kjoler i på butikkene nå for tiden.

Jeg gikk forøvrig i bunad i kirken og kjole på festen.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg hadde ikke turt å gå i helhvitt selv, selv om jeg ikke har noen motforestillinger mot det egentlig. Men det virker som om det er ganske akseptert om man går i en kjole med noe hvitt på seg, så lenge den ikke er helhvit.

Skrevet
tåpelig ting å si - regner med jeg er bedt i bryllupet fordi de vil ha meg der, så at jeg ikke skal komme fordi jeg ikke finner noe annet enn en hvit kjole er jo totalt uaktuelt.

Mange synes at hvitt er upassende. Sjangsen er stor for at bruden er en av dem. Poenget mitt var egentlig ikke at du ikke skulle gå i bryllupet, men at hvis du ikke finner andre kjoler enn hvite, så har du ikke anstrengt deg nok. Hvis jeg blir invitert i et bryllup, så gjør jeg faktisk den anstrengelsen det er å finne et passende antrekk, enten det henger i skapet eller i syvende butikken jeg leter i. Hadde du troppet opp i et bryllup i en utvasket joggebukse og en slimsete t-skjorte? Mange (de fleste, vil jeg tro) vil finne det upassende, akkurat som mange andre synes hvit kjole er upassende.

Gjest Bellatrix
Skrevet

I utgangspunktet er det feil å gå i hvitt, men hvis en av gjestene ikke vet om denne skikken så mener jeg det er særdeles sært om bruden nekter gjesten å få komme.

Skrevet

Selvsagt! Men både TS og "Gjest" som jeg svarte, er fullt klar over denne skikken.

Gjest Brud 31.05.08
Skrevet

Jeg var i bryllup for litt over 2 uker siden, og da var det 2-3 damer (i 20-30 årene) som gikk i helhvitt, og flere som gikk i lys champagnefargete kjoler. Jeg kjente jeg ble litt oppgitt på brudens vegne :riste:

Det er vel ingen som ikke kjenner til denne skikken i Norge?? Og hvorfor ikke prøve å unngå å støte noen på deres kanskje største dag...? Hvorfor ta sjangsen liksom.. SÅ vanskelig er det faktisk ikke å finne en pen kjole som ikke er hvit ;)

Jeg giftet meg selv i sommer, og hadde nok knapt lagt merke til om noen av gjestene bar hvit kjole , så for meg hadde det ikke spilt den store rollen. Men alle er forskjellige, og noen blir garantert støtt. Så hvorfor ta sjangsen lurer nå jeg på...

Gjest Lille Bie
Skrevet

Det er enda 2 år til jeg skal gifte meg, men jeg kjenner jeg blir irritert på mennesker som insisterer på å troppe opp i ett bryllup i en hvit kjole! Man kan kle seg i hvitt omtrent alle andre lørdager i året, så når det er EN dag man IKKE bør komme i hvitt, så gjør man ikke det. Så enkelt er det.

Om kjolen har lilla/brune/turkise eller svarte detaljer, men har hvitt bunnfarge, så bør man holde seg for god til å bruke den kjolen den dagen.

Hvorfor må noen på død og liv komme i en hvit/champagnefarget kjole på noens bryllupsdag? :nei:

Gjest Gjest
Skrevet

Kjenner jeg blir helt oppgitt over folk. Brudens store dag, buhu. Det ER faktisk veldig bridezilla-aktig å bli hysterisk og bitchy på grunn av noen som går i en lys/hvit kjole som klart og tydelig ikke er en brudekjole. Klarer man å forveksle brudekjolen med kjolen til en av gjestene er nok ikke brudekjolen en skikkelig brudekjole. Det har jo med utseende på kjolen å gjøre og ikke bare fargen! Samme hvilken farge den har - ligner den ikke på en brudekjole i designet er det en kjole man kan gå med.

Jeg syns det er mye verre når folk kler seg i grusomme turkise bløtkakekjoler eller grandtantefestklær.

Det er UTROLIG mange detaljer som finnes i forbindelse med bryllup, hva gjestene har på seg bør være ubetydelig og likegyldig.

Det som slår meg om "skikk-og-bruk"-rytterne i denne tråden er at de helt har glemt om hva et bryllup egentlig er og hva det handler om.

Skrevet

Så hvis jeg spør i forumet om det er greitt at jeg forsyner meg av bryllupskaka før brudeparet, eller tar tak i brudgommen når toastmaster roper opp til brudevals, så ville du sagt at det var helt greitt, fordi DU mener at skikk-og-bruk er uvesentlig i forhold til hva et bryllup egentlig er og handler om?

Gjest antigartner
Skrevet
Så hvis jeg spør i forumet om det er greitt at jeg forsyner meg av bryllupskaka før brudeparet, eller tar tak i brudgommen når toastmaster roper opp til brudevals, så ville du sagt at det var helt greitt, fordi DU mener at skikk-og-bruk er uvesentlig i forhold til hva et bryllup egentlig er og handler om?

:ler:

Herlig! Jeg lurer også på hvorfor noen alltid skal rakke ned på det som er normal skikk og bruk med en gang de føler seg tråkket på tærne.

Skrevet

Både min tante og kusine som er 15 år har kjøpt seg hvite kjoler :kjefte:

Min mor prøvde å si det til dem at de ikke burde gå i hvitt, men det har de ikke brydd seg om. Kan ikke nekte dem å komme akkurat, men selvfølgelig hadde jeg ønsket at de gikk i en annen farge, er jo nok å velge mellom. men men... går nok bra likevel

Skrevet

De har ikke lov til å bruke hvitt . Da må de bli forsvant fra bryllup.

Skrevet
Så hvis jeg spør i forumet om det er greit at jeg forsyner meg av bryllupskaka før brudeparet, eller tar tak i brudgommen når toastmaster roper opp til brudevals, så ville du sagt at det var helt greit, fordi DU mener at skikk-og-bruk er uvesentlig i forhold til hva et bryllup egentlig er og handler om?

hahaha, jada sett det på spissen alt du vil. Det viser jo bare hvor håpløst det er å argumentere for håpløse tradisjoner! Mitt poeng var at en kjole som ikke kan forveksles med brudekjolen burde være fritt frem å gå med, hadde noen møtt opp i en kjole som kunne forveksles med brudens kjole ville jeg selvsagt reagert jeg også (f.eks. en hvit/champagnefarget BALLKJOLE). Det jeg snakker om er fargen hvit. Kjoler kommer i mange farger og former. Det å si at hvitt/champagne er ulovlige farger i et bryllup er håpløst.

Jeg er mer i den retningen å forby svarte kjoler i mitt bryllup - slike er for begravelser!! Kom gjerne i hvitt, men for guds skyld kle dere i noe annet enn svart fordi jeg hater svarte kjoler!

Men så er jeg også i mot tradisjonen å bruke flere tusen på en bryllupskake som ingen spiser - hvorfor må den være bløtkake når de eneste kakene som blir oppspist er mormors fantastiske sjokoladekake og svigermors ostekake? Det er i hvertfall våre to alternativer - bløtkake blir det ikke!

Skrevet

Noe sånt kunne ikke brydd meg mindre. Det ville ikke enset meg en tanke på dagen min. Uansett mener jeg at om kjolen er hvit eller ikke så ser den da ikke ut som en brudekjole, så da spiller det absolutt ingen rolle.

Skrevet

Hmm., skjønte ikke helt sammenhengen med det som ble skrevet over men..

Er helt enig i at folk henger seg mye opp i "skikk og bruk", men det er seff opp til hver enkelt. Det jeg blir sliten av er alt dette maset om MIN dag osv. Greit at det er DIN dag, men man kan ikke regne med at alle i rundt synes det er like mye stas at DU gifter deg. Jeg syns faktisk bryllupsfesten er nokså kjedelig, så vi valgte å sløyfe den. jeg kunne ikke komme i en venninnes bryllupsfest. Hun bor 60 mil unna og vi er på bryllupsreise da. Hun mente det var fryktelig dårlig gjort at vi valgte å reise akkurat på hennes dag. Og da var vi til og med bare invitert til festen. Dvs det ville kostet oss utrolig mye å dratt 60 mil bare for en fest. Jeg ble så irritert over at hun maste om sin dag osv. Jeg har ikke en gang tenkt tanken på at folk i rundt meg syns det er spes stas når jeg gifter meg, og blir overrasket når folk jeg kjenner gir gave. Sånne ting spiller ikke så stor rolle, og faktisk har jeg alt for mye å tenke på til at jeg skal gå å bry meg om hva folk har på seg, om alle kommer, hvem som gir gave osv Søstra mi og svigerinna mi spurte om de kunne gå i hvite kjoler. Grunnen til dette var at svigerinna mi hadde kjole fra før og hadde ikke så god råd til å kjøpe en ny. Søstra mi var ute i siste liten for å kjøpe og fant rett og slett ikke noe annet en hvitt som hun likte. Så da er det jo greit, vet jo kjolene deres ikke overgår min allikevel:)

Akkurat nå håper jeg bare på fint vær:)

Skrevet (endret)

Poenget er ikke hvor greitt DU og JEG synes det er med hvit/champagne kjole. Det spiller heller ingen rolle hvor sur ei veninne blir om en ikke deltar i bryllupsfesten pga at en er på bryllupsreise (hva i #&&% har det med saken å gjøre egentlig???). Det spiller heller ingen rolle om man har bløtekake eller sjololadekake (det er det uansett brudeparet som bestemmer). Men poenget er at dette med hvit kjole er en ganske grunnleggende tradisjon for NOEN. Og VI vet ikke hvor viktig dette er for bruden som vi skal i bryllup til. Og DERFOR kan vi droppe å gå i hvit kjole akkurat denne dagen, med mindre vi VET.

Jeg skjønner ikke helt denne innstillingen; "Bruden må da skjønne at selv om dette er en viktig dag for henne, så er det ikke alle andre som synes det er en sånn fryktelig stor dag. Hvorfor skal vi da gidde å ta hensyn til slike bridezilla-fakter som å nekte oss å gå i hvit kjole? Jeg NEKTER å ta på meg en annen farge, jeg LIKER hvitt. Jeg driter i om bruden blir såret. JEG synes denne tradisjonen er teit."

Til du over her hvor søstra di og svigerinna di spurte om de kunne gå i hvit kjole. De kjenner deg godt, og du synes det er greitt. Selvsagt kan de da gå i hvit kjole! Hvorfor skulle de ikke det?

Du som ikke vil ha svarte kjoler i bryllupet. Kan du ikke skrive det sammen med kleskoden da? Samtidig som du skriver at du synes hvite kjoler er helt greitt?

Endret av Jade
Gjest Forbruker
Skrevet
Mitt poeng var at en kjole som ikke kan forveksles med brudekjolen burde være fritt frem å gå med, hadde noen møtt opp i en kjole som kunne forveksles med brudens kjole ville jeg selvsagt reagert jeg også (f.eks. en hvit/champagnefarget BALLKJOLE). Det jeg snakker om er fargen hvit. Kjoler kommer i mange farger og former. Det å si at hvitt/champagne er ulovlige farger i et bryllup er håpløst.

Hvordan vet du hva slags hvite kjole bruden har? Hele poenget her er at noen bruder faktisk velger noe annet enn den hvite stroppeløse kjolen - kanskje en hvit drakt, kanskje en sommerlig hvit kjole. Hvis de andre gjestene da også stiller i helhvitt ...

Jeg ville ALDRI gått i en helhvit kjole i et bryllup - aldri. Det er av respekt for bruden, helt enkelt.

Skrevet

er ikke alle som gifter seg i hvit brudekjole da...tenk et slikt hysteri pga fargen på en kjole da..ikke rart det blir krig i verden. Mye bedre å snakke med bruden først og bli enig om hva som er akseptabelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...