Gå til innhold

Dyreforsøk

BananaFurby

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva dere synes om å bruke dyr i forskning?

Tenker på sånt som å teste medisiner, genmanipulering, hjerneforskning og sånt

En må jo teste medisiner og sånt, men synes likevel ikke at det er helt ok å bruke dyr... Finnes det andre alterativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mai_*

Alternativet til å teste på dyr er vel å teste direkte på mennesker?

Jeg er glad i dyr og synes det er ille at de skal måtte lide for vår skyld. Men samtidig så er jeg villig til å ofre en million mus for å finne en kur for kreft. Jeg har selv mistet flere av mine nærmeste i kreft, og selv om jeg misliker at dyr lider så er det ikke sammenlignbart med smerten ved å se at noen du elsker pines gjennom en sakte prosess som ender med døden.

Så jeg er for dyreforsøk for å finne kur for kreft, HIV/AIDS og andre sykdommer som tar livet av mennesker.

Dyreforsøk i kosmetikkindustrien er derimot fullstendig unødvendig og forkastelig. Sminke, parfymer, hudpleieprodukter osv er i all hovedsak luksusprodukter (foruten for dem som har alvorlige hudsykdommer som gjør at de må bruke kremer for å kunne leve et normalt liv), og vi kan derfor akseptere at vi selv må teste disse produktene for å finne ut om de er ok eller ikke. Body Shop klarer jo fint å allergiteste sine produkter uten å mishandle dyr i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medesiner o.l. blir vel først testet på dyr og så på mennesker, for selv om dyrene tåler det betyr det ikke at mennesker gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på dyr innenfor kosmetikkindustrien er fullstendig forkastelig, det ser jeg flere er enige om. Når det gjelder innenfor medisinforskning, så synes jeg det er et vanskelig dilemma. Jeg klarer ikke slå meg til ro med at det er verd det for å redde menneskeliv, selv om jeg svært godt skjønner tanken. Man bør i hvertfall gjøre alt man kan for å finne alternativer (simulatorer, hudprøver osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på dyr innenfor kosmetikkindustrien er fullstendig forkastelig, det ser jeg flere er enige om. Når det gjelder innenfor medisinforskning, så synes jeg det er et vanskelig dilemma. Jeg klarer ikke slå meg til ro med at det er verd det for å redde menneskeliv, selv om jeg svært godt skjønner tanken. Man bør i hvertfall gjøre alt man kan for å finne alternativer (simulatorer, hudprøver osv).

Det er ikke så ofte jeg er enig med Tabris, men i dette tilfellet er jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Medesiner o.l. blir vel først testet på dyr og så på mennesker, for selv om dyrene tåler det betyr det ikke at mennesker gjør det.

Selvfølgelig. Men de testes på dyr først for å la mennesker slippe unødvendige lidelser før medisinene har kommet så langt i utviklingen at de regnes som ufarlige og relativt stor sjanse for at de virker slik de er ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har du opplevd at noen av dine nærmeste har dødd i altfor ung alder av en sykdom som krever forskning på dyr for å finne en kur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du opplevd at noen av dine nærmeste har dødd i altfor ung alder av en sykdom som krever forskning på dyr for å finne en kur?

Jeg hadde selv dødd i svært ung alder (1 år gammel) uten legevitenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg hadde selv dødd i svært ung alder (1 år gammel) uten legevitenskapen.

Jeg risikerte å dø ved fødselen, samt at jeg fikk operert bort en svulst ved ettårsalderen. Jeg er takknemlig for at jeg lever. Men det kan ikke sammenlignes med følelsen av å se en du elsker ligge tappet for krefter, være en skygge av seg selv, ha store smerter som ikke engang morfin kan fjerne uten å gi så store doser at pasienten ender i koma, se sorgen i øynene til den som vet at livet nærmer seg slutten, vite at det ikke er noe man kan gjøre for å få beholde den man er så glad i at livet uten han/henne føles som et stort, svart hull.

Jeg er glad i dyr, men stilt overfor en så stor smerte som det er å se at noen du elsker svinner bort i kreftsykdommen er så sterkt at jeg ville vært villig til hva som helst for å snu om på det, inkludert ta livet av en hel haug med dyr, dersom det kunne hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...