Gå til innhold

Er jeg egoisitsk nå?

Anbefalte innlegg

Gjest Uregistrert_nå
Skrevet

Vi skal dra til Bulgaria om kort tid og i den forbindelse har vi voksen vaksinert oss mot Hepatitt A og barna har vi vaskinert mot Hepatitt A+B.

Vi voksne har og fått fylt på sånn at stivkrampe er inntakt.

Ingenting av dette er i grunnen veldig anbefalt, men vi valgte og gjøre dette.

Det kostet forøvrig 2500 kr noe som for oss var litt mye på en gang.

Jeg satt og lurte på denne turistdiare drikke vaksinen, men den hadde kommet på 2000 kr ekstra for vår familie, så det ble uaktuelt.

Nå fikk jeg sånt skrekkbilde i hode der jeg og min mann skulle fått kraftig diare og oppkast og i den forbindelse tenkte jeg straks på ungene våre.

Lurte på om jeg skulle gå ned og ta denne vaksinen, så er jeg litt mer sikret, og det er en større mulighet for at om jeg og mannen skulle få i oss noe som ikke skulle være bra, så kunne i alle fall en av oss fungere og ta seg av barna.

Hva haddde dere gjort, og er det noen som vet hvor stor sannsynelighet det er for og bli dårlig av maten i Bulgaria om en viser hensyn og tenker over hva en spiser?

Og er det noe en spesielt bør holde seg unna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

hvis du tar vanlige forholdsregler er det ingen grunn til å ta vaksine tror jeg.

Skaff desifiserende våtservietter (apoteket)+ evt desifiserende håndvask. Bruk det før dere skal spise noe, når dere har tatt i penger og vært på transportmidler. Unngå isbiter, salat og frukt som ikke er skrelt. Og selvsagt slike ting som rekecoctail...

God håndhygiene er tingen.

Kos dere på ferie!

Skrevet (endret)

Og slapp av!!!! Tror mange av de som har blitt utsatt for "feriemage/ sydenmage" egentlig har "stressmage"!!!

Jeg har vært i Bulgaria (både turiststeder og "langt inni gokk"- med og uten barn)- og har ALDRI blitt dårlig. Det gjelder forsåvidt også alle andre av mine utenlandsopphold (både Europa, Asia og Afrika), kun tatt vaksiner dersom ud har anbefalt det- som til Malawi). Jeg kjøper drikkevann, men pusser tenner i vanlig kranvann (med mindre dette er advart mot), jeg spiser frukt og gønnt, jeg spiser all mat (både fisk, fugl og kjøtt) etc etc- og som sagt ALDRI blitt dårlig. ei heller reisefølge.

Eneste forebyggende jeg gjør er å ta Idoform (mageregulerende og evt malaria dersom det er aktuelt)

Faktisk; eneste stedet jeg noen gang er blitt dårlig (Salmonella) var på den velkjent restaurant i Oslo!

Og de eneste jeg har hørt om bli dårlige på ferie- er de som stresser for å ikke bli det (ikke spiser melkeprodukter- bestiller kjøttet ekstra godt stekt- styrer unna alt av frukt og grlnt etc etc etc)

Gjentar oppfordringen: SLAPP AV !!!

EDIT: kanskje svare på spørsmålet også; Nei- du er ikke egoistisk (men stressa?!?)

Endret av Reveal
Skrevet

Vel... vi fikk kraftig diare og spydde i Bulgaria p.g.a maten. Dette har aldri skjedd noen andre steder, (t.o.m når vi fant 2-år gamle datteren vår oppi matskåla til kattene i Chile ble ingen syke.)

2 ukers ferie i Bulgaria, ble spying og diare for 3 av 4. Fikk det i 2 omganger. Det er det verste jeg har opplevd.

Har hørt flere som merket det på magen, selv om ikke spydde, var det magesjau. Men det kan være at akkurat vi var uheldige og da.

Skrevet

Den sprøyta dekker ikke så mye...

Salmonella, matforgiftning, e-coli og alt dette får du uansett. Ingen sprøyte kan beskytte mot det. Og sprøyta er ikke helt stabil for turistdiare heller.

Jeg reiser masse, og har aldri tatt diaresprøyte, og har aldri blitt syk. Min mor som er i asia og caribbien to ganger i året er vaksinert, og blir alltid syk...

Skrevet (endret)

,

Endret av thapara
Gjest Gjest
Skrevet
Den sprøyta dekker ikke så mye...

Salmonella, matforgiftning, e-coli og alt dette får du uansett. Ingen sprøyte kan beskytte mot det. Og sprøyta er ikke helt stabil for turistdiare heller.

Jeg reiser masse, og har aldri tatt diaresprøyte, og har aldri blitt syk. Min mor som er i asia og caribbien to ganger i året er vaksinert, og blir alltid syk...

Hva dekker egentlig den vaksinen? Jeg har også reist veldig mye, og har aldri blitt syk selv om jeg har spist det meste. Vel, litt jug var det der, for jeg har tatt vaksine mot matforgiftning to ganger - og da ble jeg syk da!!! Omtrent i koma begge gangene, og selvfølgelig langt ute i både ørken og bush. :roll:

Jeg har kommet til det at magen min fint ordner opp med alskens ulumskheter på egenhånd. Tar jeg vaksine så blir det tull in hele synstemet, og jeg blir syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...