Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Gjennomsnittlig: hvor tung/lang kan et barn være til en shetlandsponny(ridning)? Ca alder på barn?
Gjest Augie Skrevet 20. juli 2008 #3 Skrevet 20. juli 2008 Google Du kan prøve med andre søkeord selv og se om du finner ut noe.
Pasha Skrevet 20. juli 2008 #4 Skrevet 20. juli 2008 Kommer ann på str til hesten og str til ungen. Jeg brukte min shetlandsponni aktivt til jeg ble ca 16 år.. riktig dog mer til kjøring enn til ridning (drev med ponnytrav). men verken jeg eller han hadde noen problemer med riding. Han var stor og sterk (ca 105cm høy og godt trent med mye muskler).. jeg har alltid vært liten og lett.. antar at jeg veide ca 45kg på det tidspunktet (og var vel ca 157cm høy da også.. så beina var litt lange..men ikke til hinder).. Er jo en veldig sterk ponni, som har bært tunge bører og voksne menn i ulendt terreng.. men jeg mener likevel at jeg har lest at til daglig bruk (riding) så bør ikke rytteren veie mer enn ca 50 kg. (er lenge siden jeg leste det.. var mens jeg hadde han.. og det er snart 10 år siden)
Gjest lillagubban Skrevet 20. juli 2008 #6 Skrevet 20. juli 2008 Jeg har hørt at vanlige hester kan bære 20% av kroppsvekta over lengre tid uten problem, mens at Shetlandsponnien kan bære opptil 50% fordi den er så hardfør og sterk. Men det spørs litt på hvordan du rir også; RIR du og bruker vekta riktig uten å hindre hestens bevegelser er det noen annet enn at du bare sitter det som en potetsekk. Salen har også mye å si, den skal passe skikkelig! Tenk på forskjellen på at du bærer et våkent menneske på 50kg på ryggen og hvis du skulle bært på en ryggsekk med 50kg i; og hvis i tillegg denne ryggsekken satt skjevt og ikke var tilpasset din rygg.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #7 Skrevet 20. juli 2008 Takker, takker :bukke: Har en 9åring på 26 kg, så da holder vel en shettis en stund. Er jo gøy med vogn også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå