Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har boliglån på 2530000. Lånet er delt i to. Det ene er et lån på 2000000 (til 8,30 % rente) og det andre er på 530000 (til 14,30 % rente!!).

Det er DnbNor vi bruker.

Huset er fullfinansiert. Men er ikke renta likevel vanvittig høy? Hvilken rente® ligger andre på? Vurderer å hente inn tilbud fra andre banker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det lånet til 14,3 er høyt ja.

nå hsuker jeg ikke i hodet hva vi har..

men en del av lånet har vi til bankens beste rente (dvs 60%)... den andre biten har vi til 80%

Skrevet

Jeg synes begge rentene høres temmelig høye ut. Jeg husker ikke helt nøyaktig hva slags rente vi har, men det ligger på 6-tallet i allefall (har Nordea Fordel Pluss).

Gjest Lacuna
Skrevet

Men deler de bare lånet i to, ikke i tre? Jeg trodde bankene delte inn i inntil 60%, fra 60-80%, og 80-100%, med høyest rente på den siste biten?

Skrevet (endret)
Men deler de bare lånet i to, ikke i tre? Jeg trodde bankene delte inn i inntil 60%, fra 60-80%, og 80-100%, med høyest rente på den siste biten?

Det gjør iallfall vår bank, dvs tror ikke de fullfinansierer i det hele tatt, men det er best rente opp til 60% også en annen på 60-80. Vi har, samlet sett, 6,85 %(effektiv 7,36) på vårt lån som er på 1,8 mill og 80 % av prisen på huset.

Så jeg synes også det hørtes veldig høyt ut med deres renter, ville shoppet rundt etter bedre tilbud hvis jeg var dere ;)

Endret av KnockedUp
Skrevet
Vi har boliglån på 2530000. Lånet er delt i to. Det ene er et lån på 2000000 (til 8,30 % rente) og det andre er på 530000 (til 14,30 % rente!!).

Det er DnbNor vi bruker.

Huset er fullfinansiert. Men er ikke renta likevel vanvittig høy? Hvilken rente® ligger andre på? Vurderer å hente inn tilbud fra andre banker.

Det høres høyt ut, ja. Jeg fant prislisten til DnBNOR. Lånerenta ligger fra 6,95 %. Siden du har så høy rente på lånet ditt så må det ha noe med sikkerheten å gjøre. Jo dårligere sikkerhet, jo høyere rente. Ta kontakt med banken så får du forklaring på hvorfor renten er så høy. Da kan du også se på muligheten til å refinansiere lånet. Har boligen steget i verdi siden du tok opp lånet, er sikkerheten nå bedre og du kan kvalifisere til lavere rente. Du kan jo ringe de allerede i kveld. De er åpent helt til kl 23.

Gjest Magica de Spell
Skrevet

Det er vel effektiv rente du oppgir? Er lånet delt i to der dere har lang avdragstid på det store lånet og kort på det lille? Om det er slik så vil man ha høyere effektiv rente på lånet med kort avdragstid selv om den nominelle renten er den samme.

Hørtes uansett høyt ut, men syne ssom sagt det høres ut som om det er effektiv rente du oppgir.

Gjest Gjest
Skrevet

Det har nok med sikkerheten. Jeg har fullfinansiert boliglån med en rente på litt over 6%

Synes uansett ddet høres høyt ut. Få andre banker til å komme med tilbud ti deg. Husk at mindre banker ofte har bedre rentebetingelser for å kunne konkurrere med de store bankene.

Skrevet (endret)

Det der virker alt for høyt. Tror jeg hadde shoppet rundt litt for å finne en bedre avtale. Som flere andre sier her er det vanlig å dele opp i en 60% del, en 80% og en 100%. Sørg for å få de billigste lånene avdragsfrie, og betal heller et høyere avdrag på det dyreste lånet. Det er et vanlig triks av banken å la alle del-lånene løpe med avdrag. Det tjener banken på, i og med at den delen av lånet som har høy rente løper lengre tid.

Jobber en av dere i staten? I så fall, sjekk om dere kan få lånt i Statens Pensjonskasse. Det lønner seg, og de tilbyr 5 år avdragsfrihet så dere kan betale ned topplånet først!

Endret av BillyBoy
Skrevet

Ja, ring rundt til andre banker og få tilbud.. Dette var sykt høyt. Vi har lån på ca 1,5mill, der huset bare koster ca 1,350. Vi har rente på ca 6.5 på hele lånet. 14%-høres jo mer ut som et forbrukslån det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...