Gjest ispinne Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Hjelp! Jeg trenger gode råd og anbefalinger ang kjøp av ny datamaskin. Mine kriterier er: Pris: 10 000 + - Må kunne behandle store bilde og videofiler (photoshop) Ellers vil bruksområdene stort sett være nettsurfing og word (officepakken)
feuerstein Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Trenger den å være skikkelig bærbar, eller er du egentlig bare på jakt etter en pc som ikke tar så mye plass og kan klappes sammen ved behov? Jeg regner med at du vil ha størst mulig skjerm for å drive med photoshop, og skjermstørrelse er omvendt proporsjonalt med bærbarhet, definert som kombinasjonen av vekt, volum og batterilevetid. Min 14"/2.3 kg er allerede litt i overkant stor med tanke på hvordan jeg bruker den. Jeg har drøye 5 timer batterilevetid, maskiner med 15.4" er ofte under 3 timer, med 17" under 2 timer. Følgelig er mange såkalte bærbare egentlig ganske stasjonære, men pakket i én del for å gjøre det enklere å flytte fra et arbeidsbord til det neste. 40 cm bredde og 4 kg egner seg dårlig hvis du skal sitte med den i fanget på fly/bil uten å mishandle naboen.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 15 " skjerm burde holde... Med bærbar mener jeg at jeg må kunne ta den med meg på andre steder, på jobb, hytta, møter, besøk...
tineline Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Jeg kjøpte Macbook for et års tid siden, og er strålende fornøyd! Den har kraftig nok prosessor til å kjøre photoshop samtidig som andre programmer, og 14" skjerm. Den er heller ikke altfor tung. Batterikapasiteten er veldig bra, kan få minst 4 timer ut av den - ved passive aktiviteter som filmtitting opptil 6 timer. Dessuten er det aldri noe tull med programvaren, knapt mulig å få virus, og du blir heller ikke plaget av spyware eller annen dritt som legger seg til automatisk. Om du må ha word, får du kjøpt Officepakken for Mac, men ellers vil jeg anbefale NeoOffice, som ligger gratis på nett og har akkurat samme brukergrensesnitt som Word. I tillegg inkluderer NeoOffice løsninger som er helt like alle de andre programmene i MS Office - integrert i det samme programmet. Jeg går aldri tilbake til pc!! Neooffice finner du her. Endret 22. juli 2008 av tineline
pittie Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 Du trenger da ikke bruke så mye penger på en pc du bare skal bruke PS på? Men om du vil ha det beste av det beste med krystallklar skjerm bør du gå for en pc med blu ray spiller med full hd. Feks denne som vi har her i stua. Fins en med 16" skjerm og. Men denne er mest for multimedia avspilling, ser litt spesiell ut. Men som sakt, jeg har en gammel pc med oppgradert minne som går ann å fås til 6-7000kr, den funker utmerket til både PS og store Pc spill
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå