Gå til innhold

Bruke alt overskudd til å betale kredittgjeld

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde liten og usikker inntekt for noen år tilbake, og for å klare utgiftene brukte jeg kredittkort. Det ene maxa jeg ut kredittgrensa, og det andre slapp jeg å bruke noen gang. Vet det ikke var særlig smart å "løse" problemene på den måten, men jeg har nå klart det uten å få noen anmerkninger så det har gått bra. Det andre kortet er brukt i ettertid ved uforutsette hendelser. Inntektsmessig er jeg i en mye bedre posisjon nå, og kortene er klippet i stykker for å ikke falle for fristelsen til å bruke dem, og gjelden går ned sakte men sikkert.

I år fikk jeg igjen noen tusen på skatten, og tenkte lenge på om jeg skulle skyte inn alt på kredittkontiene og da bli kvitt over 2/3 av gjelden, eller dele det opp; bli kvitt 1/3 av gjelden og også kunne sette inn en god slump på høyrentekontoen. Det endte med at jeg delte det opp, det føles betryggende å ha et slikt beløp liggende i tilfelle. Men jeg vet jo egentlig ikke om jeg har "spart" så veldig mye, med tanke på renteutgiftene jeg kunne blitt kvitt om jeg brukte alt til å betale tilbake gjelden. Men så tenker jeg også at så lenge gjelden går nedover og jeg ikke har noen problemer med å betale godt over minimumsbeløpene hver måned, så er det ikke noe stress liksom..... Uansett regner jeg med å være gjeldfri innen et år. Betaler likt på begge kontiene, men burde jeg betale minimumsbeløpet på den ene, og heller fokusere på den andre, for å bli kvitt en kreditor raskest mulig?

Hva ville du gjort? Betalt tilbake så mye som mulig når du kunne? Eller delt opp litt; betale tilbake litt og spare litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville betalt kredittkort gjeld. Det er ofte en svært høy rente på sånne lån. Hvis du tenker på hva renten er ¨hos kredittkortselskapet, og hva du får i rente på pengene på høyrente konto vil du se hvor mye du taper på å ikke betale gjelden.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg ville også betalt all kredittkortgjeld så fort som overhodet mulig. Renten på den gjelden er jo mye høyere enn innskuddsrenten på en sparekonto.

Deretter ville jeg satt tilside et lite sparebeløp hver måned på sparekontoen.

Gjest Elfrida
Skrevet
tenkte lenge på om jeg skulle skyte inn alt på kredittkontiene og da bli kvitt over 2/3 av gjelden, eller dele det opp; bli kvitt 1/3 av gjelden og også kunne sette inn en god slump på høyrentekontoen.
Jeg hadde nok gjort noe i retning av det du gjør, men kanskje tatt sikte på å bli kvitt så mye som mulig av gjelda, men samtidig satt inn en liten slump (i stedet for en god slump) på en sparekonto. Jeg ville etterpå gjort det samme, betalt ned mest mulig på gjelda, men også satt inn litt på sparekonto hver måned.

Det er jo ikke det lureste i forhold til renteutgiftene, men for meg hadde det vært viktigere å ha en liten buffer fordi det reduserer sjansen for at man begynner å handle på kreditt igjen.

Skrevet
Det er jo ikke det lureste i forhold til renteutgiftene, men for meg hadde det vært viktigere å ha en liten buffer fordi det reduserer sjansen for at man begynner å handle på kreditt igjen.

Ja, det er akkurat det. Følelsen av å ha en betryggende reserve i bakhånd er med på å senke skuldrene mine betraktelig. Men jeg vet jo at jeg på sikt taper på det, pga rentene. Men så tenker jeg at om jeg brukte alt overskudd til å betale ned gjelden, så ryker kjøleskapet neste uke, og jeg ikke har reserver til å kjøpe nytt eller betale reparasjon, og må ta opp lån.... har jeg da i grunn spart så veldig mye? Men på den annen side igjen, betaler jeg ned så mye som mulig, så tar det jo ikke mange månedene til jeg er ferdig med det og kan sette unna mer på sparekontoen likevel. Veit jeg lager meg et lite luksusproblem her, men jeg grubler og grubler sånn....

Skrevet

Jeg ville betalt ned kredittkortgjelden først. Alltid best å få gjelden unna så fort som mulig.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...