Gjest LanaLane Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Vi er fosterhjem for 2 katter, ei på 2 år som vi fikk for 6 mnd siden og en på 12 uker vi fikk for 2 uker siden. I begynnelsen var det mye hvesing fra gammelkatten, men det har gått over nå. Tok henne til og med i å vaske ørene på lillekatten på søndag. Men hva er det med den lekinga? Det er aldri stille! Og gammelkatten er 4 ganger så stor som lillekatten og hiver seg over henne som om hun var et byttedyr. Lillekatten er med på lekene men når hun ikke vil mer så nekter gammelkatten å høre. Hun hopper på henne, biter henne i ryggen og i bena og jager henne under sofaen. Det var nok lek først, men det går litt over styr synes jeg når lillekatten ligger på ryggen for å underkaste seg og gammelkatten kaster seg over henne likevel. Har tatt gammelkatten i nakkeskinnet mange ganger nå og til slutt måtte jeg bare stenge henne inne på kjøkkenet. Noen forslag? Vi gir gammelkatten MASSE oppmerksomhet så det skulle ikke være noe problem med det. Jeg blir gaaal og bekymra.
BAMBI<3 Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Katten din er ikke ond. Dette er antaglig vis mest leik og det er normalt at den minste vil underkaste seg fordi den vil se på den eldste som en slags sjef. Men hvis leken blir så voldsom at den lille blir påført skader så kan det være at du må bryte inn og la de være på hvert sitt rom en stund, men stort sett handler dette kun om leik og rang ordning.
Gjest LanaLane Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Lillekatten hyler og vræler når det blir for mye. Burde ikke gammelkatten reagere på det?
BAMBI<3 Skrevet 17. juli 2008 #4 Skrevet 17. juli 2008 Lillekatten hyler og vræler når det blir for mye. Burde ikke gammelkatten reagere på det? Det er faktisk normalt at lillekatten vræler men, hvis gamle katten er så voldsom når den leker at du tror lillikatten får vondt så er det nok litt mer enn bare leik. Virker lillekatten redd for den gamle når de er i nærheten av hverandre generelt? Når du koser med lillekatten, blir den gamle plutselig oppmerksomhetssyk da?
Gjest LanaLane Skrevet 17. juli 2008 #5 Skrevet 17. juli 2008 Det er faktisk normalt at lillekatten vræler men, hvis gamle katten er så voldsom når den leker at du tror lillikatten får vondt så er det nok litt mer enn bare leik. Virker lillekatten redd for den gamle når de er i nærheten av hverandre generelt? Når du koser med lillekatten, blir den gamle plutselig oppmerksomhetssyk da? de kan gå overens som regel, kan ligge ved siden av hverandre i sofaen. Men har merka at gammelkatten er oppmerksomhetssyk, vi får løfte henne nå og gå rundt med henne, noe hun aldri lot oss gjøre før. Hun roa seg etter at hun hadde vært på kjøkkenet en stund, men med en gang hun kom inn i stua yppa lillekatten seg og det var på'n igjen.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Ja, katten din er "ond" slik du har definert ond i hodet ditt, likegyldig til lidelsen andre blir påført. Det er mange katte-eiere som ikke vil innse slikt.
Gjest LanaLane Skrevet 17. juli 2008 #7 Skrevet 17. juli 2008 Ja, katten din er "ond" slik du har definert ond i hodet ditt, likegyldig til lidelsen andre blir påført. Det er mange katte-eiere som ikke vil innse slikt. Huff, det er beklageligvis så mange som ikke fatter at man prøver å legge inn litt humor...
BananaFurby Skrevet 17. juli 2008 #8 Skrevet 17. juli 2008 Vi har også en gammel traver som kan være litt voldsom med nabofrøkna. Tror ikke det er så mye å gjøre annet enn å ta ham vekk når det blir for ille.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #9 Skrevet 17. juli 2008 Så lenge lillepus virker trygg, og oppsøker den gamle er det neppe noen fare. Du sier til og med at minsten ser ut til å fremprovosere situasjonene? Slik du beskriver det her virker det på meg som om det er ren lek og rangordning, og neppe noen fare.
AnetteR Skrevet 18. juli 2008 #10 Skrevet 18. juli 2008 Enig med sistnevnte. Høres ut som vanlig ordning av rang, eller lek. Katter kan være voldsomme, men de tåler mye. Jeg har hørt at man ikke skal skille dyrene før det kommer blod. Følg med, ha de i ulikt rom om natten, så skal du se det blir bedre om noen dager. Det spørs imidlertid om du bør være fosterhjem hvis du har egen katt... Mange katter vil føle seg veldig truet av dette, og det er ikke en god opplevelse hverken for egen katt eller fosterkatten. Snakk med de du er fosterhjem for (Dyrebeskyttelsen?) om deres erfaringer..
Gjest LanaLane Skrevet 18. juli 2008 #11 Skrevet 18. juli 2008 Ingen av dem er "mine", begge er fosterhjemspuser og vi tok inn den lille siden de har enormt behov for hjem for små kattepuser. Jeg går imellom dersom det blir for ille så vi får se:) Takk for alle svar!
Gjest Skrevet 18. juli 2008 #12 Skrevet 18. juli 2008 Oj, hvis det er ondt så er jeg glad du ikke har sett på mine. Jeg har tilogmed tre stykker så her går det skikkelig for seg innimellom. Hyling, vræling, kloring, biting, skriking, løping er noe de kan gjøre hele dagen. Men ingen har endt opp med store skader e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå