Mamma1 Skrevet 17. juli 2008 #1 Skrevet 17. juli 2008 Hei, tenker med gru på muligheten for ikke å få jobb til høsten. Hva kan man få i arbeidsledighetstrygd? Hvordan og når kan man få det? Og hvor lenge? Har termin i februar, vil jeg få noe penger etter at barnet er født?
Polly Ester Skrevet 17. juli 2008 #2 Skrevet 17. juli 2008 Hvis du jobber nå og har jobbet sånn at du får permisjonspenger fra NAV trygd vil du få dagpenger fra NAV arbeid når permisjonen er over. Det er individuelt hvor lenge man kan få dagpenger, tror jeg. Jeg tror jeg fikk en periode på tre år første gang jeg søkte. Så har jeg hatt noen jobber innimellom og da fryses den perioden, slik at jeg ikke mister noen mnd med dagpenger når jeg trenger det. Tror jeg har 40 uker igjen eller noe sånt nå, men når jeg har brukt opp de ukene, tror jeg ikke at det er mulig å få mer dagpenger noen gang. Svogeren min fikk dagpenger i tre år og da han ennå ikke hadde fått jobb etter den perioden ble dagpengene stoppet for hans del. Du får dagpenger når du er reell arbeidssøker, du får ikke dagpenger i permisjonstiden, for da kan du ikke ta deg noen jobb. Dagpenger er som "lønn" for at du søker jobber... Hvis du ikke har jobb fram til barnet blir født og ikke har hatt jobb 6 av de 10 siste mnd før fødsel får du ikke permisjonspenger, da får du engangsstønaden. Og når du da er ferdig med permisjonen etter fødsel vil du da ikke være kvalifisert til dagpenger, siden du ikek har hatt noe inntekt. Dagpenger blir regnet ut i fra hva du har tjent den siste tiden (det siste året eller året før, tror jeg)
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2008 #3 Skrevet 18. juli 2008 Hei, tenker med gru på muligheten for ikke å få jobb til høsten. Hva kan man få i arbeidsledighetstrygd? Hvordan og når kan man få det? Og hvor lenge? Har termin i februar, vil jeg få noe penger etter at barnet er født? Du må gjøre ALT du kan for å ha vært i jobb 6 av de 10 siste månedene før barnet blir født. Nesten hvilken som helst lønn vil gi mer fødselspenger enn om du ikke rekker de 6 månedene og kun får engangsbeløpet.
Mamma1 Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. juli 2008 Ja, jeg har jobbet i år, og har termin 1.februar. Så da blir vel mai, juni og juli og august inkludert? Hadde vanlig lønn i mai og juli, feriepenger i juni (vet ikke om det teller med på de seks mnd..) Og jeg får vanlig lønn i august. Så da har jeg vel 4 mnd allerede? Da trenger jeg å ta ekstravaketr o.l. i to mnd til? Dersom jeg ikke får jobb da.. Hvor mye får man i foreldrepenger da? Er det samme som jeg tjener? Går ut fra at de rekner ut gjennomsnittet av de 6beste mnd av de siste ti?
Polly Ester Skrevet 18. juli 2008 #5 Skrevet 18. juli 2008 (endret) Ja, de regner gjennomsnittet. Men, du må ha jobbet sammenhengende - dvs at du må ha jobbet fra august til januar (tre uker før termin) Jeg tror ikke de regner med noenting nå hvis du ikke har jobbet fram til permisjonstid som er tre uker før termin... Du kan da velge om du vil ha 80% eller 60% av lønna di. Det avhenger av hvor lenge du vil ha betalt permisjon. Endret 18. juli 2008 av Polly Ester
Mamma1 Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 18. juli 2008 Men jeg er lærer, og vi har jo ferie nå.., Da må de vel regne litt lenger tilbake? Hvorfor sier de 6 av de siste 10 mnd da?
Polly Ester Skrevet 18. juli 2008 #7 Skrevet 18. juli 2008 Ferie er noe annet, vil jeg tro. Du har jo fortsatt jobben - du har ikke sluttet i den? Hvis du har jobb, men det er ferie i den jobben kan jeg ikke tenke meg at de kan trekke fra de to mnd. Men, det kan NAV svare nærmere på...
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2008 #8 Skrevet 18. juli 2008 [quote name='Polly Ester' date='18.07.2008 (16:23) ' post='5804430' Men, du må ha jobbet sammenhengende
Polly Ester Skrevet 18. juli 2008 #10 Skrevet 18. juli 2008 [quote name='Polly Ester' date='18.07.2008 (16:23) ' post='5804430' Men, du må ha jobbet sammenhengende Trenger ikke å ha jobbet sammenhengende... Du må bare ha jobbet i 6 av de 10 siste mnd. før termin. Så hvis du har termin i februar, så må fra april i år til januar neste år ha jobbet i 6 mnd. Ok. Da lærte jeg noe nytt i dag og... jeg jobbet som vikar og var arb.ledig i perioder da jeg gikk gravid selv sist, og da fikk jeg forklart dette med 6 av de 10 siste, så da har jeg nok bare misforstått. Godt at noen har peiling og korrigerer meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå