Pingting Skrevet 13. november 2008 #61 Del Skrevet 13. november 2008 Hokaih, dette kommer til å bli et selvmotsigende innlegg. Fordi jeg vet og mener noe annet enn det jeg synes. Jah. Jeg synes folk som sier "sjole" er UTROLIG irriterende! Man virker mindre intelligent og litt...slabbedaskete. Jeg prøver å late som om det ikke skjer, men jeg ser faktisk litt ned på folk som bruker den lyden feil. Kommer jo selvsagt litt an på, om det er et lite barn, en utlending ellernoen med talefeil er saken en helt annen. MEN det er en naturlig utvikling av språket, ingen tvil om det. For 1000 år siden uttalte de ikke "kj" som vi gjør i dag, men som "k+j" (altså ren k-lyd først, så j-lyd). En som heter Kjell risikerer i dag å bli tiltalt som "Sjell", om han hadde vært en viking ville han blitt kal "Kiell". På samme måte ble ikke "tak" uttalt slik vi gjør i dag, men som "thak". Altså som engelsk th-lyd, og den er jo helt borte i språket vårt i dag. Eksemplene er uendelige. Språkutviklingen beveger seg ofte mot en enklere uttale av ord og lyder. Det er en naturlig utvikling. Det jeg sliter med, er å kunne argumentere for og i mot dette. Jeg vet hva jeg mener, og det er at språket vi har nå er fint. Men det er vel ikke begrunnelse nok for å bevare noe, eller...? Språket de hadde for 1000 år siden var jo fint. Det de hadde for 5000 år siden var sikkert fint det og. Samtidig er språk en levende ting, som sier veldig mye av samfunnet det eksisterer i. Det blir derfor "feil" å skulle fryse det til hvordan det var i 2008. Men det er også trist når noe mister sin egenart. Til slutt snakker vi nok engelsk alle sammen. Litt slitsomt å mene to ting på en gang, synes jeg... Er det bare jeg som blir gal av bergensere som sier "jenten", forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #62 Del Skrevet 14. november 2008 Hokaih, dette kommer til å bli et selvmotsigende innlegg. Fordi jeg vet og mener noe annet enn det jeg synes. Jah. Jeg synes folk som sier "sjole" er UTROLIG irriterende! Man virker mindre intelligent og litt...slabbedaskete. Jeg prøver å late som om det ikke skjer, men jeg ser faktisk litt ned på folk som bruker den lyden feil. Kommer jo selvsagt litt an på, om det er et lite barn, en utlending ellernoen med talefeil er saken en helt annen. MEN det er en naturlig utvikling av språket, ingen tvil om det. For 1000 år siden uttalte de ikke "kj" som vi gjør i dag, men som "k+j" (altså ren k-lyd først, så j-lyd). En som heter Kjell risikerer i dag å bli tiltalt som "Sjell", om han hadde vært en viking ville han blitt kal "Kiell". På samme måte ble ikke "tak" uttalt slik vi gjør i dag, men som "thak". Altså som engelsk th-lyd, og den er jo helt borte i språket vårt i dag. Eksemplene er uendelige. Språkutviklingen beveger seg ofte mot en enklere uttale av ord og lyder. Det er en naturlig utvikling. Det jeg sliter med, er å kunne argumentere for og i mot dette. Jeg vet hva jeg mener, og det er at språket vi har nå er fint. Men det er vel ikke begrunnelse nok for å bevare noe, eller...? Språket de hadde for 1000 år siden var jo fint. Det de hadde for 5000 år siden var sikkert fint det og. Samtidig er språk en levende ting, som sier veldig mye av samfunnet det eksisterer i. Det blir derfor "feil" å skulle fryse det til hvordan det var i 2008. Men det er også trist når noe mister sin egenart. Til slutt snakker vi nok engelsk alle sammen. Litt slitsomt å mene to ting på en gang, synes jeg... Er det bare jeg som blir gal av bergensere som sier "jenten", forresten? Jepp, det er nok bare du som blir gal av det:)Sier jenten selv jeg, og jeg er ikke fra Bergen. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Det går faktisk an å si både jenta og jenten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #63 Del Skrevet 14. november 2008 I Bergen blandes sj/kj og nord i Rogaland brukes det tj i stedetfor sj/kj. Er de like dumme? I think not. Da vil folk si: "ja, men det er jo dialekten!". Jeg kommer fra nord i Rogaland, men blander da vitterlig ikke sj- og kj-lyden! Hvor har du fått det fra? Hvem bruker egentlig tj-lyden når de skal si sj? Jeg har aldri hørt det. Er det bare meg, eller virker det som enkelte innbiller seg at kj uttales med t? Det er ikke bare deg. Jeg hadde også dette "problemet" helt frem til videregående. Jeg hadde ikke fått med meg at kj-lyden er forskjellig fra dialekt til dialekt, og trodde alle brukte tj (eventuelt sj). (Heldigvis vet jeg bedre nå. ) Jeg har nevnt det tidligere i tråden, men flere steder i Rogaland så bruker de tsj i stedetfor både kj, ki, skj, sj, osv. Dette ville ingen som pirker på sj/kj-uttalen finne på å korrigere fordi det avfeies som dialekt. Til opplysning: Flere steder i Rogaland sier vi tsj/tj i stedet for kj og ki. Skj- og sj-lyden sier vi da på vanlig måte! Altså: tsjo:le (kjole) og sjorte (skjorte) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 14. november 2008 #64 Del Skrevet 14. november 2008 MEN det er en naturlig utvikling av språket, ingen tvil om det. Ingen tvil en gang? Jeg trodde ingen kunne si sikkert på forhånd hvordan språket kom til å utvikle seg, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 14. november 2008 #65 Del Skrevet 14. november 2008 Ingen tvil en gang? Jeg trodde ingen kunne si sikkert på forhånd hvordan språket kom til å utvikle seg, jeg. Neinei, ingen tvil, her er man allvitende! Jeg innser at det kanskje var litt klønete uttrykt, men siden lignende endringer har skjedd før (faktisk finnes det slike "forenklingsendringer" så langt tilbake som vi har dokumtert språk her oppi nord) så synes jeg i grunn det er ganske naturlig, ja. Kan ikke huske å ha lest noe av noen språkforskere som mener noe annet, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 16. november 2008 #66 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg tror dette også har noe med hvor man bor og gjøre. Jeg bor i drammen og jeg hører sjelden noen si sjøtt, sjylling e.l. Jeg tror faktisk jeg aldri har hørt noen si det i heletatt. Jeg er vel bare heldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 16. november 2008 #67 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg bekymrer meg ikke så veldig. Det virker som det er en fase for de aller fleste som har disse sj-lydene istedenfor kj. Jeg må innrømme det ville irritert meg om et voksent menneske snakket på denne måten, med hadde ikke tenkt nedsettende om vedkommende av den grunn. Vi snakker slik vi snakker. Må forøvrig også påpeke at det irriterer meg når noen -- og dette har jeg egentlig bare observert blant østlendinger -- uttaler t-lyder med tungespissen mellom tennene, som om det var 'th' de ville si. "Katt", "hatt", "satt"... Å berøre tennene med tungespissen er bare tull, det er en alveolar lyd, ikke dental. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #68 Del Skrevet 18. november 2008 1. Jeg tror også vi er på vei mot en språkutvikling når det gjelder kj-lyden, men det betyr ikke at man skal gi opp! Ja til korrigering av kj-lyd! 2. "Vov-vov", "pip-pip" osv. er ord som brukes fordi det er lettere for barnet å lære. Når de blir eldre lærer de seg de riktige ordene. Helt enig med tidligere innlegg om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #69 Del Skrevet 19. november 2008 Jepp, det er nok bare du som blir gal av det:)Sier jenten selv jeg, og jeg er ikke fra Bergen. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Det går faktisk an å si både jenta og jenten... Men de fleste forbinder nok dette med Bergen, hvor de sier jænten. Det som "irriterer" meg er når de sier (og dette har jeg en kollega som sier): honnes. Istedenfor hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madonnaq Skrevet 19. november 2008 #70 Del Skrevet 19. november 2008 Så på "Ylvis møter veggen" her forleden og da kalte den kvinnelige programlederen Ketil Andre Åmodt for SJETIL!!! Flere ganger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizzee Skrevet 19. november 2008 #71 Del Skrevet 19. november 2008 Ifølge språkforskere er det kun språk som ikke er i bruk som ikke endres, eksempelvis latin. Link fra Norsknytt For 450 år siden var de voksne antakelig like irriterte som voksne er i dag . Da forsvant lespelyden i norsk. For eksempel så het «tak» «thak». Ordet ble uttalt med den samme th-lyden som finnes i tallet 3 på engelsk, three. Men så ble det slik at de unge ikke gadd å si thak mer - men begynte å si tak slik vi sier i dag. Det er kanskje det samme med kj lyden? Mange logopeder mener f.eks. at dette ikke har noe med talefeil å gjøre men at det er et resultat av at spårket endres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 19. november 2008 #72 Del Skrevet 19. november 2008 Vi vet ikke hvor fort utbredelsen av sj-lyden skjer. Vi er midt i et markant språklig skille som det er uhyre spennende å følge med på. Som lingvister føler vi oss privilegerte som har anledning til å studere en slik språkutvikling på nært hold. Som forskere har vi nok et noe annet utgangspunkt når vi vurderer dette fenomenet enn andre språkbevisste mennesker. Men det er bare tull at sj-lydens frammarsj skyldes intellektuell slapphet. Alle levende språk gjennomgår forandringer. Det er altså ingen grunn til panikk. Sier språkprofessor Inger Moen. Tenk på alle ord og uttrykk som det også er blitt naturlig å bruke nå.'"jeg bare" for eksempel. Jeg syntes dette var rart og også feil å si til å begynne med. Men skjønner jo at dette har blitt et vanlig uttrykk. Damer på 40 år sier jo også dette nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 20. november 2008 #73 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Jeg kommer fra nord i Rogaland, men blander da vitterlig ikke sj- og kj-lyden! Hvor har du fått det fra? Hvem bruker egentlig tj-lyden når de skal si sj? Jeg har aldri hørt det. Det er ikke bare deg. Jeg hadde også dette "problemet" helt frem til videregående. Jeg hadde ikke fått med meg at kj-lyden er forskjellig fra dialekt til dialekt, og trodde alle brukte tj (eventuelt sj). (Heldigvis vet jeg bedre nå. ) Til opplysning: Flere steder i Rogaland sier vi tsj/tj i stedet for kj og ki. Skj- og sj-lyden sier vi da på vanlig måte! Altså: tsjo:le (kjole) og sjorte (skjorte) I haugesund har jeg opptil flere ganger hørt "Tsj" på alle slike lyder de har sagt. Men det kan jo selvsagt være at noen er mer ekstreme enn andre. eks. "Tsjokolade" Nå var nord i rogaland kanskje litt upresist da det faktisk forekommer rulling på r hos folk fra sauda Endret 20. november 2008 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pascale Skrevet 26. november 2008 #74 Del Skrevet 26. november 2008 Ingentin irriterer meg mer enn barn i dag som ikke kan snakke riktig når det kommer til kj - lyden, eksempelvis kjole, kylling, kjøtt. Barna i dag uttaler det som sjole, sjøtt, sjylling! Det er jo helt feil. Det er stor forskjell mellom kj-ord og skj - ord!! I dag sier man at det bare er en naturlig utvikling av språket, men jeg sier meg totalt uenig! Det er en fordumming av det fine språket vårt, og jeg mener dagens lærere og pedagoger og alle som jobber med barn har et ansvar å korrigere barn når de snakker feil. Man kan enkelt bruke et eksempel. Kjærringa skylte kyllingen. De aller fleste barn idag vil si Schjærringa Schjylte Schjyllingen, hvilket gir ingen mening, fordi man ikke kan skylle en skylling. Skylling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 9. desember 2008 #75 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Riktignok har jeg ikke lest alle innleggene her, og jeg vet ikke om det er noen som har kommentert det...men kj-lyden er utrolig forskjellig alt etter hvilken dialekt du har. Der jeg kommer fra (Haugesund), har jeg aldri hørt noen barn si sjole i stedet for kjole, bortsett fra dersom de ikke kommer herfra da. (Vi har vel det problemet at kj-lyden vår blir ''for mye'' uttalt, slik som tjole.) Mens i Stavanger sier alle - inkludert ''de voksne'' - sjole, for slik er dialekten deres. Så her har jeg aldri vært borti dette problemet. Men dere snakker kanskje om Østlandsområdet dere da? Endret 9. desember 2008 av stinep123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pascale Skrevet 9. desember 2008 #76 Del Skrevet 9. desember 2008 Det går faktisk an å si både jenta og jenten... Jeg har hørt at sier man en jente, skal man si jenten. Sier man ei jente, sier man jenta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pascale Skrevet 13. desember 2008 #77 Del Skrevet 13. desember 2008 "Overskjørt av RBK". Visste ikke at de laget overskjørt av RBK. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 13. desember 2008 #78 Del Skrevet 13. desember 2008 Hokaih, dette kommer til å bli et selvmotsigende innlegg. Fordi jeg vet og mener noe annet enn det jeg synes. Jah. Jeg synes folk som sier "sjole" er UTROLIG irriterende! Man virker mindre intelligent og litt...slabbedaskete. Jeg prøver å late som om det ikke skjer, men jeg ser faktisk litt ned på folk som bruker den lyden feil. Kommer jo selvsagt litt an på, om det er et lite barn, en utlending ellernoen med talefeil er saken en helt annen. MEN det er en naturlig utvikling av språket, ingen tvil om det. For 1000 år siden uttalte de ikke "kj" som vi gjør i dag, men som "k+j" (altså ren k-lyd først, så j-lyd). En som heter Kjell risikerer i dag å bli tiltalt som "Sjell", om han hadde vært en viking ville han blitt kal "Kiell". På samme måte ble ikke "tak" uttalt slik vi gjør i dag, men som "thak". Altså som engelsk th-lyd, og den er jo helt borte i språket vårt i dag. Eksemplene er uendelige. Språkutviklingen beveger seg ofte mot en enklere uttale av ord og lyder. Det er en naturlig utvikling. Det jeg sliter med, er å kunne argumentere for og i mot dette. Jeg vet hva jeg mener, og det er at språket vi har nå er fint. Men det er vel ikke begrunnelse nok for å bevare noe, eller...? Språket de hadde for 1000 år siden var jo fint. Det de hadde for 5000 år siden var sikkert fint det og. Samtidig er språk en levende ting, som sier veldig mye av samfunnet det eksisterer i. Det blir derfor "feil" å skulle fryse det til hvordan det var i 2008. Men det er også trist når noe mister sin egenart. Til slutt snakker vi nok engelsk alle sammen. Litt slitsomt å mene to ting på en gang, synes jeg... Er det bare jeg som blir gal av bergensere som sier "jenten", forresten? Hva er galt med å si "jenten"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. desember 2008 #79 Del Skrevet 13. desember 2008 Hva er galt med å si "jenten"? Egentlig ingen ting, det bare skurrer veldig hos meg meg som kommer fra østlandet... Tror faktisk ikke det er mer enn et par år siden jeg skjønte at bergensk ikke har hunkjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2008 #80 Del Skrevet 14. desember 2008 For eksempel så het «tak» «thak». Ordet ble uttalt med den samme th-lyden som finnes i tallet 3 på engelsk, three. Men så ble det slik at de unge ikke gadd å si thak mer - men begynte å si tak slik vi sier i dag. Det er kanskje det samme med kj lyden? Kanskje. Men jeg tror ikke vi får en standardisering av det, ganske enkelt fordi det først og fremst er kun på østlandet at folk, og da særlig unge mennesker, ikke skiller mellom kj og sj/skj. Jeg er ikke velbevandret i vestnorske dialekter ift. disse lydene, men i hvertfall er det sjelden å høre at folk fra midt-norge og nordover blander lydene. Bodde i 5-6 år i Oslo, og der følte jeg at det nærmest var regelen, i hvertfall blant unge mennesker under 25. Mange mener vel at dette har sammenheng med at Oslo har relativt stor andel innvandrerbefolkning, og har hatt det lengst. Kj-lyden er jo ganske spesiell for norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå