Gå til innhold

Da er Kreta turen bestilt :D

Anbefalte innlegg

Gjest always
Skrevet

Da har vi bestilt ferietur til Kreta, skal dra om en månede og bli i to uker.

Det blir deilig! :)

Håper at vi klarer å luske oss forbi turistfeller og heller få noen skikkelige kulturelle opplevelser, men bading og shopping må også til.

Håper det er noen som leser dette, kanskje noen som nettopp har kommet hjem fra Kreta, som kan gi oss noen tips og råd om hva vi burde gjøre ?

Vil ikke bare ha slappis ferie, kunne godt tenkt meg å dykke og slike ting men vet ikke hvordan det er der borte. Dette blir første ordentlige sydenferie både for min og min samboers del :)

Bra blir det nå vel uansett *stort smil*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er ikke Kreta en eneste stor turistfelle?

Skrevet
Men er ikke Kreta en eneste stor turistfelle?

Jeg har aldri vært på Kreta, men de sier at øya har alt, fra pitoreske små landsbyer hvor turister aldri har satt sin fot til turistfeller.

Råd om hvordan unngå dem har jeg ikke, det hadde kanskje vært nyttig for dem som kjenner Kreta(som er diger) om OP hadde sagt hvor de skal bo :)

Generelt spiseråd som gjelder hele Hellas: Gå der hvor grekerne selv spiser! Da får du god mat. For å finne ut hvor grekerne spiser, må man gå ut og spise etter at turistene har spist ferdig. Grekerne spiser sent!

Gjest Gjest
Skrevet

Har akkurat kommet hjem fra Kreta, og jeg må si at dersom du skal unngå turistfellene må du være veldig god!!!

Vi kjørte nesten hele øya på kryss og tvers mens vi var der, men uansett hvor vi kom så var det jalla-butikker og turistifisert.

For oss som elsker gresk mat var det også en stor skuffelse. Kreterne har virkelig ødelagt sitt eget kjøkken med å tilrettelegge det for turistene. Man fikk servert pommes frites til så og si alle de gode, gamle greske rettene. Til og med Stifadoen ble servert med pommes frites ( det blir som om vi skulle servert får i kål med pommes frites).

Skrevet

Det kan kanskje være nyttig å lese denne artikkelen, bare sånn for sikkerhets skyld. ;)

Håper dere får en fantastisk tur! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Håper at vi klarer å luske oss forbi turistfeller og heller få noen skikkelige kulturelle opplevelser, men bading og shopping må også til.

Håper det er noen som leser dette, kanskje noen som nettopp har kommet hjem fra Kreta, som kan gi oss noen tips og råd om hva vi burde gjøre ?

Vil ikke bare ha slappis ferie, kunne godt tenkt meg å dykke og slike ting men vet ikke hvordan det er der borte. Dette blir første ordentlige sydenferie både for min og min samboers del :)

Hva betalte dere?

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest always
Skrevet

Oki, det var ikke så veldig mange som hadde noe positivt å si..

Kreta kan jo ikke bare være en dårlig plass i og med at så mange drar dit, dessuten har vi allerede lest dagbladet og hva de skriver.

Men sånn er det faktisk at siden SÅ mange drar dit så er sannsynligheta stor for at noe veldig dumt skjer med noen få personer og de personene havner i avisa og gir hele plassen et dårlig rykte.

Sånn var Sunny (bloody) beach og sånn blir ALLE plasser der hvor mange personer drar..

Jeg gleder meg uansett veldig mye og jeg skal ta Kreta for akkurat hva det er, en nydelig, stor øy med sol og badestrender :)

Gjest always
Skrevet
Jeg har aldri vært på Kreta, men de sier at øya har alt, fra pitoreske små landsbyer hvor turister aldri har satt sin fot til turistfeller.

Råd om hvordan unngå dem har jeg ikke, det hadde kanskje vært nyttig for dem som kjenner Kreta(som er diger) om OP hadde sagt hvor de skal bo :)

Generelt spiseråd som gjelder hele Hellas: Gå der hvor grekerne selv spiser! Da får du god mat. For å finne ut hvor grekerne spiser, må man gå ut og spise etter at turistene har spist ferdig. Grekerne spiser sent!

Tusen takk for svar :)

Har også hørt at man burde prøve å gå litt utenom byene for å spise..

Blir spennende å se :)

Skrevet

Hvor på Kreta skal du da?

Hvis du skal til Agia Marina, anbefales det å spise i gamlebyen som ligger oppe ved kirken. Horiatiko hadde nydelig mat når vi var der, så ikke noe særlig til Pom fri der som jeg kan huske. Manolis som ligger litt lenger opp skal visst også ha god mat, men vi fikk ikke prøvd det denne gangen.

Ellers syns jeg Kreta er herlig! Tenker ikke noe spes på at det er en "turist-felle", men det er meg da...er ikke så nøye på sånt. ;o)

Gjest always
Skrevet
Hvor på Kreta skal du da?

Hvis du skal til Agia Marina, anbefales det å spise i gamlebyen som ligger oppe ved kirken. Horiatiko hadde nydelig mat når vi var der, så ikke noe særlig til Pom fri der som jeg kan huske. Manolis som ligger litt lenger opp skal visst også ha god mat, men vi fikk ikke prøvd det denne gangen.

Ellers syns jeg Kreta er herlig! Tenker ikke noe spes på at det er en "turist-felle", men det er meg da...er ikke så nøye på sånt. ;o)

Vi skal til Analipsi, det er vist en fiskerlandsby utenfor en storby.

Blir spennende :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kreta har, som påpekt over her, alt. Det er det du gjør det til. Turismen er den viktigste næringen deres, så at øya bærer preg av det på godt og vondt bør ikke overraske. Det er frivillig å traske innom jallabutikk etter jallabutikk. Deilig ferieøy, synes jeg.

Gjest Gjest_monica_*
Skrevet

Gjest Gjest
Skrevet

Vi kom akkurat hjem fra en 2-ukers Kretatur, og fikk et delt inntrykk av øya. Vi bodde i Platanias som vi syntes var et forferderlig turisthøl. Trafikkert hovedgate gjennom hele stedet, tett i tett med restauranter med masete innkastere , kjempehøye bølger på stranda som absolutt ikke egnet seg for små barn.I tillegg var det dyrt der. Like dyrt som hjemme i Norge. Ikke var maten noe særlig å skryte av heller. Dette ble mye negativt. Det var veldig mye fint å se ellers på øya. Vi hadde leiebil en hel uke og så mange fine plasser. Chania og Rethymnon er begge kjempekoselige byer ( havneområdet). Georgiopouli var også et fint sted med nydelig strand. Her var det også en idyllisk innsjø som het Kournas. Sørsiden av Kreta har mange fine steder. Vi dro blant annet over de vakre fjellene til Preveli. Der var det en vakker strand, samt et kloster med en helt nydelig utsikt. Vi var dessuten på dagstur til den flotte stranden Elafonnisi. Den aller fineste turen vår gikk til Loutro på sørsiden. En aldeles nydelig liten plass, som man kun kommer til med båt. Anbefales på det sterkeste! Her var det nesten vindstille også i motsetning til mange andre steder på sørkysten. Alle disse stedene ligger sentralt og vest på Kreta. Det er sikkert mange fine steder øst på Kreta også. Håper dere får en fin tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...