Gå til innhold

Kan man velge å få barn når man ikke har en jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Min mann og jeg har giftet oss ganske nylig, og vi har det helt fantastisk sammen. Vi er 30 år begge to, og vi har lenge ønsket oss barn. Vi ville vente til etter at vi hadde giftet oss. Nå har det seg slik at vi må flytte på oss pga jobben til min mann (han har fått ny jobb i en annen by - en veldig god jobb forresten!) Jeg har ikke fått meg ny jobb ennå. Hvordan er det med penger og støtte dersom jeg blir gravid nå - før jeg har fått meg jobb? JEg håper jo på at en jobb vil dukke opp etterhvert, men det er jo ikke noe særlig å begynne i en ny jobb når jeg er gravid. MAn kan jo ikke garanteres at man vil være i storform under svangerskapet... Jeg har jobbet i full stilling fram til nå. Økonomisk kan vi kanskje klare oss på min manns lønning en stund, men det er jo dette med at jeg gjerne vil bidra litt økonomisk også da... Jeg vil ikke vente for lenge med å få barn...man vet jo aldri om man kan få i det hele tatt, og da kan det bli en lang prosess med prøverør evt adopsjon...

Er det noen som kan reglene for økonomisk støtte...og hva hadde dere gjort i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Nille_*
Skrevet

Hei

Vet at du må ha jobbet seks av de ti siste mnd før svangerskapet for å få permisjonspenger.

Skrevet

Om du har jobbet tidligere, og har rett på støtte fra nav mens du er arbeidsledig, teller dette også, du kan få jobb underveis. Se link.

http://www.nav.no/page?id=328

Gjest Purple Haze
Skrevet

Tror også at hvis du står som arbeidssøkende, teller det som opptjening i forhold til å få permisjonspenger. Hvert fall var det slik da jeg gikk gravid, men det er jo en god stund siden...

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
Skrevet
Tror også at hvis du står som arbeidssøkende, teller det som opptjening i forhold til å få permisjonspenger. Hvert fall var det slik da jeg gikk gravid, men det er jo en god stund siden...

Det er vel bare hvis du har rett på dagpenger (arbeidsledighetstrygd). Hvem som helst kan jo registrere seg som arbeidssøkende, men de får ikke nødvendigvis permisjonspenger av den grunn.

Gjest yrjenia utlogget
Skrevet

Du får en engangsstønad på 30 40 tusen syns jeg å huske.

Det er også store fordeler ved å ikke har jobb som gravid! Da har du ikke noe jobb å haste tilbake til, og slipper å gi barnet fra deg til barnehage så tidlig.

Se her feks: www.barnifrihet.com

Skrevet

Engangsstønaden er på noen og 30 tusen. Den får du i alle fall, hvis du ikke får foreldrepenger.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle svar!!! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hva om man har jobbet som en gal i et til to år før man ble gravid (pluss mens man er gravid) men ikke hatt fast jobb? Altså bare tatt ekstravakter?

Har man rett på permisjonspenger da? Eller er det bare når man har fast jobb?

Skrevet

Du har rett på permisjonspenger selv om du ikke har hatt fast stilling, ja. Spiller ingen rolle om det er bare ekstravakter, vikariater o.l., og det spiller heller ingen rolle om du har hatt 20 ulike arbeidsgivere siste året.

Hentet fra nav.no:

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

dagpenger under arbeidsløshet

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

lønn fra arbeidsgiver under utdanning

ventelønn

avtjening av militær- eller siviltjeneste

Perioder du har mottatt rehabiliterings- eller attføringspenger regnes ikke med.

Skrevet (endret)

,

Endret av thapara
Gjest Gjest
Skrevet

Spørsmålet er om det er moralsk forsvarlig. Synes du virkelig at det er det? Jeg vil si NEI.

I Norge er det så mange trygdeordninger og stønader at alle kan få barn samme om de har jobb eller ikke....utdannede har lav lønn i sympati med de uten og alle er like. Alle får stønad om de vill. I andre land ville en ikke ha klart seg uten jobb...men i Norge kan som sagt alle få barn samme hvor fattig...staten redder deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er kjempe bra at ekstra-vakter gjelder på samme måte som fast stilling. I helsevesenet feks (hvor jeg jobber) er man ikke alltid så heldig og får fast stilling - det hører faktisk til sjeldenhetene. Man må belage seg på ekstravakter og vikariater, som oftest med redusert stillingsprosent! Det er jaggu bra at dette gir rett på permisjon - det skulle vel egentlig bare mangle...

Det som er kjipt er at dersom du blir syk under svangerskapet, og bare har en ekstravakt-stilling - så får du vel ingenting? selv om du har jobbet over 100 % tilsammen?

Lykke til TS, jeg håper det ordner seg for deg/dere!!

Gjest Purple Haze
Skrevet
Spørsmålet er om det er moralsk forsvarlig. Synes du virkelig at det er det? Jeg vil si NEI.

I Norge er det så mange trygdeordninger og stønader at alle kan få barn samme om de har jobb eller ikke....utdannede har lav lønn i sympati med de uten og alle er like. Alle får stønad om de vill. I andre land ville en ikke ha klart seg uten jobb...men i Norge kan som sagt alle få barn samme hvor fattig...staten redder deg.

Nå er det et faktum at vi trenger flere mennesker i Norge, med tanke på framtidig arbeidskraft og en bærekraftig utvikling. Mener du seriøst at man av moralske hensyn skal la være å få barn, fordi man ikke har jobb?

Gjest Gjest
Skrevet
...staten redder deg.

Og barna redder staten ;)

Vi har faktisk negativ tilvekst her til lands, i hvert fall om vi ikke regner med tilflytting til landet, så det å føde barn er en viktig samfunnsoppgave.

Gjest Gjest
Skrevet
Og barna redder staten ;)

Vi har faktisk negativ tilvekst her til lands, i hvert fall om vi ikke regner med tilflytting til landet, så det å føde barn er en viktig samfunnsoppgave.

Njaa...barn av ressurssvake foreldre ender gjerne opp som ressurssvake selv - og barn av trygdemottakere ender ofte opp som mottakere av stønad gjennom omtrent hele livet de også. I tillegg til det jobber en meget stor andel mennesker i offentlig sektor i Norge - den offentlige sektoren er stor i forhold til andre rike land. Det betyr jo at offentlig sektor og staten (dine og mine skattepenger) sponser trygdemottakere som avler barn som også blir trygdemottakere, og som sponser en stor offentlig sektor, der disse barna sannsnynligvis vil jobbe eller motta trygd fra.

Derfor: Jeg tror ikke regnestykket ditt blir så lønnsomt som du framstiller det. Å føde er ikke viktig i seg selv dersom det man produserer ikke blir nyttig for samfunnet.

Skrevet

Som sagt før i tråden her, man vet ikke hvor lenge det tar før man blir gravid. I mitt tilfelle tok det 1.5 år før jeg ble gravid.

Jeg syns du skal begynne å prøve selv om du ikke har fast jobb. Nå vet jeg ikke hvor dere skal flytte eller hva slags jobb du har i dag men slik arbeidsmarkedet er i dag får du sikkert jobb et sted. Husk at du også kan jobbe i vikarbyråer. Som sagt før får du fødselspenger av vikarjobber også. Jeg har vært vikar i mange år og fått 2 barn mens jeg var vikar. Har nå fast jobb.

Masse lykke til!

Gjest Purple Haze
Skrevet
Njaa...barn av ressurssvake foreldre ender gjerne opp som ressurssvake selv - og barn av trygdemottakere ender ofte opp som mottakere av stønad gjennom omtrent hele livet de også. I tillegg til det jobber en meget stor andel mennesker i offentlig sektor i Norge - den offentlige sektoren er stor i forhold til andre rike land. Det betyr jo at offentlig sektor og staten (dine og mine skattepenger) sponser trygdemottakere som avler barn som også blir trygdemottakere, og som sponser en stor offentlig sektor, der disse barna sannsnynligvis vil jobbe eller motta trygd fra.

Derfor: Jeg tror ikke regnestykket ditt blir så lønnsomt som du framstiller det. Å føde er ikke viktig i seg selv dersom det man produserer ikke blir nyttig for samfunnet.

Samtidig skaper det arbeidsplasser at noen er ressurssvake. Det opprettholder stillinger i trygdeverk og offentlige etater. Hvis det ikke var ressurssvake mennesker, eller mennesker med spesielle behov, kom mange arbeidsplasser til å forsvinne. Null arbeidsledighet er ingen samfunn tjent med. Balansen i det samfunnsøkonomiske må opprettholdes.

Å si at man ikke bør få barn når man ikke har jobb, er rett og slett bare tull.

Skrevet

Å være trygdet er nå uansett ikke ensbetydende med å være ressurssvak, så å bruke dette som argument faller på egen urimelighet. Jeg regnes som svært resurssterk,men har likevel mottatt ulike trygdeytelser de siste 2,5 årene. Jeg er takknemmelig for å bo i et land der man har et sikkerhetsnett når livet ikke går helt som planlagt i en periode. Jeg går nå ut i full jobb, og forsørger meg selv og min datter uten problem (med litt hjelp fra staten, de fleste barnefamilier mottar jo barnetrygd og får kontantstøtte eller subsidiert barnehageplass).

Det passer egentlig aldri å få barn, og den biologiske klokka venter ikke på at du skal finne deg en jobb, så begynn så smått å prøve dere, hvertfall innen noen mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...