Gå til innhold

9 åring som lyger


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei alle erfarne damer/menn!

Jeg trenger noen gode råd fra dere!

Jeg har en 9 år gammel sønn som lyger noe fryktelig for tiden. Han lyger om alt og ingenting.

Han er også blitt fryktelig stor i munnen, svarer frekt til oss her, ute i gaten og på skolen.

Ser ut som han rett og slett ikke klarer å styre klar av konflikter.

Vi prøver å slå hardt ned på dette med husarrest, ingen tv-titting osv., men det ser ikke ut til å hjelpe.

Vi har prøvd å snakke med ham om dette, og forklart ham at de dårlige valgene han gjør får konsekvenser. At dårlig oppførsel fører til at privilegiene hans forsvinner, og bare god oppførsel belønnes.

Han hører ikke etter på hva jeg sier før jeg hever stemmen min (og han er IKKE tunghørt!).

Han blir fryktelig lei seg når han blir straffet for oppførselen sin, men det er glemt dagen etter. Da er det i gang igjen!! :cry:

Har dere noen tips til meg?

Hva gjør jeg?

Hva gjør jeg feil?

Føler jeg har prøvd det meste, men er åpen for nye ideer!

OG jeg setter utrolig stor pris på råd og tips fra dere!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri vært i situasjonen,så jeg vet ikke.

Men du /dere kan jo prøve å lage til en del hyggestunder for familien for å komme mer innpå han. Prøv å interesser dere for hans interesser.

Når han har noe å si så lytt til ham. Men det er dere som er foreldre så det er jo såklart dere som bestemmer.

Husarrest,eller rommarrest som jeg fikk i min barndom hjalp ikke på meg vet jeg. Jeg rømte ut alikevel og ble bare enda værre. Men de gangene jeg følte jeg ble hørt og behandlet litt mer voksent vet jeg at det ble bedre.

Men pass på og ha regler,det er veldig viktig.Ellers kan de føle at dere ikke bryr dere.

Vet ikke,får sikkert bedre råd etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Meg bekjent har de fleste kommuner et lavterskeltilbud for bekymring fra foreldre og andre. Dette er fora hvor man kan drøfte problemstillinger, gjerne anonymt.

Det er oftest representanter fra PPT, helsestasjon, barnevern, etc. som stiller i slike fora. Her kan du lufte problemene dine og få en vurdering ang. tiltak eller ev. henvisning videre hvis problemet griper om seg. (hvordan er han i fht skolen? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...kan det være han har dårlig selvtillitt,og føler han ikke helt strekker til..kan han bli mobbet av medelever på skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en grunn til at et barn lyver. Hva med å sette seg ned å snakke med han. Bruk aktiv lytting, det hjelper nesten alltid.

P.s hvis du lurer på hva aktiv lytting går ut på, så anbefaler jeg deg å lese Thomas Gordon "skal vi snakke om det" :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier han når du spør hvorfor han lyger?

Si til han at han må slutte med det før det blir en vane, og at ingen liker mennesker som utvikler seg til rene lystløgnere/løgnere. Så det er viktig for ham selv, å arrestere seg og heller være ærlig der det går an.

Kan han være redd for kjeft? Mobbet? Ta en prat med læreren kanskje...

Hva med å premiere god oppførsel? Sett det fram i tid - noe han ønsker seg/ønsker å gjøre - og gjør det klart at det kun skjer dersom han viser vilje til å forandre seg. Forklar at du venter såpass av ham, han er gammel nok til å vite hva som er god oppførsel (etter først ha snakket med han da).

Forresten - en hvit løgn - ville jeg kanskje oversett. Unger i den alderen har ofte hodet fullt av ting utenfor hjemmet, og kan svare i hytt og pine på "et kjedelig spørsmål" - uten at det er så alvorlig at det trenger annet enn en liten korreks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...