Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har veldig lyst til å prøve meg med hjemmelaget is nå om sommeren :is: (selv om regnet bøtter ned her i trondheim)

Går det ikke uten ismaskin? Noen her som gjør det? :) Takk for svar

Endret av GinaTricot
Skrevet

Har gjort det noen ganger, grovt sett handler det om å blande krem og eggedosis, noen bruker med hvite andre med bare plomme... så kan man ha i den smakstilsetningen man vil, vanilje, kakao, hakket sjokolade, jordbær o.l. Når du fryser den er det viktig at du rører i den gjevnilig slik at det ikke oppstår iskrystaller (ca hver time).

Finnes mange fine oppskrifter på nettet, bar søk!:) lykke til!

Skrevet

Jeg lager iskrem selv, blir faktisk en god del nå om sommeren. Jeg bruker som oftest denne grunnoppskriften: 5 dl fløte/melk (jeg bruker bare en kartong fløte og resten melk), 4 eggeplommer og 1,5 dl sukker. Fløte og sukker varmes og piskes gradvis inn i eggeplommene. Hell alt tilbake i kjelen igjen og varm opp under omrøring til blandingen tykner. Hell i en bolle og avkjøl helt før den fryses. Så kan du tilsette akkurat det du ønsker av smakstilsetninger. Noen tilsetter du i fløten mens den varmes (f.eks. vaniljestang, honning, sjokolade, kaffepulver, lakris), andre tilsetter du etter at blandingen er avkjølt (f.eks. hakket sjokolade, nøtter, most/hakket frukt, søt kastanjepuré, biter av kjeks eller kake osv). Frys i iskremmaskin eller hell i en stor boks og sett i fryseren. Rør godt i iskremen hver halve time til den har stivnet.

Skrevet

Jeg lager en skikkelig snaddergod og ikke minst, sunn, "is":

*1 pose fryste bringebær

*1 beger kesam med vanilje

*2-3 ts fruktose eller sukker

*1 ts vaniljesukker

*evt mer kesam eller yoghurt ved behov

Kjører alt i kjøkkenmaskina. Isen spises med en gang. Den er litt softisaktig, med en herlig rosa farge. :wow:

Skrevet
Jeg lager en skikkelig snaddergod og ikke minst, sunn, "is":

*1 pose fryste bringebær

*1 beger kesam med vanilje

*2-3 ts fruktose eller sukker

*1 ts vaniljesukker

*evt mer kesam eller yoghurt ved behov

Kjører alt i kjøkkenmaskina. Isen spises med en gang. Den er litt softisaktig, med en herlig rosa farge. :wow:

:spise: nå vet jeg hva jeg skal lage imorgen!

Skrevet
:spise: nå vet jeg hva jeg skal lage imorgen!

Ble det is på deg?

Nysgjerrig på om den falt i smak. :sjenert:

Skrevet
Ble det is på deg?

Nysgjerrig på om den falt i smak. :sjenert:

Ja, det ble is på meg vettu :is:

Med litt mer fryst bringebær ;) Kjempegod! Tusen takk Emilie

Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

.

Endret av Ansjoni
Gjest Magica de Spell
Skrevet
Husker at vi lagde is i fysikken ved hjelp av flytende nitrogen. Det er den beste isen jeg noensinne har smakt :is: var vel stort sett fløte,egg og sukker tror jeg? Med daimkuler oppi. Fantaserte lenge om å kjøpe en beholder med Nitroten og sette i gang hjemme, men det har blitt med tanken,

Det har jeg også gjort! Stod på stand på en vitenskapsmesse for barn og lagde is med flytende nitrogen- gjett hvlken stand som ble den mest populære... hehehe

Om jommen ble det ikke litt is på kokken også. Snaddergodt! :)

Skrevet

Denne isen er fantastisk god, og veldig enkel og lage! Trenger ikke noe røring. Men passer ikke så godt for barn ;)

4 dl kremfløte

2 ss pulverkaffe

2 dl melis

2 eggeplommer

2 ss whisky

Bland fløte, kaffe og melis i en bolle og visp til kremen er tykk. Rør inn eggeplommer og whisky i kremen. Hell kremen i en rund kakeform (ca 24 cm), eller tilsvarende, dekk med plastfolie og sett isen i fryseren i 4 timer.

Jeg pleier alltid å skjære ut appelsinfileter, og la dem ligge i litt whisky og melis en stund før servering. Dander dem pent på isen, og strø over litt revet mørk sjokolade. Mmmm! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...