Gå til innhold

Trenger gode råd FORT!


~nette

Anbefalte innlegg

Jeg skal på et foreldremøte i kveld og må stille med 3 forslag til bedring av miljøet blant jentene i klassen til datteren min. De er 10 år og problemet er dårlig miljø hvor de fryser spesielt en av jentene ut.

Jeg har tenkt og tenkt på dette men kommer liksom ikke på noen skikkelig gode ting, det blir veldig mange selvfølgeligheter som jeg synes er litt tamt å presentere.

ALLE FORSLAG MOTTAS MED TAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I alle årene barna mine gikk i barneskolen var vi veldig opptatt av nettverk og - nettverksbygging. Har dere prøvd klasseklubber?

Delt inn fra skolens side - så de som "henger" sammen støtt blir splittet opp?

Det blir vanligvis selvfølgeligheter - men ofte er det bare det at voksne tar noen grep for å snu på ting / viser at de engasjerer seg - det som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har hatt såkalte vennegrupper tidligere, tom 3. klasse tror jeg det var. Da ville hverken ungene eller foreldrene mer.

Jeg hadde tenkt å si noe om at foreldrene må være mer aktive og følge med på hva ungene holder på med, ikke bare bry seg om sin egen unge, virkelig sjekke og spørre om den og den, får alle være med osv.

Det er ble litt vanskelig for meg dette, jeg synes det er kjempeviktig og jeg vil virkelig engasjere meg og bidra. Så mistet jeg en nær slektning nå i helgen og alle tanker og alt bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg. Tungt å måtte bidra med sånne ting rett etter dødsfall i famlien. Man blir bare sånn satt ut.

.. Hva med å lage en eller annen form for kurs - som alle jentene kan bli med på (bakekurs/dekorasjonskurs/dansekurs el) ... det er sikkert noen av foreldrene som kan bidra som "lærere"- og det er alltid muligheter for å låne lokaler på skolen.

(Blir egentlig litt provosert over dette at foreldrene ikke "vil" mer i "familiegrupper/klasseklubber"... ofte er det fordi de ikke gidder å engasjere seg - og det er lettvint å si at barna "må få velge" hvem de vil leke med/det er så mye arbeid etc. Det er klart det krever litt... men nettverksbygging er noe av det viktigste vi kan gjøre for barna våre. Og ofte er det de mest "negative" foreldrene som snakker høyest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alive

I klassen til barnet mitt har vi noe vi kaller familiegrupper.

Vi har laget grupper, der det er samlet sammen de som ikke er så mye sammen ellers. Bytter på å ha dem hjemme hos oss, ber inn på en pizza for eksempel, så kan de leke sammen. Noen ganger tas de med på skogstur, akebakken eller grilling. Vært til stor hjelp mot mobbing blandt annet. Foreldrene er i nærheten, og ungene har muligheten til å bli kjent med noen litt utenfor den typiske gjengen, i litt andre omgivelser.

Gruppene er ikke større enn på en 4-5 stk.

Absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...