Gå til innhold

når kan man slippe ut katten?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Katten vår er 11-12 uker og er allerede nå nysgjerrig på å ut. Når kan man begynne å slippe ut katten?? Det skal sies at vi bor nokså landlig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker når jeg fikk katten jeg hadde, og da den var liten, så husker jeg at jeg hadde sån kattebånd, sånn at jeg kunne gå på tur med den i nabolaget så den ble kjent, hehe.. Dette er nesten 10 år siden da.. Men jeg hadde gjort det igjen, sånn at jeg følte meg litt tryggere på at den fant veien hjem. Husker de første gangene da den skulle gå aleine, da var jeg nervøs :P Men det gikk fint. :)

Skrevet

Hei!

Katter har ikke ferdig utvikla retningssans før over 6-7mnd'er gammel. Så det sier seg selv at den ikke må være ute alene så ung. Hvor mange mistet-annonser finns det ikke på så små kattunger..

Og før du slipper den ut bør den absolutt bli sterilisert/kastrert og. Katter kan bli drektig når de er kjempeung.

Når tiden nærmer seg til at du skal slippe den ut bør du og være ute med den noen dager sånn at du ser at alt går bra :)

Går helt fint å ha de inne så lenge, de vet ikke hva som er utenfor døra. Men den er sikkert nysgjerrig som alle katter er... :)

Skrevet

Jeg ville vært med den ut (evt med bånd om den er vilter og gal) fram til den var 6-7 mnd. Innen den tid har du mest trolig fått kastrert og merket dyret og det vil hjelpe mye på hvor langt katten går og om du får den igjen i tilfelle den roter seg bort.

Skrevet

Bånd synes jeg er fullstendig unødvendig for en katt, og det vil hemme kattunges trang til utforskning og læring. En så liten kattunge er som en "baby" å regne i den forstand at den er i en alder hvor den nettopp er innstilt på å utforske og lære omgivelsene og egne krefter å kjenne, men at den trenger en "mor" der som kan holde den under oppsyn og hjelpe den om den trenger det.

Å holde den inne eller å bruke bånd blir svært kunstig. Jeg forstår at det kan virke lettere for eierne, men synes det er bedre å la kattungen få utforske som den er ment å gjøre. :)

Gjest *Gjest
Skrevet
Bånd synes jeg er fullstendig unødvendig for en katt, og det vil hemme kattunges trang til utforskning og læring. En så liten kattunge er som en "baby" å regne i den forstand at den er i en alder hvor den nettopp er innstilt på å utforske og lære omgivelsene og egne krefter å kjenne, men at den trenger en "mor" der som kan holde den under oppsyn og hjelpe den om den trenger det.

Å holde den inne eller å bruke bånd blir svært kunstig. Jeg forstår at det kan virke lettere for eierne, men synes det er bedre å la kattungen få utforske som den er ment å gjøre. :)

Hvis du vil miste katten så værsegod, slipp den ut. Som allerede sagt, en katt får ikke retningssans etc før etter 6-7 mnd og skal ikke slippes ut før dette. Guttekatt kan kastreres fra 7mnd og jenten fra 9 mnd. Ikke slipp de ut før de er kastrert/sterillisert, da har de ikke like stor trang til og løpe langt vekk og utforske ting, eller muligheten til og gjøre noen gravid / bli gravid.

Gjest *Gjest
Skrevet

Hvis du vil miste katten så værsegod, slipp den ut. Som allerede sagt, en katt får ikke retningssans etc før etter 6-7 mnd og skal ikke slippes ut før dette. Guttekatt kan kastreres fra 7mnd og jenten fra 9 mnd. Ikke slipp de ut før de er kastrert/sterillisert, da har de ikke like stor trang til og løpe langt vekk og utforske ting, eller muligheten til og gjøre noen gravid / bli gravid.

Skrevet (endret)

Hvis du hadde lest skikkelig det jeg skrev, så ville du fått med deg at jeg skrev at kattungen burde slippes ut under oppsyn og veiledning. :)

Jeg har forøvrig alltid gjort det på denne måten og har aldri mistet en kattunge.

Endret av Tabris
Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg hatt katt siden jeg var liten. har aldri ventet i 6 mnd med å slippe den ut. Aldri har den stukket av heller.

Skrevet

Tror kattunger har mer retningssans en man tror jeg.

På mitt soverom har jeg en pusemor med tre unger, ungene er vel nå ti uker eller deromkring. På rommet har jeg vinduet stående bittelitt på gløtt så de skal få litt luft, og i går kveld mens jeg satt her hørte jeg plutselig et lite dunk på terassedøren. Tenkte det var en av de andre kattene som ville inn, men der stod de tre små gitt. De hadde kommet seg ut av vindet, gått rundt huset og ville inne hageveien. Nu er vinduet lukket :)

Skrevet (endret)

Jeg slapp katten min ut etter at han var kastrert, ved rundt fire mnds alder. Null problem. Jeg var med ham noen runder rundt huset, ned i veien osv, men bare de første gangene.

Men jeg ville nok ha sett personligheten til kattungen an. Min katt er svært forsiktig av seg når han er ute, noe jeg tror kan ha sammenheng med at han tilbragte de første tre månedene av sitt liv i 14. etasje i høyblokk midt i byen, og såvidt hadde sett en fugl før jeg fikk ham. Vi bor på landet, så det var nok litt kultursjokk med mange nye lukter og lyder o.l. Nå har han vært her i et år, men fremdeles går han ikke lenger unna enn at han hører meg og kommer når jeg roper. Ihvertfall ikke om kvelden, kanskje han bare vet når det er leggetid :)

Jeg vet ikke, men jeg tenker at en svært nygjerrig og tøff kattunge sikkert lettere vil forville seg bort i utforskingen sin, enn en forsiktig, redd liten sak som såvidt tør å gå utenfor døren, slik som min katt var. Hovedgrunnen til at jeg fulgte ham rundt huset var faktisk at han nektet å gå ut om jeg ikke var med!

Edit: skrivefeiler, gitt...

Endret av hikari
  • 10 måneder senere...
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Til orientering er det åpnet for å kunne kastrere katt fra 6 ukers alder. Mange veterinærer velger da likevel å vente til katten er rundt 16 uker:)

Ellers stemmer det at katten har en noe dårlig retningssans fram til ca 6 mnd. Ville ventet med å slippe den ut til etter den tid....

Skrevet

Jeg kastrerte akurat kattungen min han var 13 uker.

vet. sa det var greit etter at de var rundt 2 - 2,5 kg. han var 2056 g.

kattunge frøkena kommer til å bli sterelisert rundt 6 mnd.

de er nå 17 uker og er ute med moren under tilsyn av meg.

de får ikke gå ut av hagen ennå.

hadde nok ikke sluppet de ut hvis ikke jeg hadde hatt kattemor til å hjelpe meg med å passe på de. :)

Gjest Mosha
Skrevet

Hei .. vi bor mitt i sentrum .. d r riktig a oss å ikke slippe kattene ut aliene ikke sant ?

Skrevet

jeg ville ihvertfall ikke sluppet ut noen katt i sentrum.

når vi bodde i Oslo var min katt innekatt og ute i bånd i sentrum.

når vi var på hytta fikk han gå løs ute.

Skrevet
Nå har jeg hatt katt siden jeg var liten. har aldri ventet i 6 mnd med å slippe den ut. Aldri har den stukket av heller.

Ikke jeg heller. Bor landlig til med langt til bilvei. Kattungene har holdt seg rett rundt hus og låve den første tiden. Har også katteluke og den finner de fort ut av.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_gro_*
Skrevet
Hvis du hadde lest skikkelig det jeg skrev, så ville du fått med deg at jeg skrev at kattungen burde slippes ut under oppsyn og veiledning. :)

Jeg har forøvrig alltid gjort det på denne måten og har aldri mistet en kattunge.

Det med å bruke bånd kan hjelpe når du bor tett med ande mennesker og ikke på "landet" :P fordi katten vil helst lukte på allt og utforske allt med en gang, men om du bor i et veldig bebodd strøk, blir katten veldig redd og usikker når det kommer noen andre og da har den ikke riktig rettningssans og derfor løper og gjemmer seg på helt andre steder enn hjem!

Dette fikk jeg erfart med naboenskatt, jeg holdt min inne en god stund, også gikk jeg med en ute i bånd noen ganger før jeg slapp den ut på egenhånd. Mens naboen bare slapp sin ut, den rømte selvfølgelig og ble borte i ca en månde.

men jeg sier bare at det med bånd funket bra hos meg, mens hos deg funket det tydeligvis uten.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...