Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda, det har en veldig enkel forklaring: Bibelen inneholder feil, og bør tas med en uforsvarlig mengde salt.

Gjest Gjest
Skrevet

Lenge siden jeg har vært på bibelstudiegruppe og sjekket opp dette hos andre kristne, men det er selvmotsigelser, ingen tvil, hvorfor, jo det er fri fantasi kansje, og opplevelsene mennesker som tror er en suggesjon som får fysisk virkning, men en ting er sikkert hos meg, er at jeg kjenner det fysiksk godt denne troen jeg har fått tildelt, Jesus har tatt en enorm byrde fra meg som jeg mener ligger på alle som ikke tror, det fyller også tomheten i livet om mening, og jeg får hjelp jeg ikke ser verden kan finne på. Og tror at desse ting holder meg troende til den dag jeg ikke er i verden mer. Men får se, han jeg ser på som djevelen ser jeg på som slu, og kan få troende til å falle fra og bli verre enn de var da det først kom til troen, for enorm ondskap må til for å ta vekk den kjærligheten som er i nåden.

Det var desse selvmotsigelser da, kansje for 3 år siden, men etter nådesforkynnelsen i form av ren nåde og ikke nåde mikset med lov som nøytraliserer nåden, så skal det litt til, noen av dem er ikke helt selvmotsigelser sånn jeg ser det heller.

Forståelig at folk velger å ikke tro på bibelen for dette, men jeg ser på at rettferdigheten er for alle, men noen vil hate lyset og elske mørket, og jeg mener de har blitt lurt, men valget ble deres når de også visste om lyset.

Skrevet

Det er bibelen som faktabok jeg setter spørsmålstegn ved når jeg finner sånt som dette. Siden man mener at boken er skrevet under påvirkning av den hellige ånd, så bør jo de forskjellige kapitlene være enige om hva som skjedde, ikke sant? Til en viss grad kan man skjønne at to av apostlene kan ha forskjellig syn på en bestemt hendelse, men når Mosebøkene motsier seg selv, så blir det litt... dummere?

Neida, som sagt, jeg ser ikke bort fra at det finnes noe man kan kalle gud, og jeg ser ikke bort fra at utgangspunktet for noen av historiene i bibelen kan ha fått med seg noe av essensen av hva det handler om... men at denne boken er inspirert av gud selv, via den hellige ånd, og derfor skal være ufeilbarlig? Nix - det er ikke mulig. Aldri i livet.

annamaria ser ut til å ha litt mer grep på akkurat det med boken, uten å ha mistet troen sin av den grunn.

Skrevet

Men det er vel kanskje ikke så mange som ser på Bibelen som en faktabok? Det er mye innenfor hellige skrifter, i flere religioner, som ikke er ment å tolkes bokstavlig. Noe er allegorier, noe er språklige virkemidler, noe er mytologier, ligninger osv.

Skrevet
Men det er vel kanskje ikke så mange som ser på Bibelen som en faktabok? Det er mye innenfor hellige skrifter, i flere religioner, som ikke er ment å tolkes bokstavlig. Noe er allegorier, noe er språklige virkemidler, noe er mytologier, ligninger osv.

Jeg tror at denne tråden kom i stand fordi det er 3-4 brukere i andre tråder som argumenterer for at skapelsesberetningen og fortellingen om Noas ark skal leses helt bokstavelig, og at disse to fortellingene forklarer hvordan livet på jorda kom til (helt bokstavelig).

Skrevet

Riktig som Zia sier, det ble et par-tre parallelltråder av den opprinnelige Hvem har skapt menneskene-tråden, for å holde snørr og barter litt atskilt

Skrevet

Ja, ok! Da skal ikke jeg blande meg. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...