Gå til innhold

Hvor lange turer med hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte og hvor lange turer går dere med hunden?

Videoannonse
Annonse
Gjest -Maggie-
Skrevet

På vanlige dager: lengste turen på minimum en time, inkludert endel mental aktivisering på veien. I tillegg flere småturer ut, fra 5-40 minutter, sånn 3-4 ganger om dagen.

Skrevet

Jeg har ikke hund nå, men da vi hadde hund gikk vi minimum tre turer med den hver dag.

En halvtime om morgenen.

En til halvannen time om ettermiddagen.

En halvtime om kvelden.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Gjest
Skrevet

Det hadde vært interessant å høre hvilke raser folk har også, altså hvor lenge mosjoneres de ulike rasene?

Har mellompuddel.

Det blir i underkant av en halvtime om morgenen

gjennomsnittlig en time om ettermiddagen

variabel lengde om kvelden alt etter behov.

I tillegg blir det flere "tisseturer" ut i løpet av en dag. Har ikke hage hvor hunden kan løpe fritt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har ikke hund nå, men da vi hadde hund gikk vi minimum tre turer med den hver dag.

En halvtime om morgenen.

En til halvannen time om ettermiddagen.

En halvtime om kvelden.

Hilsen

Si meg.. Er dette vanlig? Bor dere sånn at hunden må på tur for å få gjort sitt fornødne?

Våre hunder går ut og inn som de vil (har stor veranda som går rett over i en hundegård med vanlig størrelse).. De er aktive og flinke til å leke både hver for seg og sammen når de er hjemme. De er ute og går tur 1 gang pr dag.. Turen er på alt fra 0,5 - 2 timer, men oftest på 1 - 1,5 timer..

Skrevet

Vi har fire hunder, to kortbente og to langbente jakthunder, de har en felles hundegård på over 200 kvadratmeter de løper og leker i når vi er kommet hjem fra jobb og til vi tar dem med ut på tur. Turen varer fra alt fra 1/2 time til flere timer. De får tur annenhver dag, da vi sjelden kan ta med alle fire samtidig. I tillegg har de hver sin egen binge (ca 15 kvm) de løper i når vi er på jobb. Den er i forbindelse med huset de bor i slik at de kan løpe ut og inn akkurat som de vil. Vi er også mye ute i bingen sammen med dem når det er båndtvang.

Om høsten og vinteren er de ute hele dagen på jakt.

Gjest Gjest
Skrevet
Si meg.. Er dette vanlig? Bor dere sånn at hunden må på tur for å få gjort sitt fornødne?

Våre hunder går ut og inn som de vil (har stor veranda som går rett over i en hundegård med vanlig størrelse).. De er aktive og flinke til å leke både hver for seg og sammen når de er hjemme. De er ute og går tur 1 gang pr dag.. Turen er på alt fra 0,5 - 2 timer, men oftest på 1 - 1,5 timer..

Det er ikke alle som har enebolig, eller liknende i første etasje. Så hvorvidt det er vanlig er jo et relativt dumt spørsmål. Har man hund i tredje etasje, så må man ut på tissetur innimellom. Altså, man må dessverre reiser seg opp fra sofaen å gå lengre enn bort til verandadøren. Ja, gjett om hundelivet kan være tøft! Huff...

Vi har fire hunder, to kortbente og to langbente jakthunder, de har en felles hundegård på over 200 kvadratmeter de løper og leker i når vi er kommet hjem fra jobb og til vi tar dem med ut på tur. Turen varer fra alt fra 1/2 time til flere timer. De får tur annenhver dag, da vi sjelden kan ta med alle fire samtidig. I tillegg har de hver sin egen binge (ca 15 kvm) de løper i når vi er på jobb. Den er i forbindelse med huset de bor i slik at de kan løpe ut og inn akkurat som de vil. Vi er også mye ute i bingen sammen med dem når det er båndtvang.

Om høsten og vinteren er de ute hele dagen på jakt.

Hvorfor har dere 4 hunder når dere ikke klarer å ta dem med på tur hver dag??! Det er rett og slett forkastelig. Akkurat som jeg som bor i en liten toroms midt i oslo skulle hatt to digre rottweilere. Jeg har faktisk litt vett i hodet, og er ufattelig glad for det på hunden min sine vegne, nå som jeg ser hvilke vaner andre folk har med hundene sine:S

Gjest Lacuna
Skrevet
Hvorfor har dere 4 hunder når dere ikke klarer å ta dem med på tur hver dag??! Det er rett og slett forkastelig. Akkurat som jeg som bor i en liten toroms midt i oslo skulle hatt to digre rottweilere. Jeg har faktisk litt vett i hodet, og er ufattelig glad for det på hunden min sine vegne, nå som jeg ser hvilke vaner andre folk har med hundene sine:S

Normale turer langs veien er uansett ikke noe særlig mosjon for en jakthund; de trenger å få løpe fritt og langt. Derimot gir det sosial trening, og de får brukt nesen sin. Så å kritisere andres hundehold på den måten, blir bare idiotisk. Det blir like dumt som et innlegg i innsenderspalten i lokalavisen her, hvor en person påstod at å sykle med hundene var dyreplageri, fordi de "måtte gjøre fra seg i fart". :roll:

Vi har jakthund selv (bare én), og han får turer av varierende lengde hver dag, men aller best er det de gangene han kan slippes løs så han får løpt ut den verste overskuddsenergien. Helst bør dette skje flere ganger pr. uke, men for min del er jeg skadet nå, så han får ta til takke med erstatningen, nemlig turer langs veiene. Og ja: det er båndtvang, men det finnes faktisk områder hvor det er gitt dispensasjon for at jakthunder skal få trent seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke alle som har enebolig, eller liknende i første etasje. Så hvorvidt det er vanlig er jo et relativt dumt spørsmål. Har man hund i tredje etasje, så må man ut på tissetur innimellom. Altså, man må dessverre reiser seg opp fra sofaen å gå lengre enn bort til verandadøren. Ja, gjett om hundelivet kan være tøft! Huff...

Oioioi nå må du gi deg da! H*ns hunder er jo kjempeheldige! Luftegård på 200 kvadrat som de er i mens eier er på jobb, i tillegg til laaang tur annenhver dag! Og h*n sier jo at de er ute i "bingen" med dem i tillegg.. heldigere hunder skal du lete lenger etter, du finner dem ihvertfall ikke i en sofa/bur i ente etasje i en blokk shvor hunden har vært alene i ti timer fodi eier er på jobb! OK, overdrev den siste litt da, men tror du ser poenget. (Er forøvrig ikke imot riktig bruk av bur osv) Disse hundene til Avelin får jo være hunder!!!

Skrevet

Våre hunder kunne sikkert hatt det enda bedre, det kan de aller aller fleste, men jeg vil påstå at de har det både godt og naturlig siden de får være ute så mye de bare vil... og vi bruker masse tid ute sammen med dem. Det er bedre å være ute i bingen enn å gå tur, fordi hundene får være løse, vi får trent både lydighet, lekt og kost uten å være redd for at de skal stikke av. 200 kvadratmeter er større enn de flestes hus, de er sammen med flokken og får løpe alt de orker i flere timer. Det blir mange turer til sammen det, og det er mye mer trening enn å tusle en tur i parken eller rundt kvartalet, mener i allefall jeg. Å ha fire hunder er MYE, men mer riktig for hundene enn å ha bare en. Hunder er flokkdyr og mistrives som oftest alene. Våre hunder er ALDRI helt alene. Selv om vi er på jobb så er de sammen med resten av flokken sin. De som har bare en hund må være flokk for hunden helt alene...det synes jeg må være en utfordring. Men mange klarer det, selv om jeg synes de som holder hund i blokk i bysentrum er på grensen til hva JEG mener er forsvarlig i forhold til hundehold.

Vi er heldigvis forskjellige, og det er både hunder og hunderaser også.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om det er vanlig. Vi hadde ikke en hundegård vi kunne slippe ham ut i. Hvis vi slapp ham ut måtte vi holde øye med ham, nesten hele tiden.

Vi ble anbefalt av oppdretter å morsjonere ham minimum 2 timer daglig. Vi kunne selvsagt gått en lang tur, men tidsmessig passet det best for oss å spre det utover dagen.

Han var hjemme alene i 6-7 timer daglig, derfor gikk jeg en tur med ham om morgenen.

Om ettermiddagen byttet jeg og min bror på å gå tur med ham.

Om kvelden gikk min mor eller far en liten tur med ham.

Vi likte alle å gå tur med ham, og han likte også veldig godt å gå tur. Vi tvang ham selvfølgelig aldri til det. Hvis vi så at han ikke var opplagt, eller det var veldig dårlig vær gikk vi kortere turer eller droppet de helt.

Hilsen

Endret av The Kitten
Skrevet
Det hadde vært interessant å høre hvilke raser folk har også, altså hvor lenge mosjoneres de ulike rasene?

Har mellompuddel.

Det blir i underkant av en halvtime om morgenen

gjennomsnittlig en time om ettermiddagen

variabel lengde om kvelden alt etter behov.

I tillegg blir det flere "tisseturer" ut i løpet av en dag. Har ikke hage hvor hunden kan løpe fritt.

Vi hadde en cavalier king charles spaniel.

Mosjonen for ham var ganske lik den du gir din mellompuddel. Eneste var at vi gikk litt lengre turer med ham.

Hilsen

Skrevet

Har ikke faste tidsrutiner på hvor mye vi går, men leker mye ute i gården både mentalt og fysisk, men regner med at vi går minst 1 time om dagen ved siden av dette. Ca 10 min om morgen 10 min lunsj, 35min middag og 20 min kveld, pleier og være greit på en normal dag. Ellers får han en skikkelig god lang tur i skogen hver søndag :)

Gjest Gjest
Skrevet

Og hva f*** feiler det deg..? Premenstruell?

Jeg lurte på om det var vanlig å tre såpass lange turer hver dag.

Er du i dårlig humør og føler for å hevde deg ved å være frekk (på nettet hvor ingen vet hvem du er - du er tøff altså) synes jeg heller du kan ta en ibux og legge deg nedpå litt..

Jeg vet ikke om det er vanlig. Vi hadde ikke en hundegård vi kunne slippe ham ut i. Hvis vi slapp ham ut måtte vi holde øye med ham, nesten hele tiden.

Vi ble anbefalt av oppdretter å morsjonere ham minimum 2 timer daglig. Vi kunne selvsagt gått en lang tur, men tidsmessig passet det best for oss å spre det utover dagen.

Han var hjemme alene i 6-7 timer daglig, derfor gikk jeg en tur med ham om morgenen.

Hilsen

Ok, da skjønner jeg :)

Forøvrig så vet jeg om en familie som har x antall hunder.. De har en liten hundegård - der bor tre av hundene. 1 av hundene får juling av de to andre så den skriker - dette skjer hver dag. Ingen av hundene deres er noen sinne på tur.

Hundegården blir så vidt jeg vet aldri rensket for avføring o.l. og når de ikke står i hundegården er de i et lite kott (ca 3x2meter) i fjøset.

Hva synes dere om dette?

Har prøvd å si fra om det med at den ene får juling, men de bryr seg rett og slett ikke...

Hva ville dere gjort?

Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ikke bra ut, du kan ringe mattilsynet og si ifra om situasjonen og at du har snakket med familien som ikke bryr seg.. så får de se om de vil prioritere saken.. ellers er det vel kanskje ikke så mye du kan gjøre? Adoptere en hund..?

Skrevet

Vi går 2-3 timer med vår hund hver dag. fra 15-60 min alt ettersom. Vi har løpestreng i hagen som hunden blir plassert i når han vil. samboeren min har hjemmekontor så hunden kommer ut når han ønsker det. vi har en rottweilerhann

Skrevet (endret)

Har ikke lest tråden så vet ikke om andre har svart på dette. Men hva er det for et dumt spørsmål?

Vi har bodd i to leiligheter med en labrador og klart vi må ut på tur med den for at den skal gå på do.

Snart flytter vi i enebolig, men det kommer til å ta tid å gjerde inn hagen så hunden kan gå der fritt. Ikke alle eneboliger som har hage heller hvor hunden kan gå så syns det var et merkelig spørsmål fra deg.

Klart, mer arbeid å ha hund, men sånn er det. Unasett har jeg hørt at hunder ikke liker å gjøre fra seg på området sitt, så jeg ser på det som en fordel at hunden får gå vekk et stykke fra hus og hage for å gjøre sitt fornødne.

For å svare på spørsmålet i tråden. En vanlig dag kan gå slik: 15 minutters luftetur om morgenen. Ettermiddag enten lang tur på 1 time, eller lek med ball og mye mosjon på plen utenfor leilighet i en halvtime eller mer, om sommeren prøver vi å gi den en svømmetur hver dag også, om kvelden tur på en halvtime. Innimellom små tisseturer når det passer seg.

Helgene bruker vi mye tid på hunden og lar den få lange turer, gjerne i terreng. Lange svømmeturer blir det også.

Ellers er hunden med oss på alt. Er vi i besøk er hunden med, kjører vi en tur på butikken for å handle er hunden med og venter i bilen (så lenge det ikke er stekende sol da), er vi på båttur er hunden med. Osv osv. Viktig å la hunden ta del i familien og ikke bare la den være igjen hjemme hele tiden.

Endret av SummerJoy
Gjest Gjest
Skrevet
Har ikke lest tråden så vet ikke om andre har svart på dette. Men hva er det for et dumt spørsmål?

Vi har bodd i to leiligheter med en labrador og klart vi må ut på tur med den for at den skal gå på do.

Snart flytter vi i enebolig, men det kommer til å ta tid å gjerde inn hagen så hunden kan gå der fritt. Ikke alle eneboliger som har hage heller hvor hunden kan gå så syns det var et merkelig spørsmål fra deg.

Hvorfor var det spørsmålet så dumt/merkelig?

Jeg lurte på om hunden var inne hele tiden ellers, eller om den gikk fritt ut og inn. Må da gå an spørre om noe uten å få frekke kommentarer fra sure premenstruelle damer. Herregud...

Skrevet

Vi har en Malamute

Han luftes i 1- 1 og en halv time hver dag.... Men han er ikke året enda... På varme dager får han ikke trimtur, for da bli det altfor varmt for ham...

Ellers dtår han i løpestrengen så mye han vil iløpet av en dag...

Han har også en hundegård han får være i når jeg er på jobb...

Skrevet

Jeg har tre stykker i en stor rase, dvs over 75 cm høye.

Om morgen går vi rundt en halvtimes luftetur før jeg drar, da står de inne i rundt 6-8 timer og når jeg kommer hjem igjen er det en kjapp luftetur på 15 min eller noe, før jeg spiser middag og vi går en langtur, om vi går i skogen og de ikke får løpe løs så går vi i rundt 2 timer, men om vi går langs jordene og de får løpe fritt blir det fort i underkant av en time.

Men nå neste uke får vi hundegård så hundene får da gå ute hele dagen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...