Gjest Lea Skrevet 26. mai 2003 #1 Skrevet 26. mai 2003 Jeg er invitert i 2 bryllup til høsten. I begge bryllupene er det samme fremgangsmåte. Jeg får beskjed gjennom familie og venner at dette er små bryllup og at jeg ikke står på invitasjonslista. Dette er egentlig veldig gode nyheter for meg. For verken jeg eller sambo har fryktlig lyst til å gå i disse bryllupene. Men så kommer de som skal gifte seg og inviterer oss muntlig! Vi får beskjed om at invitasjonen kommer i posten. Ja, jeg er utakknemlig.. dette skal jo være en ære! Men likevel sitter jeg har med en følelse av at dette ikke er noe jeg vil stille opp på. Mest sannsynlig har noen gjester meldt fra om at de ikke kommer og det er "ledige plasser" eller så har noen "presset" brudeparene til å invitere oss. Dette er mennesker jeg egentlig ikke har noe forhold til.. vi er bare tilfeldigvis i familie. Det må være 5-6 år siden vi møttes sist (i en begravelse). Dere som skal gifte dere: Fyller dere opp plasser på denne måten? Gir dere etter for press fra familien? Blir dere fornærmet om noen takker nei til invitasjonen uten å ha en grunn? Forteller dere først at den og den personen/gruppen ikke er invitert, slik at ryktet sprer seg? Er bare fryktelig irritert akkurat nå og kjenner at jeg ikke har det minste lyst til å reise mange mil for å delta i disse bryllupene.
monja Skrevet 26. mai 2003 #2 Skrevet 26. mai 2003 Dere som skal gifte dere: Fyller dere opp plasser på denne måten? Gir dere etter for press fra familien? Blir dere fornærmet om noen takker nei til invitasjonen uten å ha en grunn? Forteller dere først at den og den personen/gruppen ikke er invitert, slik at ryktet sprer seg? Er bare fryktelig irritert akkurat nå og kjenner at jeg ikke har det minste lyst til å reise mange mil for å delta i disse bryllupene. Nei, vi fyller absolutt ikke opp plasser på denne måten. Synes faktisk det er uhøflig å gjøre det, for da kan man virkelig begynne å snakke om en A - og B - liste med gjester. Vi gir ikke etter for press i familien. Verken til å innvitere flere eller færre eller om noe annet for den del. Det er vår da, og familien må pent lystre vår pipe da. Våre gjester skal ikke behøve å ha en grunn for å takke nei. Sier de nei, regner vi med at de ikke kan, og det er vel ikke noe å dvele ved? Vi har ikke sagt til noen hvem som er invitert eller ikke før gjestelisten var klar. Det har vært mange forandringer underveis, men det er det heller ingen som vet noe om. Nettopp for å unngå sånne rykter. Og Lea, har du ikke lyst til å gå er det ingen som tvinger deg. Det er ikke farlig å si nei, og som det høres ut her står sikkert flere i kø for å ta deres plasser
Gjest Solskinn Skrevet 26. mai 2003 #3 Skrevet 26. mai 2003 Si nei takk, send en liten gave/hilsen med noen andre og ha god samvittighet! Det er kanskje enklere sagt enn gjort, men jeg syns i alle fall at det er helt ok. En del av familien til min mann kunne ikke komme/ takket nei takk, og det er helt ok. Det er deres valg. Det er anderledes med de man regner som gode/nære venner, men de inviterer man uansett fra starten av. Vi inviterte ett par venner når det var såpass mye familie som sa nei (fordi vi rett og slett hadde begrensede overnattingsplasser og ble tvunget til å sette en strek i den "ønskede" gjestelisten.) En av disse hadde andre planer, det er jo ikke så unaturlig. Det er klart vi ikke ble fornærmet for det!!! Hva med å si at dere allerede har planer for den helgen (dere visste jo at dere ikke skulle bli invitert!) Lykke til! 8)
Gjest Tabby Skrevet 26. mai 2003 #5 Skrevet 26. mai 2003 Vi er helt i startfasen på å planlegge vårt bryllup. Vi har satt opp en liste over hvem vi vil be til middag, en over hvem vi vil be komme til kaffen og kakene og en "kanskje liste" Ikke for at vi ikke vil be dem på kanskjelisten, men vi må se an hvor stort og dyrt vi skal ha det. Vi kommer til å ha et lite bryllup med bare de vi har mye å gjøre med, av flere grunner, men jeg kommer ikke til å si til de som står på kanskjelisten at de står der, de som får invitasjon får det, og takker noen nei tviler jeg på at vi fyller på. Synes ikke det virker riktig overfor noen jeg. Ikke forventer jeg at de gir oss noen grunn heller, kan man ikke så kan man ikke, og spør de så kan du jo bare si at dere allerede har lagt andre planer for akkurat den dagen. Det gjorde jeg da jeg ble bedt i bryllup til et søskenbarn av meg som jeg ikke hadde sett på 8 år. I tillegg ble jeg bedt alene, og når ikke min sambo blir bedt så går ikke jeg heller... Takk heller nei du, har man ikke lyst så har man ikke lyst.
gleder meg! Skrevet 26. mai 2003 #6 Skrevet 26. mai 2003 For all del, det er frivillig å komme i bryllup!!! Vi blir ikke skuffet om noen sier nei uten å gi oss grunn, er faktisk ikke vår sak!!! Nære venner, og familie vi har mye kontakt med, håper vi selvsagt at prioriterer å komme! Men, du må ikke takke ja selvom du er invitert!!!
Grooo Skrevet 26. mai 2003 #7 Skrevet 26. mai 2003 Fyller dere opp plasser på denne måten? Gir dere etter for press fra familien? Forteller dere først at den og den personen/gruppen ikke er invitert, slik at ryktet sprer seg? Vi kommer absolutt ikke til å fylle opp "ledige" plasser, vi inviterte alle vi ville ha med på festen vår i første omgang. Og vi inviterte de VI ville be + at vi spurte foreldrene våre om de hadde noen de gjerne ville ha med. Det endte da opp med at vi ba fire vennepar av foreldrene våre også, folk vi har hatt mye kontakt med gjennom oppveksten og som til daglig har mye kontakt med våre foreldre. Det var på ingen måte noe press fra familiene våre, det var heller vi som ville det slik. Vi inviterte de vennene vi har mest med å gjøre, og som vi har gjevnlig kontakt med. Selv om noen familiemedlemmer nå har takket nei til invitasjonen er det ikke aktuelt å invitere flere venner selv om vi nå "har plass" innenfor det budsjettet vi først hadde satt opp. Blir dere fornærmet om noen takker nei til invitasjonen uten å ha en grunn? Dette ville ikke skje hos oss. De som ikke kommer har en grunn til det. Vi har invitert mennesker vi veldig gjerne vil se på vår store dag, vi har bedt de vi bryr oss om. Dette er familie og venner som betyr noe for oss, og som vi vet at setter pris på oss også. Vi har ikke bedt "fjerne" slektninger som vi ikke har sett på mange år... To par har takket nei, begge er gamle tanter/onkler av brudgommen som har forholdsvis lang reisevei og er syke og skjøpelige alle fire. Dette har vi full forståelse for.
Pusekatt Skrevet 26. mai 2003 #8 Skrevet 26. mai 2003 Mitt tips er å sove på det en natt eller to. Hvis du fremdeles er like opprørt over invitasjonene, ville jeg ha takket nei til begge to. PS: Husk å sende et gratulasjonskort eller en liten gave med noen andre
Gjest Lea Skrevet 26. mai 2003 #9 Skrevet 26. mai 2003 Vi har sovet på dett i mange netter allerede. Er ikke sånn "hysterisk-opprørt", men litt irritert. Ettersom vi har dårlig kontakt med brudeparene, så hadde vi slett ikke blitt sure om vi IKKE ble invitert og vi er heller ikke sure fordi vi er B-gjester. Men det irriterer meg at folk ikke kan bestemme seg og at de setter ut "rykter" til alle i familien på denne måten. Vi kommer til å takk nei til minst et av disse bryllupene. Dvs. vi HAR takket nei fordi det ikke passet den helgen og fordi vi fikk så kort varsel. Det andre vet vi ikke hva vi skal gjøre med. Vi har allerede slengt oss med på en gave, så vi boikotter ikke.
ringblomst Skrevet 26. mai 2003 #10 Skrevet 26. mai 2003 Lea: synes det høres greit ut at dere takker nei, hvis dere ikke vil komme eller at det ikke passer. Synes også at det er hyggelig av dere å være med på bryllupspresang Selv kommer vi til å invitere x antall mennesker og hvis noen ikke kan komme har vi ikke noen stand-ins. Regner faktisk med at en del ikke kan/vil komme på hans side, da vi skal invitere alle hans søskenbarn, da han er ganske mye yngre enn dem alle, kjenner han dem ikke så godt. Men vi håper selvfølgelig at de kommer, da det hadde vært hyggelig for meg å treffe dem.
Gjest Solskinn Skrevet 26. mai 2003 #11 Skrevet 26. mai 2003 Si at det ikke passer den andre helgen heller! -Livet er for dyrebart til å bruke tiden på ting man ikke selv ønsker! :blunke:
Gjest Lea Skrevet 26. mai 2003 #12 Skrevet 26. mai 2003 Det andre bryllupet passer bedre for oss faktisk. Det kan kombineres med et besøk hos familien og en liten langhelg. Dessuten er det er mindre stivt enn det første.. kun en uformell fest. Likevel blir jeg trassig at denne ryktespredningen og at ting er frem og tilbake. Vi får tenke på det noen dager til. Men takk for gode råd. Jeg er jo "anti-bryllup" og klarer ikke å sette meg inn i situasjonen til brudeparene. Vi vurderte en stund om vi skulle forklare at vi var imot ekteskapet og at vi ikke deltok på slike ting . Men tenk om vi bestemmer oss for å gifte oss en gang da!
Gjest Solskinn Skrevet 26. mai 2003 #13 Skrevet 26. mai 2003 Men tenk om vi bestemmer oss for å gifte oss en gang da! Det kan jo fort bli en billig og litt ensom affere!!!
Gjest Lea Skrevet 26. mai 2003 #14 Skrevet 26. mai 2003 Det kan jo fort bli en billig og litt ensom affere!!! Og det er vel egentlig akkurat DET vi kommer til å ønske også. Bare oss to på en øde øy . Kanskje ideen ikke var så dum likevel?
Pusekatt Skrevet 26. mai 2003 #15 Skrevet 26. mai 2003 Det andre bryllupet passer bedre for oss faktisk. Det kan kombineres med et besøk hos familien og en liten langhelg. Dessuten er det er mindre stivt enn det første.. kun en uformell fest. Likevel blir jeg trassig at denne ryktespredningen og at ting er frem og tilbake. HELT enig! Jeg hadde også blitt sint og lei meg dersom jeg var "B-gjest" og de andre inviterte tydeligvis visste om dette. Men takk for gode råd. Jeg er jo "anti-bryllup" og klarer ikke å sette meg inn i situasjonen til brudeparene. Vi vurderte en stund om vi skulle forklare at vi var imot ekteskapet og at vi ikke deltok på slike ting . Men tenk om vi bestemmer oss for å gifte oss en gang da! Hihi, sånt kan skje fortere enn man tror! Jeg var av den oppfatning at ekteskap var noe jeg hvertfall ikke skulle inngå før jeg var godt over 30. Ikke ønsket jeg å være hvit brud heller. Planla å ha sort brudekjole (!). Og så møtte jeg Mannen med stor M......som nå er min tilkommende:) Ble et par kameler å svelge etterhvert da ja;) Det verste er at det nå føles bare så uendelig riktig å skulle gifte seg!
Juni-brud Skrevet 26. mai 2003 #16 Skrevet 26. mai 2003 Fyller dere opp plasser på denne måten? Nei, hos oss er det tre stykker som ikke kan komme. Vi har da ikke bedt noen andre for å "erstatte" plassen dems. Det hadde blitt helt feil ovenfor de "nye" gjestene. Gir dere etter for press fra familien?Vi ble enige om gjestelisten. Det var noen vi ikke ønsket å be, så de ble ikke bedt. Det er fetteren + hans familie til mamma, de har vi ikke snakket med på 6 år. Så det har jeg ikke dårlig samvittighet over. Blir dere fornærmet om noen takker nei til invitasjonen uten å ha en grunn? Som sagt det er tre som har takket nei, det er en som jeg ikke har fått grunn av, og det er greit. Forteller dere først at den og den personen/gruppen ikke er invitert, slik at ryktet sprer seg? Tja, vi hadde bestemt oss for å bare ha familie siden slekten er stor. Det viste venner om. Mine to beste venner ble bedt og bestekompisen til sambo, + et vennepar ble også bedt til middag. Så ba vi 13 stk til kaffe og fest!
Gjest Trampe Skrevet 27. mai 2003 #17 Skrevet 27. mai 2003 Hei! :-? Vi har ikke fått noen avslag på innbydelsene enda, :D regner vel med at det kommer noen... Men, vi fikk lyst å invitere noen flere.... Kanskje vi ikke burde det? Det er et par uker siden de første invitasjonene gikk ut. Men, siden vi bare har invitert venner ombestemte vi oss litt og fikk lyst å be noen i hans familie. Er dette dumt? :cry: Dette er ikke for å erstatte noen, for vi har fått veldig mange tilbakemeldinger på at de fleste kommer. :D Men,hvis dette blir oppfattet slik så har vi ikke lyst til det! :oops:
Pusekatt Skrevet 27. mai 2003 #18 Skrevet 27. mai 2003 Jeg synes ikke dette høres dumt ut, Trampe, men vær forsiktig så det ikke blir snakk om A-liste og B-liste! Og så er det viktig å ha en S.U.-dato som er langt nok fremme i tid til at det ikke virker rart på de som blir invitert nå. Men skal dere invitere flere; sett igang så fort som mulig! Og ikke snakk med andre om det - vi har jo lest flere eksempler i forumet her på hvor katastrofe det kan bli!
Felix Skrevet 27. mai 2003 #19 Skrevet 27. mai 2003 Vi fyller opp -med gode venner! :D Blir selvsagt triste for at noen få har meldt avbud, men da får vi jo plass til flere av våre gode venner! De som ikke kunne sa fra etter to uker, og vi sendte nye invitasjoner med en gang! Press fra familien har vi aldri brydd oss om. Hadde det vært opp til familien hvem som skulle blitt invitert ville det kommet langt flere filletanter og våre foreldres venner.. Du må så absolutt ikke gå i et bryllup hvis du ikke har lyst! Har man ingen nær relasjon kan det kanskje føles litt rart? Ellers er det en flott anledning til å børste støv av en av dine riktige fine sommerkjoler da! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå