Polly Ester Skrevet 15. juli 2008 #1 Del Skrevet 15. juli 2008 (endret) Noen som har gått på sånt kurs, har hørt om noen som har gått på sånt kurs - eller bare vet om sånt kurs? Jeg vil lære å ikke bli sint. Jeg vil lære hvordan jeg kjenner igjen tenningsmønsteret og ikke blir så sint som jeg ofte blir... og da tror jeg at jeg trenger hjelp fra andre enn familien som sier at jeg "bare kan telle til ti" - det hjelper jo ikke i det hele tatt... Jeg teller til ti og er like sint etterpå... Endret 15. juli 2008 av Polly Ester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #2 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg vet ikke om kurs for sånt, men ser for meg at en psykolog må kunne klare å hjelpe. Det handler om å gjenkjenne tankemønstre og følelser knyttet til disse. Ved å bli bevisst på når/hvor/hvorfor/hvordan osv så er det lettere å sette inn virkemidler som kan hjelpe deg å kontrollere sinnet. Psykolog blir du henvist til via fastlegen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 15. juli 2008 Takk for svar. Jeg gikk på et alternativt type terapi "greier" nå nylig og fikk nøstet opp i mye - og det meste av negative ting henger fra barndommen, men det ble avsluttet fordi det bare var et visst antall ganger jeg skulle gå der... så jeg sitter igjen med halvveis svar... Men, da får jeg ta kontakt med legen og høre med henne... jeg kan ikke bare ringe en psykolog selv? Er det noen som er bedre på slike typer "lidelse" enn andre - at spykologene har sine spesialfelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Maggie- Skrevet 15. juli 2008 #4 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg vet ikke hvor du bor, men her er et eksempel: http://www.fopsy.no/sinnemestringskurs.htm - det finnes sikkert flere steder. Jeg kjenner flere som har gått på slike kurs, og som har hatt godt utbytte av det. Så bra at du tar tak i det. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #5 Del Skrevet 15. juli 2008 Maggie hadde en fin link der. Kanskje det finnes noe tilsvarende der du bor. Hvis ikke, og du velger psykolog: Du kan gå til psykolog privat også (uten henvisning fra fastlegen), men jeg lurer på om det kanskje er dyrere? Lurt å ringe litt rundt og sjekke. Det er sikkert også sånn at noen psykologer er bedre på sinnemestring enn andre. Forskjellige interesseområder fører til forskjellige kompetanseområder. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 15. juli 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 15. juli 2008 Tusen takk for link og svar. Follo er litt for langt unna for meg, men jeg finner sikkert en psykolog i mitt område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Maggie- Skrevet 15. juli 2008 #7 Del Skrevet 15. juli 2008 Ja, eller noen som holder kurs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ecolia Skrevet 15. juli 2008 #8 Del Skrevet 15. juli 2008 Har kikket litt rundt etter sånt selv, men de jeg fant kostet sånn 3000,- pluss minus. Og veldig store geografiske avstander :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunis Skrevet 16. juli 2008 #9 Del Skrevet 16. juli 2008 Jeg har slitt veldig med dette selv, begge foreldrene mine er noen skikkelig hissigpropper og jeg var redd for at det var genetisk eller noe. Jeg gikk litt til en psykolog, også kjøpte jeg en sånn bok. Amerikansk opplegg "Anger management" eller noe slikt. Den hjalp ganske mye. Det som hjalp aller mest var å flytte ut hjemmefra Da fant jeg ut at det ikke var meg det var noe galt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ecolia Skrevet 16. juli 2008 #10 Del Skrevet 16. juli 2008 Den der "tenk på noe annet og tell til ti" fungerer ikke for meg heller. Jeg kjenner det kommer, men klarer ikke stanse det. Er som regel samboeren det hagler på. Så noen slags metoder eller hva som helst hjelp er under vurdering. 3000 er jo ikke såå ille når man tenker at det er fordelt over 12 uker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #11 Del Skrevet 16. juli 2008 3000 kroner høres mye ut som en hel sum, men jeg syns heller ikke det er så veldig dyrt - og det kan hende det er mulig å søke om å få igjen noe av det hos det offentlige også... Jeg har ikke bodd hjemme hos foreldrene mine på maaaange år, men jeg har tatt med meg sinnet til stefaren min med meg... jeg blir sint fordi jeg blir sint og så er det som en ond sirkel. Når jeg er sint så skjønner jeg at det er unødvendig å bli så sint, men når jeg først har blitt sint så maler jeg på mitt eget sinne (akkurat som stefaren min gjør). Dessuten blir jeg veldig ofte misforstått - det er veldig ofte jeg ikke er sint, men så får jeg høre at jeg er sint selv om jeg ikke er det, så jeg har nok en sinna stemme uten at jeg er sint... og det skulle jeg også gjort noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 17. juli 2008 #12 Del Skrevet 17. juli 2008 Det finnes sikkert en hel masse kurs for sinnemestring. Jeg har gjennom jobben som lærer blitt kurset i et som heter ART (kommer fra USA), vet ikke om det finnes som "betalkurs", men jeg syns innholdet i det var bra. Noe av prinsippet var å finne ut hva som skjer før man blir sint, hvordan kjenne igjen signalene før du tar ut sinnet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sinnatagg Skrevet 17. juli 2008 #13 Del Skrevet 17. juli 2008 Noe av prinsippet var å finne ut hva som skjer før man blir sint, hvordan kjenne igjen signalene før du tar ut sinnet ditt. Hva skal man gjøre når man kjenner igjen signalene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 18. juli 2008 Forfatter #14 Del Skrevet 18. juli 2008 Det lurer jeg på også - og jeg tror det er det som er hele poenget med sinnemestring, tror jeg. Hvis jeg hadde kjent igjen at jeg ble sint før jeg ble sint så hadde det ikke vært noe problem. Det er jo ikke sunt for kropp og sjel å holde følelser tilbake heller, og sinne er en følelse. Men, det er ikke noe fint å utøse sinne på andre heller... så noe må jo gjøres for at sinnet skal kanaliseres over på noe annet... Når jeg blir sint på ungen min (det er der problemet ligger, at jeg blir så sint på sønnen min) så ville jeg - i en ideell situasjon - ikke blitt sint, men samtidig fått fram budskapet ... grunnen til at jeg blir sint, liksom...Og da løst situasjonen uten det drittsinnet jeg ofte opplever når jeg først blir sint.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #15 Del Skrevet 18. januar 2010 Det lurer jeg på også - og jeg tror det er det som er hele poenget med sinnemestring, tror jeg. Hvis jeg hadde kjent igjen at jeg ble sint før jeg ble sint så hadde det ikke vært noe problem. Det er jo ikke sunt for kropp og sjel å holde følelser tilbake heller, og sinne er en følelse. Men, det er ikke noe fint å utøse sinne på andre heller... så noe må jo gjøres for at sinnet skal kanaliseres over på noe annet... Når jeg blir sint på ungen min (det er der problemet ligger, at jeg blir så sint på sønnen min) så ville jeg - i en ideell situasjon - ikke blitt sint, men samtidig fått fram budskapet ... grunnen til at jeg blir sint, liksom...Og da løst situasjonen uten det drittsinnet jeg ofte opplever når jeg først blir sint.... Hei! Fant du ut av dette? Fikk du hjelp til å takle sinnet ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2010 #16 Del Skrevet 18. januar 2010 Det er jo ikke sunt for kropp og sjel å holde følelser tilbake heller, og sinne er en følelse. Men, det er ikke noe fint å utøse sinne på andre heller... så noe må jo gjøres for at sinnet skal kanaliseres over på noe annet... Jeg måtte bare kommentere denne... Jeg har lært at sinne er en substituttfølelse... når vi blir sint er det en annen følelse som ligger bak. (Redsel, usikkerhet, frustrasjon, ydmykelse, hjelpesløshet osv) Det som hjalp meg, var at når jeg ble sint prøvde jeg å finne ut hvilken følelse som lå bak sinnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saf Skrevet 20. januar 2010 #17 Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg måtte bare kommentere denne... Jeg har lært at sinne er en substituttfølelse... når vi blir sint er det en annen følelse som ligger bak. (Redsel, usikkerhet, frustrasjon, ydmykelse, hjelpesløshet osv) Det som hjalp meg, var at når jeg ble sint prøvde jeg å finne ut hvilken følelse som lå bak sinnet. Når man blir sint, så er det vanskelig for et menneske å prøve å tenke på hvilken følelse som egentlig ligger bak sinnet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #18 Del Skrevet 14. mai 2013 Hei Polly Ester Er du her? Hvordan går det med deg? Har du overvunnet sinne? Anonym poster: b561296b4403fdefd0aa9a0beda88ebf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 21. mai 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 21. mai 2013 Hei Polly Ester Er du her? Hvordan går det med deg? Har du overvunnet sinne? Anonym poster: b561296b4403fdefd0aa9a0beda88ebf Hei Er her.... Ja, jeg har fått ganske godt grep om sinnet mitt føler jeg. Når jeg leste innlegget om igjen så kjente jeg meg omtrent ikke igjen... ikke sånn jeg er nå i hvert fall... men ved å lese det så gikk det helt fint å tenke seg tilbake til hvordan det var. Det ble aldri noe sinnemestringskurs på meg, jeg begynte å meditere... kanskje det var det som hjalp. Jeg er i hvert fall veldig lite sint i hverdagen nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå