Gå til innhold

hvordan rengjøre grillrist effektivt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Snart 42

Kjøp deg børste beregnet på rengjøring av grillrister - supereffektiv. En slik har både stålbørste og skrape. F.eks. på Jernia får du en til kr. 99,-, på Nille finner du en til kr. 10,- (!!!). De finnes en haug med andre også. Ingen grunn til å bruke masse tid og krefter på alternative rengjøringsmetoder - det enkle er som vi vet ofte det beste og disse børstene med skraper er faktisk veldig bra (til og med 10,- kronerssaken fra Nille......). Så; løp og kjøp!!!

JIF PÅ GRILLRIST? Hadde aldri turt å ha Jif på noe som helst som jeg skal ha mat på... Jeg bruker vanligvis bare en stålbørste, men jeg leste et tips som funker kjempefint på ovnsristen og stekeplater: Smør inn med grønnsåpe, sett ovnen på 75 grader i et kvarters tid, og så kan man bare vaske av fastbrente rester med stålull eller en svamp uten å måtte skrubbe så fælt. Kanskje grillristen får plass i komfyren?

Ellers brenner jo mye bort ved tenning av grillen - hvis du har kullgrill.

Gjest antigartner
JIF PÅ GRILLRIST? Hadde aldri turt å ha Jif på noe som helst som jeg skal ha mat på... Jeg bruker vanligvis bare en stålbørste, men jeg leste et tips som funker kjempefint på ovnsristen og stekeplater: Smør inn med grønnsåpe, sett ovnen på 75 grader i et kvarters tid, og så kan man bare vaske av fastbrente rester med stålull eller en svamp uten å måtte skrubbe så fælt. Kanskje grillristen får plass i komfyren?

Ellers brenner jo mye bort ved tenning av grillen - hvis du har kullgrill.

Jeg skyller svært grundig, slik at alle produktrester skal være borte etter å ha brukt Jif. Egentlig kan jeg ikke helt se at det skal være verre å bruke Jif enn å bruke grønnsåpe (som jeg forøvrig ikke har i huset).

For min del må det vel også innrømmes at risten ikke skrubbes gullende blank hver eneste gang jeg har grillet. Som du sier: det er jo mye som brennes vekk når grillen tennes. Før første grilling for sommeren, og noen ganger i løpet av sesongen kommer Jif-en og svampen fram.

Annonse

Grillbørste, sånn metallsak, er min gode venn. Den, zalo og gjerne også stålull når sesongen avsluttes (Ja, heller det enn å ta det igjen når vi skal grille for første gang... jeg totalrengjør ristene når vi tar inn grillen for sesongen og oppbevarer dem på kjøkkenet, mens grillen står i uteboda) og noen ganger i løpet av sesongen når det begynner å se ut som det trengs.

Grillbørsten brukes ellers når grillen begynner å bli varm, før maten kommer på, hver eneste gang, da forsvinner det meste. Men innimellom er det greit å ta dem inn og få det SKIKKELIG rent også ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...