Gå til innhold

Spm om kakeoppskrift og dekorering

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

:hallo:

Jeg har lyst til aa proeve meg paa aa lage ei kake med lokk. Jeg tenker sjokoladekake? Noen som har en god oppskrift paa ei sjokoladekake i rund form?

Saa var det lokket da.. Finnes det noe annet enn marsipan jeg kan bruke? Hva er isaafall enklest for en nybegynner?

Takk paa forhaand!

Endret av Chimamanda
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Pupsilure
Skrevet

Hva med MMF til lokk? Har ikke prøvd det selv ennå, men skal gjøre det snart :) Ser veldig flott ut da.

Skrevet

Jeg bruker nesten alltid MMF(marshmallowfondant) når jeg lager kaker med lokk. Synes både det ser bedre ut og smaker bedre enn marsipan(jeg er ikke så glad i marsipan da, synes det blir litt for mektig) Den kan du farge eller la være hvit om du vil, jeg synes også den er mer elastisk og lettere å jobbe med enn marsipan. Sånn lager jeg den:

Har 200 gram Marshmallows i en bolle sammen med 2 ss vann, setter i mikroen til de blir "puffy". Bruker miksmaster så lenge den orker mens jeg blander inn 2 ss olje, evt farge og deretter melis. Da mikseren ikke orker lenger knar jeg inn melis selv, til den blir som en ganske hard deig. Lar den ligge kjølig en stund før jeg bruker den, da blir den lettere å jobbe med.

Denne mengden holder til en middels stor kake og kanskje litt pynt, avhengig av hvor tynt du kjevler den ut. Bruker alltid et dryss mel når jeg kjevler, blir mindre kliss en melis, og las seg børste bort etterpå.

Lykke til om du skulle prøve deg på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...