Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 For to uker siden var 18-åringen med i en bilulykke. Nå mener far John Øye at sønnen burde kunne straffes, selv om han bare var passasjer. Burde virkelig passasjerer kunne straffes for at sjåføren kjører for fort? Hva mener du?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Vanskelig sak det der. Jeg forstår tanken bak. At mange (særlig unge) synes det er kult å være med på råkjøring, at man ikke tør å si ifra osv. Kanskje flere hadde sagt nei dersom de sto i fare for å bli straffet selv? Man kan jo argumentere med at de oppmuntrer til ulovlig aktivitet, noe som faktisk er straffbart i enkelte andre sammenhenger. Men så blir problemet å bevise dette da. Passasjeren kan jo nekte til h*n er blå på at h*n ikke ba sjåføren om å slakke ned farten. Må vel kun være i sjeldne tilfeller der man har videobevis at man skulle kunne håndheve denne loven.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Nei, det MÅ være sjåførens ansvar å holde seg til reglene. Nå kreves det jo ikke sertifikat for å være passasjer, men for å være sjåfør derimot. Hvordan i alle dager skulle man klare å håndheve noe slikt? Her ser jeg det kunne gis rom for mange ansvarsfraskrivelser fra bilførere om noe sånt kom gjennom.
Gjest Nishiki Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Ja det synes jeg. Når du sitter på i en bil med berusa sjåfør eller en som kjører for fort så velger du dette selv. Når du velger å la en annen person bryte loven (og da risikere og bli drept/drepe andre) bør du kunne straffes for dette. Ikke like strengt, men såpass strengt at det kanskje får en preventiv straff. Jeg synes heller vi kan ha strenge straffer på det området og kanskje miste færre, en å la det være som det er og miste så mange ungdommer i unødvendige ulykker. Noe må gjøres.
Gjest -Maggie- Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Når du sitter på i en bil med berusa sjåfør eller en som kjører for fort så velger du dette selv. Når du velger å la en annen person bryte loven (og da risikere og bli drept/drepe andre) bør du kunne straffes for dette. Mener du at det bør forventes at passasjerene klarer å få sjåføren til å senke farten dersom denne har bestemt seg for å kjøre for fort? Ville du klart det selv? Man hopper ikke akkurat inn i bilen i fart, så å si at dette er noe man velger selv i alle situasjoner blir jo veldig feil.
Gjest Forbruker Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Jeg synes egentlig at idéen er god, men så var det dette med bevis da. Jeg har selv bedt en råkjører stoppe og sette meg av ca 40 mil hjemmefra. Dvs. enten slakke farten eller slippe meg av. Det hjalp det ... Men det var bare oss to i bilen og vet ikke hvordan dette hadde vært dersom det hadde vært en gjeng. Man kan selvsagt nekte å sette seg inn i en bil hvis man vet at han eller hun sjåfør har en tendens til å tråkke hardt på. Men hvordan skal en passasjer kunne stoppe en bil i fart? Hvis det derimot kan bevises at passasjeren oppfordret føreren til å kjøre fort er det en helt annen sak. Da bør begge straffes. Samtidig - hvis en bil med fører og passasjer(er) blir tatt i fartskontroll og alle i bilen får bot så kan det kanskje ha en effekt.
The Kitten Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Burde virkelig passasjerer kunne straffes for at sjåføren kjører for fort? Hva mener du? Nei, dette er jeg ikke enig i. Det er begrenset hva en passasjer kan foreta seg. Hilsen The Kitten :banantroll:
feuerstein Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Håper inderlig dette ikke blir innført. En passasjer som kan straffes hvis sjåføren grisekjører vil da mer eller mindre få lovens velsignelse til å forstyrre føreren. Er det noe som er farligere enn en grisete sjåfør i høy fart så er det en grisete sjåfør i høy fart som blir forstyrret i "arbeidet" av en eller flere passasjerer, uansett hvor velment det er.
Blåbæret Skrevet 15. juli 2008 #9 Skrevet 15. juli 2008 Om de faktisk kan bevise at passasjeren oppfordret til høy fart er det greit, men ellers er jeg ikke enig i det hele tatt. Ska jeg som passasjer straffes hvis den ejg sitter på med finner på å kjøre for fort? Om jeg sier at han skal senke farten og det ikke skjer, skal jeg straffes da? Jeg har ikke lappen og hadde blitt fly forbannet om jeg skulle straffes for det den jeg satt på med har gjort. Det er jo helt meningsløst. Det er jo ikke passjeren som har lappen og sitter bak rattet. Det kan jo hende de har lappen men det er fortsatt ikke de som kjører. Den som kjører bilen kan trafikkreglene og skal straffes om han ikke holder dem.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #10 Skrevet 16. juli 2008 Synes jeg ser det: En fullstappet buss blir stoppet og alle passasjerene bøtelagt fordi bussjåføren kjørte for fort... Spurv, kanon?
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #11 Skrevet 16. juli 2008 Når man setter seg inn i bilen aner man ikke hvilken fart sjåføren har tenkt å ligge i. Om nå sjåføren kjører for fort, så kan man risikere at passasjeren kjefter vedkommende huden full uten at det hjelper. Da er passasjeren hjelpeløs. Skal man straffes for det? Er det tryggere om passasjeren prøver å fysisk tvinge sjåføren til å trå på bremsen? Eller drar på håndbrekket? Og hva om pasasjeren ikke vet at sjåføren kjører for fort? Jeg sitter sjelden og niglor på trafikkskiltene når jeg sitter på med folk. Om noen hadde kjørt i 80 i en 60 sone, så hadde jeg nok ikke merket det. Ofte sover jeg, da aner jeg jo ikke hva sjåføren foretar seg. Dette var et utrolig tåpelig forslag. Det er sjåføren som kjører bilen. Da er det hans og bare hans ansvar å følge reglene. Når det er sagt, så synes jeg folk burde bli flinkere til å si ifra om den man sitter på med grisekjører. Men man skal ikke straffes om man ikke klarer å nå frem med budskapet.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #12 Skrevet 16. juli 2008 Faren skulle vært skutt. Dolker sønnen i ryggen for å fronte egen rettferdighetsfølelse og politiske overbevisning. Skyter sine egne. For en jævel, jeg blir kvalm. Hvilke familieverdier.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #13 Skrevet 16. juli 2008 Faren skulle vært skutt. Dolker sønnen i ryggen for å fronte egen rettferdighetsfølelse og politiske overbevisning. Skyter sine egne. For en jævel, jeg blir kvalm. Hvilke familieverdier. Helt enig! Ingen har rett til å sette noe i veien for oppførselen til sønnen sin!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå