Gå til innhold

Kjørelys

Malama

Anbefalte innlegg

Vi prøvekjørte en bil i dag, og da jeg stoppet motoren stussa jeg på at lysene var på, oppdaga at lyset var slått på.

Bilen er importert fra Tyskland, og det viste seg ved nærmere ettersyn at den ikke har automatiske kjørelys. Man må slå på lyset når man skal ut og kjøre, og ikke minst slå dem av etterpå, ellers får man jo ikke start neste gang...

Vi spurte bilselgeren om dette, og han sa at det er selvsagt ikke noe problem å levere den inn og så programert på den automatisk tenning av kjørelys, slik tross alt biler i Norge har.

MEN, han sa også at det var snakk om at dette skulle bli forbudt i Norge (fra nyttår?) av noe eøs-greier, fordi norske bilister anses som farlige i utlandet, fordi vi kjører med kjørelys, og de andre ikke gjør det, så vi blender dem eller noe sånn.

Jeg har ikke hørt noe om det, er det noen andre som hart hørt om det? Jeg vet i alle fall hvem som tjener mye penger da... det er bare å melde seg inn i NAF eller noe sånn med en gang da, 90% av bilene kommer vel til å stå tom for strøm og ikke starte... men med lysene på... Og de resterende bilene kjører vel uten lys på dagtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hørt noe om det, er det noen andre som hart hørt om det? Jeg vet i alle fall hvem som tjener mye penger da... det er bare å melde seg inn i NAF eller noe sånn med en gang da, 90% av bilene kommer vel til å stå tom for strøm og ikke starte... men med lysene på... Og de resterende bilene kjører vel uten lys på dagtid...

Vel... Jeg har ikke hørt noe om et slikt forbud, men jeg har kjørt bil uten kjørelys som automatisk slår seg på i 12 - 13 år og det er ikke noe problem. For det første blir det raskt en vane å slå på lysene og for det andre er det (T.o.m. i min tyskimporterte '90-mod...) et lydsignal som sier fra hvis man forsøker å åpne førerdøren uten å ha slått av lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han mente at det måtte altså fjernes på alle bilene, og jeg tviler på at alle "norske" biler som ruller rundt på veiene har slikt lydsignal?

Det er selvsagt en vane, og som jeg sa til min mann: Det blir ikke noe problem for deg da, som lærer det sånn, men for oss andre er det en vane å vende.. Gammel vane, vond å vende. (Min mann skal altså lære å kjøre nå, mens jeg har kjørt bil i 11 år og aldri hatt annet enn automatisk kjørelys.)

Tror nok vi glatt leverer den inn og får kjørelys på den, men det jeg stussa på var altså et slikt forbud på trappene uten at jeg finner noe om det ved et enkelt googlesøk.. skulle tro det var diskutert rundtom på ulike fora?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å forby en bil når den først er typegodkjent i Norge, så regelendringer skjer først og fremst ved at biler som skal skiltes etter sånn og sånn dato må tilfredsstille nye krav. Katalysator, setebelter, blinklys, alt sånt har blitt innført ved at det blir påbudt på nye biler, allerede registrerte biler forblir lovlige.

Jeg synes automatiske kjørelys er noe herk, i de bilene jeg har vært borti har det bare vært halvveis gjennomført, ved at fjernlys og/eller instrumentlys kun fungerer med lysbryteren påslått. I tillegg er det unntaksvis greit å kjøre relativt mørklagt, parklys blir ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meeeg22

om det blir forbudt gjelder det kun biler registrert etter den datoen.

Synes det er bra med manuell betjening av kjørelys.

Ble selv stoppet i Spania med min forrige bil (Toyota Corolla 2004).

Ble bedt om å skru av lysene pga blending, noe som da ikke var mulig. Endte med at politiet sto i 30-40 min med nesa oppi motoren for å finne ut av alt... hehehe... men fikk kjøre videre.

Nå har jeg en Tahoe (chevrolet) denne har manuell kontroll på belysning, myyye bedre!! samtidig så har den en "dome" som gjør at lysene vil skru seg på når det er mørkt eller jeg kjører inn i en tunnel.

Tror alle GM biler har en slik sensor/dome.

ihvertfall i disse norske paniske miljøtider er det rart vi kjører med lys om dagen.. lys trenger jo strøm og for å produsere strøm i en bil trengs jo bensin... ahaaaa... :P

Uansett så kommer sverige til å slutte med tvang av lys på dagtid og norge følger vel etter 2-3år etterpå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så kommer sverige til å slutte med tvang av lys på dagtid og norge følger vel etter 2-3år etterpå... :)

Sannsynligvis, siden det var slik da kjørelys ble innført i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det nærmeste vi kom med nettsøk i går var en artikkel fra i vår hvor det i england ble skrevet om at det ville bli PÅBUDT med kjørelys på dagtid i eu også, fra 2011.

Vel, tiden får nå vise det, vi kommer til å undersøke med merkeforhandleren hva de tar for å fikse dette på bilen, før vi bestemmer oss for å kjøpe den eller ei. Ikke at det er helt avgjørende, men det er slikt som er greit å vite. Vi kjører ikke omkring i utlandet, og om vi så gjør er det fullt mulig å slå av lysene (det klarte jeg utmerket godt i går i alle fall, vridde den til "off", gjorde nytten det ja, men de gjorde "auto" også) så det er ikke noe stort problem.

Og ja, slike påbud og forbud i Norge pleier gjelde "biler registrert etter den datoen vi bestemmer det", så jeg tviler på at hele Norge skal stå i kø hos bilverkstedene 2. januar for å få demontert automatiske kjørelys på bilene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med en annen bil, med kjørelys. (ikke bare derfor da altså ;) )

Det er jo selvsagt bare en vane, men jeg "irriterer" meg også over biler som kjører rundt uten lys. Selvsagt ser jeg bilen, stor som den er, men den krever en annen form for oppmerksomhet, på et vis.

Vi skulle nok enten fått vanen, eller installert kjørelys på den, men endte opp med en annen bil vi da. Så år nå tiden vise om det blir påbudt overalt eller forbudt hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har fått meg med at de flere europeiske land innfører påbud for kjørelys, med ett unntak; Østerrike som faktisk innfører forbud mot kjørelys! Vet ikke om det har tredt i kraft ennå, men pussig er det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Mim*

Jeg er glad i vi har kjørelys-påbud i Norge. Det er da mye lettere å oppdage motgående trafikk, særlig i grått vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde en stund i Irland, og syntes det var vanskelig med bilene som kjørte uten lys. Når man vokser opp i Norge lærer man at biler med lysene på kan finne på å kjøre, mens bilene med lysene av er parkert. Var flere ganger jeg holdt på å gå ut i veien fordi jeg trodde bilen stod stille.

Den andre tingene er å huske på å skru på lysene i skumringen. Begynner man å kjøre når det er lyst, er det lett å ikke "oppdage" at det blir mørkere før det "pluttselig" er kjempe mørkt og man burde ha skrudd på lysene for lenge siden.

Jeg håper ihvertfall at det fortsetter å være påbudt med kjørelys. Som fotgjenger synes jeg det er mye lettere å se hva bilene driver med, og som bilist glemmer jeg å både skru det på og av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper også at det forblir påbudt med kjørelys, jeg synes det er en fordel jeg. Som du sier, vi er jo vant til at lysene på betyr bil som er "påslått" og lys av er en bil som ikke har tenkt seg ut og kjøre, så derved er det slik vi tenker det. Og om det skulle bli slik at alle måtte slå på lysene på bilene sine, hadde mange kjørt omkring i skumringa med av lys ja... skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

De som bor i disse landene med forbud mot kjørelys på dagtid, dvs. når lyset ellers er som sterkest og kjørelyset nesten ikke kan ses...hvordan klarer de å bli blendet av lyset da, men ikke når det er mørkt og kontrasten er så mye større? Eller kjører de i stummende mørke på kveldstid? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jo være latterlig om det ble forbudt med automatisk kjørelys på norske biler, ihvertfall så lenge det er påbudt med kjørelys hele døgnet i Norge. De burde heller gjøre det pliktig å lage en off-funksjon på lysene på alle nye biler, slik at man har mulighet til å skru dem av hvis man av en eller annen grunn befinner seg i Spania, eller hvor det nå skulle være folk er mer sensitiv på blending enn her i Norge :gjeiper: :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Her er det mye tullprat, tror jeg. Østerike er et av 11 land i Europa som har påbud om LYS PÅ DAGTID. Kjørelys er et misvisende begrep, og kan bety aturomatisk nærlys eller "alltid lyset på". Det er IKKE påbudt med lys som slår seg automatisk på, men det ER påbudt å bruke nærlys (eller spesifikke kjørelys, som alltid vil være automatiske) på dagtid. Dette skulle bare mangle - det er bare å se på hvor mye mindre synlige biler uten lys er. Og i tunneller er dette rett og slett livsfarlig, da langt under halvparten har nok aktivitet mellom ørene til å slå på lysene når de kjører inn.

Jeg ser her at noen sier at Sverige skal fjerne påbud om lys på dagtid. Med mindre du har en troverdig kilde på dette så er det en latterlig påstand. Faktum er vel at flere og flere land får huet ut av ræva, begynner å tenke, og vurderer påbud mot lys hele døgnet. Til og med Spania vurderer dette fra 2011.

Endret av Rimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...