Gjest cliffhanger Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Jeg og sambo skal begynne å klatre, og jeg er litt nervøs for å legge i vei oppover en fjelltopp, kun med et tau rundt meg. Skal ta et tre-dagers kurs først hvor vi lærer det tekniske. Noen som har erfaringer med dette da jeg er totalt grønnsak på området? Er det morsomt, er det strevsomt, er det spennende, nifst, sosialt etc?
yoga Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Jeg og sambo skal begynne å klatre, og jeg er litt nervøs for å legge i vei oppover en fjelltopp, kun med et tau rundt meg. Skal ta et tre-dagers kurs først hvor vi lærer det tekniske. Noen som har erfaringer med dette da jeg er totalt grønnsak på området? Er det morsomt, er det strevsomt, er det spennende, nifst, sosialt etc? Nå er det en stund siden jeg har drevet på, men kunne godt tenke meg å gjøre det igjen! Klatring er veldig moro. Og litt skummelt, spennende og sosialt. Men absolutt mest moro. Så gled deg Og når dere får inn teknikken blir det enda mer gøy.. Men jeg regner ikke med at dere to skal begynne å klatre på fjelltopper etter kun ett 3 dagers kurs? For det er nok ikke å anbefale.. Mange steder finnes det innendørs-klatrevegger, så ta å boltre dere litt der først dere. Noen steder har de og egne klatre-klubber.. Kos deg med det
Gjest Magica de Spell Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 (endret) Klatring er moro! Men jeg synes det høres litt overilt ut å begynne å bestige topper før man har klatret mer enn et tredagers kurs. Når man skal bestige fjelltopper med klatring må man være trygg på å bruke naturlig sikring, og det er man sannsynligvis ikke etter annen erfaring enn et kurs. Ville derfor først brynt meg på en del utendørs klatring, både på bolt og naturlig sirking. Her står det en del info om utendørs klatring. Jeg har klatret fint lite inne, klatrer stort sett ute. Vet ikke hvor du bor, men det fins sportsklatrefelt mange plasser i landet der man kan få trent seg på både sikring og klatring før man legger ut på større ekspedisjoner. (Selvfølgelig bra å klatre inne også altså, men da får du ikke brukt naturloig sikring.) Lykke til! Dere kommer til å få mye moro med dette! Edit: Skrivefeil Endret 15. juli 2008 av Magica de Spell
Gjest cliffhanger Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Takk for svar Kjæresten mener ihvertfall at vi skal prøve oss i fjellvegger etter dette lynkurset, men forhåpentligvis innser han at det er litt for tidlig. Må si jeg ble litt nervøs når han foreslo klatring i fjell like etterpå, men får jo se hvordan dette kurset er først da. Er i Stavanger-området så det er nok av steder å leke her, tror jeg
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Takk for svar Kjæresten mener ihvertfall at vi skal prøve oss i fjellvegger etter dette lynkurset, men forhåpentligvis innser han at det er litt for tidlig. Må si jeg ble litt nervøs når han foreslo klatring i fjell like etterpå, men får jo se hvordan dette kurset er først da. Er i Stavanger-området så det er nok av steder å leke her, tror jeg Bare husk at hvis du dør, så er det din egen feil. Det har jeg lært på KG.
Gjest Tigress Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 Eg trur de skal gje beng i fjellveggane første sesongen i alle fall, de bør trene ein del på å sikre naturleg først. Når det er sagt er det jo absolutt klatreopplevingar i fjellet som ikkje tyder fleire taulengdar i loddrett vegg, men som er meir sikring av utsett klyving. Kos dykk, skulle ønske det var meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå