Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Hvilken skolesekk velger man til en 1. klassing? Jeg personlig heller mot Bergans, tror den er best i test også... Men tror 6-åringen syns den er kjedelig utseendemessig i forhold til mange andre sekker som man får på bokhandler ol. Hva er viktigst... at den er slitesterk og god å ha på ryggen (BERGANS), eller tøff å se på for 6-åringen??? HJELP!!!
Kayli Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Det finnes et utall typer skolesekker, så det burde vel la seg gjøre å finne en som både er kul og se på og som er god å bære? Ta barnet med deg når du handler; det er viktig å prøve sekken på for å se at den passer og at den er god å bære. Det er også veldig greit at den kan stå av seg selv og ikke velter hele tida. Vesla hadde en fra Lego fra 1. til 3. klasse. Nå blir hun 4. klassing, og har fått seg Beckman-sekk.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Dersom dokke skal ut å reise vil eg annbefale å sjå etter skulesekk der. På den måten er det mulig å få ein anna sekk enn alle andre i klassa har. Det er kjedelig når det er både 3 og 4 i klassa med samme sekk, då er det i vertfall viktig med god og tydlig merking. Elles vil eg annbefale ein sekk som står litt av seg sjølv. det er då lettare å pakke sekken for ein liten 1. klassing.
Kosemose Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Jeg hadde nok prioritert at sekken var "ryggvennlig" med god støtte og lignende. Dernest hadde jeg prioritert at sekken var passe i størrelse og praktisk til sitt bruk. Så hadde jeg latt barnet velge den det selv likte best av de som oppfylte mine to kriterier. Om en førsteklassing ikke kan ha den sekken den selv syns er søtest/tøffest/kulest/penest ser jeg ærlig talt ikke på som verdens undergang. Ei heller om det skulle slumpe å være flere med samme sekk i klassen, noe som er mer vanlig enn uvanlig. Jeg hadde heller latt barnet få velge fritt i pennaler og matbokser.
Gjest Gjest_lærer_* Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Et lite tips fra en lærer: Velg en som er god for ryggen og som lett kan strammes/reguleres. Et must for turbruk er at det er feste forran på magen og brystet. 6-åringer er ikke utstyrt med de bredeste skuldrene i verden.... Sekkene sklir lett ned, noe som kan gjøre den mest turglade frustrert.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Et lite tips fra en lærer: Velg en som er god for ryggen og som lett kan strammes/reguleres. Et must for turbruk er at det er feste forran på magen og brystet. 6-åringer er ikke utstyrt med de bredeste skuldrene i verden.... Sekkene sklir lett ned, noe som kan gjøre den mest turglade frustrert. Takker for det... Jeg har sverget til Bergans i alle år, nettopp pga. feste rundt liv og rundt brystkassa, superfornøyd. Nå fant jeg en som heter Bergans XO 20 l... den var litt artigere i farger og motiv for en skolegutt enn de vanlige tursekkene/bhg. sekkene til Bergans. http://bergans.no/sider/start_produkter.asp
Gjest Gjest_lemona_* Skrevet 16. juli 2008 #7 Skrevet 16. juli 2008 Vi har kjøpt Troll-sekk til datteren vår som skal begynne i 1.klasse nå. Synes den virker veldig solid og har gode bæreegenskaper samtidig som den har de riktige fargene og er "kul". Tror det finnes flere ulike merker som oppfyller alle kriterier. Men hvis både du og gutten synes Bergans er bra er det jo ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #8 Skrevet 16. juli 2008 Vi har kjøpt Troll-sekk til datteren vår som skal begynne i 1.klasse nå. Synes den virker veldig solid og har gode bæreegenskaper samtidig som den har de riktige fargene og er "kul". Tror det finnes flere ulike merker som oppfyller alle kriterier. Men hvis både du og gutten synes Bergans er bra er det jo ikke noe problem. Tja... jeg vet jo enda ikke hva gutten min syns om Bergans, tenkte jeg skulle sondere terrenget litt før jeg drar han med på butikker, he he he. Men hvor får man tak i Troll-sekken da? Var innom Nordli en snartur i dag, der hadde de noen som heter Beckmann tror jeg... Noen som har erfaring med de sekkene? Jeg har iallefall bestemt meg for at jeg skal blande meg minst mulig inn i valg av sekk, 6-åringen skal få bestemme selv... eh... tror jeg... he he he. Lykke til til alle dere andre som også er på jakt etter den ALLER FØRSTE SKOLESEKKEN!
Gjest Gjest_lemona_* Skrevet 16. juli 2008 #9 Skrevet 16. juli 2008 Men hvor får man tak i Troll-sekken da? Jeg kjøpte den i en bokhandel. Mener det var "Ark". 6-åringens drømmesekk var i tillegg fjorårets modell så vi fikk den til halv pris.
Reveal Skrevet 17. juli 2008 #10 Skrevet 17. juli 2008 Bare ett kjapt innspill, og jeg vet jo ikke om det er aktuellt i forhold til der dere bor. Men her i fylket (Hedmark) får alle førsteklassinger sekker fra fylkeskommunen i samarbeid med Trygg Trafikk. Og vi ble virkelig oppfordret til å bruke disse det første året! Kanskje ikke de tøffeste- men veldig gode og praktisk i forhold til farger/refleks i trafikken se her Så sjekk med skolen din før du kjøper- kanskje får ditt barn også.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2008 #11 Skrevet 17. juli 2008 Takk for tipset... Men her i Hordaland har de nok ikke en slik ordning, desverre.
Teriyaki Skrevet 17. juli 2008 #12 Skrevet 17. juli 2008 Slik ordning har de i Bodø også. Fin ordning synes jeg, så ser man barna lettere i trafikken.
LilleMy Skrevet 20. juli 2008 #13 Skrevet 20. juli 2008 Min datter som skal opp i 3. klasse skal få ny sekk nå, og etter de erfaringer jeg ar gjort meg så langt, er det følgende som står i fokus; medfølgende regntrekk at sekken "står" stødig solide bærestropper Og særlig det med regntrekk er viktig, her har vi flere bøker/skriv som har blitt ødelagt, fordi sekkene blir søkk våte enkelte regntunge dager.
Gjest Gjest_Trude_* Skrevet 4. august 2008 #14 Skrevet 4. august 2008 Min 1-klassing har fått Becmann-sekk av besteforeldrene. Den virker veldig god. Gode skussmål har den og fått pga støtten i ryggen, polstring, bryst og hofterem, reflekser på alle sider, regntrekk mm... Utseendemessig er den også helt grei. skarpe fine farger.... Vi har jo ikke fått prøvd den ut i praksis enda, men det lover godt... og den kommende 1-klassingen var godt fornøyd selv om hun ikke fikk være med å plukke den ut selv... Og om det skulle vise seg at halve klassen har likedan sekk, så får det bare bli slik. Utvalget av sekker er jo ikke SÅ stort så det skal godt gjøres at ikke flere har samme sekk... :-) Dessuten synes ungene noen ganger det er stas å ha likedane ting som vennene også...
poia Skrevet 4. august 2008 #15 Skrevet 4. august 2008 Her i Skien (Telemark) får 1 klassingene også sånn "refleksskolesekk". Lillebror har en, og den synes han er kjempetøff. Også har alle lik.
Gjest Celine Skrevet 21. august 2011 #16 Skrevet 21. august 2011 Her i Skien (Telemark) får 1 klassingene også sånn "refleksskolesekk". Lillebror har en, og den synes han er kjempetøff. Også har alle lik. Vet noen om det er slik at barnet MÅ bruke den, dersom de har fått sekk på skolen? har kjøpt en annen til mitt barn som han gjerne vil bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå