Gjest Jente22 Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Jeg ønsket å ha en lav skatteprosent i og med at jeg er student og ikke får lån (ergo må jobbe ved siden av studiene). Jeg skrev derfor i søknad om skattekort at min totale inntekt ikke ville overskrive 80 000 kr. Jeg fikk da en skatteprosent på 18. Jeg har derimot regnet ut på skatteberegnin på skattetetaen.no at jeg kun må betale 10 000 kr i skatt på 80 000 brutto inntekt, noe som tilsvarer en skatteprosent på kun 12 prosent. Jeg kommer nå til å jobbe et halvår til og har regnet ut at jeg kommer til å tjene 120 000 kr iløpet av året. Bør jeg høyne skatteprosenten? Forstår ikke hvorfor de mente at jeg kun kunne tjene 80 000 på en 18 prosents skatteprosent når jeg egentlig kan tjene 120 000. Hva er logikken i dette? Hilsen ungjenta
Gjest Snart 42 Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 Normalt skatter man mer når man tjener mer. Nå er det ikke kjempestor forskjell fra 80 til 120 så dette vil ikke utgjøre veldig mange tusen, men blir det likevel for lite innbetalt i år, blir det en kjedelig baksmell neste år. Og den er faktisk kjedelig å betale selv om det bare blir en tusenlapp eller to.... For å finne ut hvor mye du skal betale i skatt resten av året finner du et par bra kalkulatorer her: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=18207 http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/priva...icle1684178.ece
Rawien Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Husk å regne med renteinntekter, har brent meg på det før!
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Forstår ikke hvorfor de mente at jeg kun kunne tjene 80 000 på en 18 prosents skatteprosent når jeg egentlig kan tjene 120 000. Hva er logikken i dette? Hilsen ungjenta Du skrev at reell skatteprosent er 12 % hvis du tjener 80 000,-. Det du imidlertid ikke har tenkt på da er at du ikke betaler skatt hver mnd. Du trekkes normalt bare for 10,5 mnd. Det er jo skattefri utbetaling av feriepenger og halv skatt i desember. I tillegg må du huske på å ta med feriepenger utbetalt i 2008 i beregningen av hvor mye din inntekt blir. Feriepenger er skattepliktig selv om det ikke trekkes skatt av dem. Du får gjøre en beregning på hvor mye du skal betale i skatt med 120 000 i inntekt, så får du se om du vil bli trukket nok resten av året. Hvis du ikke blir trukket nok er det bare å be arbeidsgiver om å trekke mer, du trenger ikke nytt skattekort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå