Gå til innhold

Bilder av barn på nettet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marielle_*
Skrevet

Hei!

Jeg har enkelt og greit ett eneste spørsmål, og det er som følger: Om foreldrene til ett barn er skilt, kan den ene av foreldrene legge ut bilder av barnet på nettet, uten samtykke fra den andre?

Min eks har lagt ut masse bilder av sønnen vår på facebook, og jeg liker det absolutt ikke!!! Hvem som helst kan jo se bildene, lese hva han heter og slikt (og det er jo mange gale folk rundt omkring)...

Hva kan jeg gjøre med det???? Han gidder ikke høre på meg og hva jeg mener om dette.

Marielle

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Jeg har enkelt og greit ett eneste spørsmål, og det er som følger: Om foreldrene til ett barn er skilt, kan den ene av foreldrene legge ut bilder av barnet på nettet, uten samtykke fra den andre?

Min eks har lagt ut masse bilder av sønnen vår på facebook, og jeg liker det absolutt ikke!!! Hvem som helst kan jo se bildene, lese hva han heter og slikt (og det er jo mange gale folk rundt omkring)...

Hva kan jeg gjøre med det???? Han gidder ikke høre på meg og hva jeg mener om dette.

Marielle

Ikke rart dere ble skilt for å si det sånn. Leter du etter ting å krangle om eller???

Skrevet (endret)

Be ham om å bruke funksjonen som gjør at bare venner kan se bildene, dersom ham har en åpen profil.

Jeg skjønner godt at du er skeptisk, jeg og faren til minstemann har begge avtalt at vi ikke skal legge ut bilder av ham på nettet.

Jeg skal prøve å finne et foredrag om nettvett som du kan vise exen din, jeg tror nemlig at det ligger på youtube.

Endret av absinthia
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forstår skepsisen til å legge inn bilder av barn på nett. Men Facebook er jo ganske privat sammenlignet med mange andre nettsteder. Min Facebook-side er kun åpen for mine venner, altså de som jeg har lagt til på vennelista mi der. Det er vel et valg de fleste gjør?

Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre med dette. Det er jo ikke sånn at han må spørre deg om tillatelse for alt han gjør.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg har også lagt ut bilder av barna mine på facebook, uten tillatelse fra eks`en. Mine barn er store, og har egen FB-profil, da.

Men hvis eks`en min hadde hatt sterke motforestillinger mot at jeg har lagt ut disse bildene, ville jeg fjernet dem. Grenser for hva jeg gidder å krangle om.

Skrevet

Fant ikke akkurat det foredraget jeg var ute etter nei, men omtrent alle de andre, dessverre.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Marielle

Mange fnyser av deg og svarer: er ikke noe å krangle om. Nå må foreldre begynne å tenke selv etter å ha blitt advart lenge nok.

FB så kan du legge inn at det ikke er åpent for allmenheten. jeg vet ikke hvordan alle nettsteder virker,men har ikke noe med saken å gjøre.

folk er ganske slappe til å tenke følger av å legge ut bilder av sine barn. Bilder kan misbrukes til andre ting. Du har jo heller ikke lov å legge ut bilder av andre uten å spørre. Barn har sjeldent mulighet til å reservere seg mot foreldrenes glede aV Å VISE DE FREM I ALLE FORAER.

Jeg har sett barn,fam og andre private bilder blir lagt helt ukritisk frem på nettet. Hva er det folk tenker på?

Det er flere som har kontaktet nettsteder og forlangt bilder av sine barn fjernet. Da er den andre forelder som har lagt ut. Og de har fått medhold.

En ting er at folk ikke forstår at ting som blir lagt ut på nett forblir der i evig tid.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne vitsen med å legge ut bilder av barna. Ser venner av meg som har åpne profiler og har lagt ut bilder av barna nakne i bassenget nå i sommer. Det syns jeg rett og slett vitner om uvettig nettbruk!

Jeg ville kontaktet datatilsynet for å få avklart hvordan regelverket er ang dette!

Skrevet
Jeg kan ikke skjønne vitsen med å legge ut bilder av barna. Ser venner av meg som har åpne profiler og har lagt ut bilder av barna nakne i bassenget nå i sommer. Det syns jeg rett og slett vitner om uvettig nettbruk!

Jeg ville kontaktet datatilsynet for å få avklart hvordan regelverket er ang dette!

:hakeslepp::overrasket: nei, nei NEI

Skrevet (endret)

Det eneste jeg synes er betenkelig med offentlige bilder av barn på nett er kombinasjonen med navn og adresse eller nakenhet. Men øvrige offentlige bilder av barn i deres naturlige element ser jeg ikke noe galt i. Dersom vi skal skjerme barna på denne måten, kan vi likegodt la være å gå ut av ytterdøren til å begynne med, fordi der er det like mange øyne som ser og til og med mange med lommekameraer eller zoomkameraer som fort kan snappe et bilde eller to av podene.

Alternativt må dere kle barna slik:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...hanistan_01.jpg

Bildet er endret i henhold til reglene. Marianne Mod

Endret av Marianne
Gjest Gjest
Skrevet
Ikke rart dere ble skilt for å si det sånn. Leter du etter ting å krangle om eller???

Hvem i alle dager er du??? Dette var et seriøst spørsmål, fordi min kjære sønn er det viktigste i livet mitt. At det legges ut bilder av ham i utallige situasjoner, med full adresse synlig, er noe jeg reagerer på ja... Du er en tulling om du ikke skjønner det :)

Gjest Gjest_Henriette_*
Skrevet (endret)
Det eneste jeg synes er betenkelig med offentlige bilder av barn på nett er kombinasjonen med navn og adresse eller nakenhet. Men øvrige offentlige bilder av barn i deres naturlige element ser jeg ikke noe galt i. Dersom vi skal skjerme barna på denne måten, kan vi likegodt la være å gå ut av ytterdøren til å begynne med, fordi der er det like mange øyne som ser og til og med mange med lommekameraer eller zoomkameraer som fort kan snappe et bilde eller to av podene.

Alternativt må dere kle barna slik:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...hanistan_01.jpg

Hei!

Det mange ikke vet er at når du legger ut bilder på Facebook, samtykker du til at disse bildene kan brukes til hva som helst. De kan bli brukt i reklame eller bli manipulert. At folk reagerer på å finne bilder av barnet sitt er bra!! De som ikke ser det, er litt naive tror jeg.

Hva er poenget med å legge ut disse bildene? Send dem heller på mail til de du skal vise dem frem til, så havner de ikke i feil hender...

Endret av Marianne
Skrevet
Hvem i alle dager er du??? Dette var et seriøst spørsmål, fordi min kjære sønn er det viktigste i livet mitt. At det legges ut bilder av ham i utallige situasjoner, med full adresse synlig, er noe jeg reagerer på ja... Du er en tulling om du ikke skjønner det :)

Okei, jeg skjønner virkelig at du reagerer!

Skrevet
Jeg forstår skepsisen til å legge inn bilder av barn på nett. Men Facebook er jo ganske privat sammenlignet med mange andre nettsteder. Min Facebook-side er kun åpen for mine venner, altså de som jeg har lagt til på vennelista mi der. Det er vel et valg de fleste gjør?

Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre med dette. Det er jo ikke sånn at han må spørre deg om tillatelse for alt han gjør.

Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg mener å ha hørt at grunnleggerne av facebook eier alt du legger ut der.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Det mange ikke vet er at når du legger ut bilder på Facebook, samtykker du til at disse bildene kan brukes til hva som helst. De kan bli brukt i reklame eller bli manipulert. At folk reagerer på å finne bilder av barnet sitt er bra!! De som ikke ser det, er litt naive tror jeg.

Det med Facebook kan være litt betenkelig, ja. Samtidig så tror jeg ikke at ordinære bilder av unger har noen særlig kommersiell verdi for Facebook.

Hva er poenget med å legge ut disse bildene? Send dem heller på mail til de du skal vise dem frem til, så havner de ikke i feil hender...

Det er ikke sånn at alle må legge ut alle bildene av barna sine. Dette må bli opp til hver og en. Men at det er farlig eller uetisk er jeg strengt talt uenig i på et generelt grunnlag.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes igrunnen ikke man skal legge ut bilder av folk som ikke har samtykket til det, det inkluderer små barn. Eneste grunn til å legge ut bilder av barna sine er jo stort sett at foreldrene er sprekkeferdige av stolthet og vil vise fram de søte små. Det ser jeg ikke på som noen tungtveiende grunn ;)

Jeg er kjempeglad for at mine barndomsbilder er i fotoalbum, og ikke rundt om på internett. Det er strengt tatt private bilder, og ikke noe alle trenger å se. De aller aller fleste barnebilder er uskyldige, selv om det også er de som legger ut nakenbilder og bilder av barna på toalettet etc. Akkurat det siste kan jeg ikke skjønne at noen kan ha interesse av å se. Men enkelte foreldres stoltet kjenner tydeligvis ingen grenser ;) Hvis dere legge ut bilder så tenk i hvert fall gjennom hva barna vil synes er morsomt og mindre festlig i fremtiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...