Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Jeg og kjæresten skal til USA, og i den forbindelse er det planer om en lengre ridetur som går over flere dager. Det hele virker som en fantastisk opplevelse, og jeg gleder meg veldig, men så er jeg litt bekymret siden kjæresten min er ganske tung... Jeg har sjekket på nettsidene til arrangøren, og der står det bare at det "kan være" alders- og vektbegrensninger og jeg tror ikke at kjæresten har spurt når han bestilte (tror ikke han har tenkt på det)... Og jeg har ikke så lyst til å spørre han om han har spurt heller siden det er et litt sensitivt tema.. Så.. jeg kan ikke så mye om hester så jeg lurte på om noen vet om en Quarter horse (tror det stort sett er de det går i på det stedet) vil ha problemer med å bære rundt 130 kg (fordelt på ca 180 cm). Vet at han har vært på en ridetur for et par år siden og det gikk fint, men da veide han også litt mindre pluss at det var en kortere tur i mindre krongelete terreng.. På forhånd takk for svar!!
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 Det kommer helt an på hva slags rytter han er. Hester tåler veldig tung last, men bare hvis den er fordelt riktig. En rytter på 100 kg kan bruke perfekt sits og dermed være lett match for en quarter, men det finnes også ryttere på 60 kg som sitter som en melsekk og sliter ut ryggen på hesten i løpet av tre timer. Kjenner ikke nok til det med såpass tunge ryttere som 130 kg at jeg tør å uttale meg på vegne av normale quarterhester, men så lenge kjæresten din har god sits og god balanse ville jeg ikke bekymret meg så mye...
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Hvis den rideturen for et par år siden er den eneste erfaringen han har med å ri ( og da særlig på tur i terreng, der mye handler om å følge hestens bevegelser umiddelbart), ville jeg stilt meg tvilende til om det var så forsvarlig med langtur over flere dager.
Gjest Gjest_Lilja Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Han har ridd en hel del før (er fra gård) men det begynner jo å bli noen år siden nå da.. Samme med meg også, red masse i min barndom og ungdom, men nå begynner det å bli en stund siden sist. Denne turen er en nybegynner-tur, og jeg tror det er ca 4 timer med ridning om dagen.. Men ja, jeg var vel mer bekymret for hesten enn for han sånn sett;)
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Jeg synes det er helt riktig at du bekymrer deg for hestens ve og vel. Jeg undersøkte hva en døl kunne bære, og fikk til svar max 110 kg. Og det måtte være en godt trent (muskelsatt) hest, og i flatt terreng i rolig tempo. Send mail til arrangøren og spør konkret, du har jo websiden! Sensitivt tema eller ikke, det er vel bedre å finne det ut nå, enn å risikere å bli avvist når dere dukker opp for ridetur? Min erfaring som rideskoleansatt er forøvrig at folk har en overdreven tro på egne rideferdigheter fra barndommen. Uansett gamle kunster; vekten hans nå gjør det vanskeligere for han å sitte balansert og rolig på en hesterygg. Siden dere er gode kjærester bør ikke vekt være et tabuemne man ikke kan snakke om.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Synes 130 kg høres ut som litt i meste laget for en quarter som ikke er den største hesten heller... men regner med dere skal ri i westernsal (USA-Quarter, mest den stilen på de hestene) og det skal ihvertfall gi bedre vektfordeling.. Er jo derfor westernsal ble oppfunnet, fordi hesten var ute en hel dag med rytter for å samle/flytte kveg... men som de over nevner, spør arrangøren om det er et problem..
Gjest Gjest_Lilja_* Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Synes 130 kg høres ut som litt i meste laget for en quarter som ikke er den største hesten heller... men regner med dere skal ri i westernsal (USA-Quarter, mest den stilen på de hestene) og det skal ihvertfall gi bedre vektfordeling.. Er jo derfor westernsal ble oppfunnet, fordi hesten var ute en hel dag med rytter for å samle/flytte kveg... men som de over nevner, spør arrangøren om det er et problem.. Ja det er westernsal ja. Det er også det eneste vi har ridd (er fra usa) så det er det vi er vant med liksom.. Nei jeg får vel bare spørre ja! Det står jo også at de har mange hundre hester og kan "accomodate" de fleste behov.. det går nok greit, de er jo vant med at folk er svære der borte, he he
Rawien Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Kan jo hende de er vant til litt tyngre ryttere i statene, men ville absolutt sjekket! En hest vil selvsagt kunne bære mer på en skrittetur/ lett tur, enn om den må jobbe hardt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå