Gjest dalieo Skrevet 14. juli 2008 #1 Skrevet 14. juli 2008 Skal lage pasta med hjemmelaget bolognese-aktig-saus ikveld. Er ikke en god kokk! Er det noen der ute som raskt kan komme med en lett og detaljert oppskrift til meg? Ingredienser jeg har som kan brukes: Champignon, hakkede tomater, hele tomater, gulrot, hvitløk, purreløk, sjalottløk. Tusen takk på forhånd :bukke:
Gjest Lacuna Skrevet 14. juli 2008 #2 Skrevet 14. juli 2008 (endret) Hva har du av krydder? Har du tenkt å bruke kjøttdeig e.l. i? Mitt forslag: Hakk løk og hvitløk, fres blank i litt olje. Tilsett en boks hakkede tomater og litt tomatpuré, og la det putre en stund. Etter en tid tilsetter du 1-2 finrevne gulrøtter, og lar det koke videre. Når det gjelder krydder, er det mangt som er godt, men jeg bruker gjerne salt, pepper, oregano, timian, revet muskatnøtt, og lar et laurbærblad koke med i sausen (fjernes før servering). For å få litt snert, kan du tilsette litt chilipulver, og en knivspiss sukker runder av smaken. Du kan også evt. tilsette litt rødvin, og generelt er det slik at jo lenger du lar det koke, jo rundere blir smaken. Endret 14. juli 2008 av Lacuna
Gjest dalieo Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 (endret) Hva har du av krydder? Har du tenkt å bruke kjøttdeig e.l. i? Mitt forslag: Hakk løk og hvitløk, fres blank i litt olje. Tilsett en boks hakkede tomater og litt tomatpuré, og la det putre en stund. Etter en tid tilsetter du 1-2 finrevne gulrøtter, og lar det koke videre. Når det gjelder krydder, er det mangt som er godt, men jeg bruker gjerne salt, pepper, oregano, timian, revet muskatnøtt, og lar et laurbærblad koke med i sausen (fjernes før servering). For å få litt snert, kan du tilsette litt chilipulver, og en knivspiss sukker runder av smaken. Du kan også evt. tilsette litt rødvin, og generelt er det slik at jo lenger du lar det koke, jo rundere blir smaken. Har veldig mye forskjellig krydder jeg kan bruke, blant annet de du nevnte. Og nei, skal ikke bruke kjøtt etc i retten Takk for bra forslag! Hm, hva er minst mulig koketid..? Jeg er sulten Endret 14. juli 2008 av dalieo
Gjest Lacuna Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Jeg ville nok latt den småputre og godgjøre seg i borti en halvtime, i hvertfall. Hvis du ikke skal ha kjøtt, bør du kanskje også bruke sjampinjongen for å få litt mer mat; personlig er jeg ikke er noen sjampinjongtilhenger.
Gjest dalieo Skrevet 14. juli 2008 #5 Skrevet 14. juli 2008 Jeg ville nok latt den småputre og godgjøre seg i borti en halvtime, i hvertfall. Hvis du ikke skal ha kjøtt, bør du kanskje også bruke sjampinjongen for å få litt mer mat; personlig er jeg ikke er noen sjampinjongtilhenger. Å, enda en av dere - kjenner ingen som liker det, jeg Men off I go, er sulten. Takk for svar, Lacuna
Markjordbær Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Hehe, jeg liker heller ikke sjampinjong, men mener at tomatsaus til pasta ikke behøver å ha hverken kjøtt eller sopp Løk holder i massevis. Jeg bruker forresten noen ganger revet gulrot, finhakket paprika, purre, chili i sausen, alt etter hva jeg har tilgjengelig. Bruker aldri oppskrift på tomatsaus, men varierer i det uendelige. Etter å ha prøvd deg et par ganger, vil helt sikkert ikke du heller behøve noen oppskrift Og er alltid godt med ostedryss ved servering (gjerne parmesan). Noen ganger har jeg også i litt fløte eller rømme (e.l.) YUM
Gjest dalieo Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Åh, den ble ikke noe god i går.. forstår ikke hva jeg gjør feil. Hadde et par sjampinjonger i, purre, løk, en boks hakkede tomater med hvitløk og en revet gulrot. Også salt, pepper, timian og litt sukker. Endte opp med å spise bittelitt og kaste hele greia.
Kick Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Noen tips, varier som du vil: Italiensk krydder fra Black Boy. En dæsj soyasaus i tomatsausen. En dæsj sennep i tomatsausen, men ikke samtidig med soyaen.
Gjest Eurydike Skrevet 15. juli 2008 #9 Skrevet 15. juli 2008 Åh, den ble ikke noe god i går.. forstår ikke hva jeg gjør feil. Hadde et par sjampinjonger i, purre, løk, en boks hakkede tomater med hvitløk og en revet gulrot. Også salt, pepper, timian og litt sukker. Endte opp med å spise bittelitt og kaste hele greia. Kanskje det kan hjelpe å gjøre det så enkelt som mulig? Hvitløk (2-3 fedd til en tomatboks) og 1 hakket frisk chili surres 1 lite minutt i olivenolje. Ha i en boks hakkede hermetiske tomater (gjerne et godt merke som italienske Mutti), salt, pepper og feks litt oregano. La småkoke i 15-20 min, bland med nykokt pasta, ha parmesan på. Så kan du forsøke å "bygge ut" med én eller to ingredienser/grønnsaker om gangen, og stoppe når du blir fornøyd. Ellers synes jeg det gir mye bedre smak å hakke hvitløk selv og unngå "ferdigkrydrete" tomatbokser.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2008 #10 Skrevet 15. juli 2008 Hehe, jeg liker heller ikke sjampinjong, men mener at tomatsaus til pasta ikke behøver å ha hverken kjøtt eller sopp Løk holder i massevis. Jeg bruker forresten noen ganger revet gulrot, finhakket paprika, purre, chili i sausen, alt etter hva jeg har tilgjengelig. Bruker aldri oppskrift på tomatsaus, men varierer i det uendelige. Etter å ha prøvd deg et par ganger, vil helt sikkert ikke du heller behøve noen oppskrift Og er alltid godt med ostedryss ved servering (gjerne parmesan). Noen ganger har jeg også i litt fløte eller rømme (e.l.) YUM sorry, jeg bare måtte...! Man trenger ikke oppskrift etter å ha prøvd vedkommende Jeg eeeelsker sopp, så jeg ville definitivt hatt det i!
Gjest dalieo Skrevet 15. juli 2008 #11 Skrevet 15. juli 2008 Ellers synes jeg det gir mye bedre smak å hakke hvitløk selv og unngå "ferdigkrydrete" tomatbokser. Tror jeg tar deg på det, altså. Den jeg brukte med hvitløk var ikke noe god - kjempesterk og spiss smak. Tusen takk for tips!
Gjest Lacuna Skrevet 15. juli 2008 #12 Skrevet 15. juli 2008 Jeg må si at jeg ble litt trist over at forslaget ikke falt i smak. Men jeg er enig med Eurydike i at du bør unngå ferdigkrydrete tomater. Litt tomatpure, vann og litt sukker runder dessuten av smaken.
Gjest dalieo Skrevet 15. juli 2008 #13 Skrevet 15. juli 2008 Jeg må si at jeg ble litt trist over at forslaget ikke falt i smak. Men jeg er enig med Eurydike i at du bør unngå ferdigkrydrete tomater. Litt tomatpure, vann og litt sukker runder dessuten av smaken. Det var garantert ikke forslaget sin feil, jeg er helt håpløs på kjøkkenet Men skylder mest på de hvitløkskrydrete tomatene. Skal prøve meg igjen i morgen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå