Virvel Skrevet 10. desember 2009 #781 Del Skrevet 10. desember 2009 Etter å ha brukt koppen i to mensperioder, så må jeg si at jeg er litt skuffet. Her er hvorfor: 1. Det kommer alltid blodsøl i trusa, og da må jeg bruke truseinnlegg. Jeg vet jeg gjentar en over, men: Er du sikker på at du setter den inn riktig? Den skal ikke bare sitte på riktig sted, men også i riktig retning i forhold til livmorhalsen. Hvis du klarer kan du prøve å stikke inn en finger og se om du kjenner en liten tapp. Du må sikte inn åpningen på koppen mot denne. 2. Jeg har mer vondt under mensen når jeg bruker koppen. Hm. Kanskje du anspenner deg mer, siden du synes den er litt ubehagelig å bruke...? 4. Man er avhengig av å ha vask tilgjengelig inne på doen, kan ikke stå på et offentlig toalett og vaske menskoppen, akkurat.. For min del trenger jeg bare å tømme den to ganger i døgnet (kanskje tre den første dagen, men vi har vask inne på do på jobben, så det er ikke noe stress der). Jeg har imidlertid tenkt at hvis jeg skulle få behov for å tømme den på et sted uten vask må det gå bra å tømme den i do, tørke av den med papir, og eventuelt ha en liten flaske desinfeksjonssprit i vesken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VenDis Skrevet 19. desember 2009 #782 Del Skrevet 19. desember 2009 Etter mange år med utsettelse, forglemmelse og livets gang fikk jeg endelig somlet meg til å bestille min første månekopp i går. Valget falt på "Lunette" str.1 til 295,- på kenguruloftet.no Samtidig kjøpte jeg et 11-delers sett øko.bind til 195,- fra samme sted. Er det noen her som velger tøybind/innlegg ved siden av månekopp, istedetfor engangsbind? Erfaringer på det området? Fant tråden her selvsagt etter bestilling, men holdt ut å lese gjennom alle 40 sider lell, tusen takk til alle som åpent og intimt har delt sine opplevelser Virker som om de som sliter med tamponger, også krongler mest med månekoppene, så jeg er veldig spent på hvordan dette blir. Skal ikke stå på innsats, eller teoretisk kunnskap iallefall Skriver igjen etter første prøverunde, for å dele min erfaring. (Og for å gjøre tråden lengre ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
twisten Skrevet 19. desember 2009 #783 Del Skrevet 19. desember 2009 Må innrømme at jeg ALDRI har hørt om denne koppen Men etter å ha humret meg gjennom mer eller mindre hele denne tråden, er det absolutt noe jeg vil prøve Tusen takk for masse info, og mye latter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrer Skrevet 19. desember 2009 #784 Del Skrevet 19. desember 2009 ehm.. hva bruker dere til å koke koppen i? vanlig kjeler liksom? Usj.. :s det må da være veldig uhygienisk å koke menskopp på kjøkkenet..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #785 Del Skrevet 19. desember 2009 ehm.. hva bruker dere til å koke koppen i? vanlig kjeler liksom? Usj.. :s det må da være veldig uhygienisk å koke menskopp på kjøkkenet..? De fleste har vel en egen kjele som de kun bruker til menskoppen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elvital Skrevet 19. desember 2009 #786 Del Skrevet 19. desember 2009 De fleste har vel en egen kjele som de kun bruker til menskoppen Jeg har det i alle fall... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 19. desember 2009 #787 Del Skrevet 19. desember 2009 De fleste har vel en egen kjele som de kun bruker til menskoppen Ja, æsj jeg håper det. Jeg bruker det ikke og ikke frister det heller, og tanken på at andre skyller mensblodet sitt i håndvasken på badet og koker det i pastakjelen er litt æsj altså.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stina Skrevet 20. desember 2009 #788 Del Skrevet 20. desember 2009 Ja, æsj jeg håper det. Jeg bruker det ikke og ikke frister det heller, og tanken på at andre skyller mensblodet sitt i håndvasken på badet og koker det i pastakjelen er litt æsj altså.. Jeg er student og har felleskjøkken. Kokte menskoppen i kjele der i forrige uke, og glemte å ta kjela med meg. Dagen etterpå hadde noen brukt den til å lage gryterett Jaja. Moralen blir vel å la andres kjøkkenustyr være i fred. Men det man ikke vet har man itte vondt av heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #789 Del Skrevet 20. desember 2009 ehm.. hva bruker dere til å koke koppen i? vanlig kjeler liksom? Usj.. :s det må da være veldig uhygienisk å koke menskopp på kjøkkenet..? Hvordan kan det blir uhygienisk? Alt som er kokt er sterilt. Jeg har kun en kjele og den brukes til alt inkludert koking av menskoppen. Menskoppen min er allerede vasket med såpe før det kokes, og når det er ferdig kokt er både den og kjelen steril. Jeg ser ingen problemer med dette altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 20. desember 2009 #790 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg ser ingen problemer med dette altså. Ikke jeg heller. Den er først skylt, så såpevasket, og så kokt i flere minutter. Kan ikke helt se hvordan det skulle være uhygienisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VenDis Skrevet 20. desember 2009 #791 Del Skrevet 20. desember 2009 ...Jaja. Moralen blir vel å la andres kjøkkenustyr være i fred. Men det man ikke vet har man itte vondt av heldigvis Hehe, så enig så enig. Lo godt av den der du XD Uhygenisk er det ikke, men for meg så er det tanken. Vil ikke bli servert mat fra en gryte hvor man har kokt hygiene artikler i, om det er månekopper, farfars badeskrubb (ja han koker den i kjele han)eller hva som helst annet som ikke er mat. Men det er slik jeg føler det. Tror/håper/regner med jeg blir servert mat fra mat-kjeler når jeg eter borte. Kommer til å kjøpe en egen kjele til å koke i, på tross av at jeg bor alene (og sjelden inviterer på middag) Mensblod som tømmes i vasken eller do... Forteller egentlig ikke mine gjester eller de jeg er på besøk til hva jeg gjør på do, så sier "Det man ikke vet det har man ikke vondt av" jeg og. Når man skifter en tampong så kommer det vel mensblod på fingrene da og, som man vasker av i vasken? (evigheter siden sist jeg brukte tampong...det e vel slik som ungdomane lika) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #792 Del Skrevet 20. desember 2009 Har en fast kopp som jeg koker den i microen i. Jeg synes det er verre med folk som vasker bikkjeskåla i oppvaskmaskinen. Men selv det er jo egntlig greit, det er 65 graders vann der inne, minimum. Og SYRE i oppvaskmiddelet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 22. desember 2009 #793 Del Skrevet 22. desember 2009 orker ikke lese alle innleggene, det er jo over 40 sider! men det her var interessant, er det noen som drivermed ridning som har prøvd den? jeg rir langt, driver med distanseridning, og er ute i skogen kanskje fire fem timer i strekk, de første dagene av mensen må jeg da ri ut med både bind og tampong for å ungå blodsøl i salen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-littleme- Skrevet 23. desember 2009 #794 Del Skrevet 23. desember 2009 Jeg blør ganske mye og når jeg bruker bind blør jeg nesten alltid igjennom selv om jeg bytter ofte. Tamponger synes jeg er ubehagelig... Hvordan tar man den ut? På tamponger er det jo en snor du trekker i... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Christine_* Skrevet 24. desember 2009 #795 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg blør ganske mye og når jeg bruker bind blør jeg nesten alltid igjennom selv om jeg bytter ofte. Tamponger synes jeg er ubehagelig... Hvordan tar man den ut? På tamponger er det jo en snor du trekker i... Menskoppen tas ut ved at man drar i tappen som er nederst, før man bretter koppen sammen og løfter den ut. Noen velger å klippe denne tappen helt av, og må da inn med fingrene og gripe rundt selve koppen. Jeg synes dette var veldig ubehagelig, og klarer ikke å bruke koppen pga.dette. Når man tar den ut må man passe på at den er foldet sammen, hvis ikke gjør det veldig vondt. Jeg fikk nesten panikk første gangen jeg skulle prøve å få den ut fordi det gjorde vondt og var så vanskelig å få den foldet sammen. Når man endelig har klart å få den ut er det om å gjøre å holde den slik at ikke innholdet søles ut over klær og gulv. Jeg blør også ganske mye, og det tok aldri lang tid før den begynte å lekke (har en Lunette i den største str.) Som du forstår er jeg litt skeptisk ja, men fint at så mange andre kan bruke den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2009 #796 Del Skrevet 25. desember 2009 orker ikke lese alle innleggene, det er jo over 40 sider! men det her var interessant, er det noen som drivermed ridning som har prøvd den? jeg rir langt, driver med distanseridning, og er ute i skogen kanskje fire fem timer i strekk, de første dagene av mensen må jeg da ri ut med både bind og tampong for å ungå blodsøl i salen... 5 timer er for lenge med menskopp hvis du blør mye. Jeg tømmer den hver annen time første dagen. Hvis en tampong ikke holde i 5 timer, gjør nok ikke menskoppen det heller. Men du kan jo teste hjemme først så ser du hvor ofte du må bytte. Alternativt kan du også bruke menskopp + bind. Det gjør jeg første natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 26. desember 2009 #797 Del Skrevet 26. desember 2009 5 timer er for lenge med menskopp hvis du blør mye. Jeg tømmer den hver annen time første dagen. Hvis en tampong ikke holde i 5 timer, gjør nok ikke menskoppen det heller. Men du kan jo teste hjemme først så ser du hvor ofte du må bytte. Alternativt kan du også bruke menskopp + bind. Det gjør jeg første natta. Det der er nok også litt individuelt, og det kommer vel an på størrelsen på tampongen også. En rosa tampong holder f.eks. ikke så lenge som fem timer for meg første mensdag, men koppen trenger jeg bare å tømme tre ganger i løpet av et døgn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coarvi Skrevet 26. desember 2009 #798 Del Skrevet 26. desember 2009 5 timer er for lenge med menskopp hvis du blør mye. Jeg tømmer den hver annen time første dagen. Hvis en tampong ikke holde i 5 timer, gjør nok ikke menskoppen det heller. Men du kan jo teste hjemme først så ser du hvor ofte du må bytte. Alternativt kan du også bruke menskopp + bind. Det gjør jeg første natta. Kommer jo helt an på hva slags tampong det er snakk om, og hvor mye som menes med å blø mye... En rød tampong vil ikke holde for meg i 5 timer de første dagene, men koppen holder i 6-10 timer de første 2 dagene. Uansett, ville brukt en stund på å bli vant med koppen før jeg prøver å ri med den i, da det lett kan "gnage" om den ikke er riktig satt i, og det krever en del øving å få til... Men etterhvert vil det nok gå fint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #799 Del Skrevet 26. desember 2009 Kommer jo helt an på hva slags tampong det er snakk om, og hvor mye som menes med å blø mye... En rød tampong vil ikke holde for meg i 5 timer de første dagene, men koppen holder i 6-10 timer de første 2 dagene. Uansett, ville brukt en stund på å bli vant med koppen før jeg prøver å ri med den i, da det lett kan "gnage" om den ikke er riktig satt i, og det krever en del øving å få til... Men etterhvert vil det nok gå fint! Jeg blør mye, og jeg må skifte annenhver time. Hvis man kan gå med den i fem timer så blør man ikke spesiellt mye. Jeg kan gå lenger med rosa tampong enn med divacup. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 26. desember 2009 #800 Del Skrevet 26. desember 2009 I Sverige blir det mer og mer vanlig å bruke en såkalt menskopp i stedet for bind eller tampong, se her: http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2895337.ab Kunne dere tenkt dere å brukt det? Jeg synes det høres litt ekkelt ut! Men det er jo mer miljøvennlig da.... hvor ofte må man tømme den? Tenk om det flyter over kanten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå