Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

38 sider ja.... vet ikke om jeg ser meg råd for å lese alt ;) så bær over med meg når jeg spør:

Hvordan er rengjør dere koppen for hver gang?

Jeg vasker den godt i kokhett springvann hver gang jeg tømmer den - og når jeg skal legge den bort for "friperioden" bruker jeg såpe og vasker med i tilegg til det varme vannet. Har ikke noe spesiell-rens... :sjenert:

Min suger seg også opp når jeg slipper den. Men jeg dytter samtidig også jeg da :fnise: for jeg mener den skal sitte så lagt opp som rundt livmortappen, eller hur?

Når jeg skal ta den ut setter jeg meg på do eller huk og får taki stilken og drrrrrar den ut! *SCHWOPP!* Har enda ikke funnet noen fiffi måte å få fjernet vakumet før jeg drar den ut (er nybegynner), hjelper liksom ikke å sette en finger ved sidenav koppen og lette på trykket heller.. :klø: . Så det kjennes jo litt spesielt ut :overrasket:

Jeg klippet av halve stilken jeg, da....fordi den skrapa og stakk borti åpningen når jeg satt :unsure: så har ikke all verdens til stilk å dra i. Hvordan får man evt koppen ut om stilken ryker helt eller man klipper den helt inntil??

Når det er sagt, så tror jeg ikke jeg kan kaste tampongene for evig og alltid. De må nok børstes støvet av om jeg skal ligge over på hytte uten innlagt vann..... :filer:

Koppen skal kokes etter hver periode - la den ligge i kokende vann i 10-20 min.

Koppen skal ikke særlig langt inn nei - du skal IKKE forsøke å få den til å sitte rundt livmortappen. Den skal være lengre nede enn f.eks en tampong, bare rett innenfor (men så drar den seg gjerne opp av seg selv etter hvert - og det er ok). Men om det funker sånn som du gjør det er det vel ikke så nøye...:)

Jeg klippet av hele stilken jeg, no problemo. Går fint å få den ut igjen, er den langt oppe presser jeg bare litt så får jeg fint tak i den.

Det er veldig knotete i begynnelsen, men det blir enklere etterhvert...:) Det tok meg flere måneder før jeg fikk teken på det opplegget der, og var nær ved å kaste hele koppen i søpla flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første testsyklus overstått :)

Ikke fått 100% teken enda, har hatt behov for truseinnlegg som sikkerhetsmargin (kun etpar dråper), og opplevde at det lakk litt (dråper på sikkerhetsbind første natt) da jeg stod opp om morgenen og den var helt full. Fjerningsteknikken er heller ikke helt i boks, klippet mesteparten av stilken, og har presset til jeg ble svett og den satt bom fast, måtte grave :eeeh:

Men alt i alt har den kommet for å bli, er superlykkelig over å slippe soaka tamponger og bind, lukten, bossbøtta full av ekkelheter pakket inn i store mengder dopapir, skrekken for flekker på lakenet, og å måtte holde styr på når jeg skiftet sist og være sikker på å ha toalett i nærheten når jeg er ute osv. Det har vært flere episoder med blodkontakt, men det finnes det såpe og vann for, og regner med å bli bedre teknisk. Føler at dette er en mye greiere måte å håndtere mensen på, rett og slett, og er superlykkelig over å redusere søppelmengden til nesten ingenting. Godt fornøyd, og har tenkt å bli superfornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*

Er skuffet over menskoppen.

Den lekker og gnager og her helt jævlig vond å ta ut. Dessuten liker jeg ikke å måtte stikke halve hånden oppi der for å sjekke om den sitter på plass, er foldet seg ut skikkelig osv...

Det blir nok tamponger igjen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest menskoppinspirert

Hei!

Jeg kom over denne tråden for lenge siden, og fikk kjøpt meg en kopp som jeg har prøvd litt til og fra! Denne perioden skulle jeg være FLINK, og kun bruke den.. Men, jeg lurer på om jeg blør unormalt mye? Jeg har en M kopp (for de som ikke har født barn/under 30), men den er FULL og lekker etter 4 timer... Den første gangen trodde jeg kanskje det var det at jeg hadde satt inn feil, men det var rett og slett fullt.. Ikke nor problem det altså, emn hadde forespeilet meg at det skulle bli som mange skrev "tømme morgen og kveld", haha... Men, den gang ei...

- har fortsatt ikke gitt opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg også lært meg hvordan jeg tar ut koppen uten å "SCHWOPP'E" :fnise: klarer teknikken på å presse den så langt ned at jeg får græbba taki selve koppen og ikke stilken nå :jepp: og idet jeg griper taki koppen og klemmer den, siver vakumet ut - så det var mye behageligere enn å dra i stiklen ja :Nikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min et par ganger nå, og jeg kan definitivt si at jeg har kjøpt min siste tampong! :tommelsmil:

Var nokså skeptisk i utgangspunktet, og det ble verre da jeg åpnet pakken og så hvor stor denne greia egentlig var, men selv den aller første gangen var den overraskende enkel å bruke. Jeg synes ofte det er vondt å sette inn en rosa tampong, men koppen sklir jo bare rett inn, enda så mye større den er! Å få den ut igjen kan være litt verre, men likevel tusen ganger bedre enn tamponger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Etter å ha brukt koppen i to mensperioder, så må jeg si at jeg er litt skuffet. Her er hvorfor:

1. Det kommer alltid blodsøl i trusa, og da må jeg bruke truseinnlegg.

2. Jeg har mer vondt under mensen når jeg bruker koppen.

3. Jeg synes det er veldig enkelt å si at man bare trenger å skifte to ganger i døgnet, når man faktisk må ta den ut når man skal bæsje (det er jo ikke akkurat så sjelden under mensen...)

4. Man er avhengig av å ha vask tilgjengelig inne på doen, kan ikke stå på et offentlig toalett og vaske menskoppen, akkurat..

5. Enten så sitter koppen for langt ut sånn at det lekker, eller så sitter den så langt inn at det blir vanskelig å få den ut. Føler at jeg må grave for å få den ut.

For meg blir valget mellom tamponger og menskoppen som å velge mellom pest eller kolera.

Men jeg gir ikke opp enda. Skal forsøke å bli glad i koppen når jeg likevel har kjøpt den.. Enda lenge til jeg sparer inn penga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du ikke er så fornøyd da, håper det retter seg opp etterhvert.

1. Det kommer alltid blodsøl i trusa, og da må jeg bruke truseinnlegg.

Er du sikker på at du setter den inn riktig? eller er det fordi den blir full? Jeg kløna noe fælt med dette til å begynne med, men etter at jeg fikk lært meg en ordentlig teknikk så har det ikke skjedd igjen. Prøv forskjellige bretteteknikker, det hjelp meg ihvertfall!

3. Jeg synes det er veldig enkelt å si at man bare trenger å skifte to ganger i døgnet, når man faktisk må ta den ut når man skal bæsje (det er jo ikke akkurat så sjelden under mensen...)

Nå er det mulig jeg driter meg ut her (pun intended), men må man det? Er det et råd jeg har gått glipp av?

4. Man er avhengig av å ha vask tilgjengelig inne på doen, kan ikke stå på et offentlig toalett og vaske menskoppen, akkurat..
det synes jeg er det mest vriene med koppen, egentlig. det GÅR vel an å tørke av den med dopapir og putte den pent på plass igjen, men det frister ikke særlig. Da jeg var ute og reise sist hadde jeg med meg sånne bittesmå flasker (slike i reisestørrelse man får til sjampo o.l.) med vann som jeg kunne ta med på do. Det fungerte, men var klønete.

5. Enten så sitter koppen for langt ut sånn at det lekker, eller så sitter den så langt inn at det blir vanskelig å få den ut. Føler at jeg må grave for å få den ut.
Jeg har begynt å få teken på å presse den ut så jeg slipper å grave. Det tar litt tid og prøving og feiling, men det går seg til. Man må bare trene litt! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter to ganger i døgnet hjemme på eget bad, så da slipper jeg problemet med offentlige toaletter. Og jeg har aldri tatt ut koppen for å bæsje. Det skjer at jeg må justere den bittelitt etterpå, men ut må den aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sunnmøring_*

Stiller spørsmålstegn med hygienen her. Hvordan vasker dere den? Kan ikke tenke meg det er bra å sette inn noe "skitten" direkte inn i kroppen. Blir det "riper" i silikonen så samler d seg lett bakterier osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller spørsmålstegn med hygienen her. Hvordan vasker dere den? Kan ikke tenke meg det er bra å sette inn noe "skitten" direkte inn i kroppen. Blir det "riper" i silikonen så samler d seg lett bakterier osv.

For min del koker jeg den i 5 minutter både før og etter mensperioden.

Det finnes også endel forskning (for eksempel denne artikkelen) som viser at sjansen for å få TSS omtrent er ikke-eksisterende ved bruk av menskopp, mens den jo har blitt assosiert med bruk av tamponger. Kanskje noen vet noe mer om dette? Var litt vanskelig å finne gode kilder, synes jeg - produsentenes egne hjemmesider blir for dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg hatt min i noen måneder, og er veldig fornøyd.

Jeg koker den også etter perioden. Så ligger den i posen sin til neste gang. Er det nødvendig å koke den igjen før man bruker den? Man koker jo ikke akkurat tampongene, liksom.

For deg hvor den ble full etter fire timer, da blør du jo mye, så greien om at du kan bytte to ganger i døgnet funker ikke for deg. Det er jo individuelt hvor mye man blør. Jeg bytter den to ganger og har ingen lekkasjer.

Ellers tror jeg at de som klager over at den er ubehagelig og sånt ikke setter den inn riktig. Jeg kjenner ikke når den er der inne, men i begynnelsen kavet jeg litt. Sjekk bruksanvisningen for riktig bretteteknikk! Og "skru" den rundt når den er inni skjeden sånn at det kommer vakum. Og jeg klippet av spissen på min, den skal ikke stikke utenfor.

JEG ER DØDSFORNØYD! Går aldri tilbake til ekle tamponger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kamilla_*

Jeg kjøpte en kopp som skulle passe meg (ifølge alder og at jeg ikke har født barn).Det endte med legevaktbesøk for å få den ut. Legen sa han aldri hadde hørt om menskopp og at han ikke anbefalte det.

Mente det kunne øke risikoen for at enkelte rester av mensen ikke kom ut, og ble liggende der inne og "råtne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå har jeg hatt min i noen måneder, og er veldig fornøyd.

Jeg koker den også etter perioden. Så ligger den i posen sin til neste gang. Er det nødvendig å koke den igjen før man bruker den? Man koker jo ikke akkurat tampongene, liksom.

Tror ikke det er nødvendig å koke den to ganger om den har vært i posen. Men: jeg har en lei tendens til å ikke finne posen, så da får koppen endel merkelige midlertidige oppbevaringssteder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en kopp som skulle passe meg (ifølge alder og at jeg ikke har født barn).Det endte med legevaktbesøk for å få den ut. Legen sa han aldri hadde hørt om menskopp og at han ikke anbefalte det.

Mente det kunne øke risikoen for at enkelte rester av mensen ikke kom ut, og ble liggende der inne og "råtne".

Uff, no vart eg litt betenkt...

Det eg er redd for er at når ein dreg i koppen så kan ein dra ut vagina :fnise: Finst det ikkje noko som heiter utlagd vagina eller noko? Kanskje bruk av menskopp på sikt gjer at ein får det? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt anbefaler han det ikke, han har jo ikke satt seg inn i hva det er. Han uttaler seg på grunnlag av sin egen uvitenhet. Aner ikke om noen gynekologer har undersøkt om koppen kan skape problemer, men nevnte lege representerer kun seg selv når han ikke anbefaler.

Væsken renner ned i koppen, og koppen fjernes etter bruk. All mens renner nedover av seg selv.

Jeg har bare brukt min i en syklus til nå, og måtte flere ganger stresse med å få den ut etter at jeg klippet "tråden". En liten minifødsel for å få den langt ned, så tok jeg tak i bunnen, altså ikke i den lille trådresten. Klemte tak der, så kom den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, no vart eg litt betenkt...

Det eg er redd for er at når ein dreg i koppen så kan ein dra ut vagina :fnise: Finst det ikkje noko som heiter utlagd vagina eller noko? Kanskje bruk av menskopp på sikt gjer at ein får det? :klø:

Utlagt vagina finnes ikke. Man kan få skjedefremfall og livmorfremfall, som er at skjede og deler av livmor tyter ut av åpningen, men du greier ikke å få til det med en menskopp hvis du har et normalt underliv. Er underlivet så slapt, får du neppe til å lage noe vakuum med den lille gummidingsen.

Med fødselsskader og/eller store aldersforandringer i høy alder, kan støttevevet til livmor, skjede og rektum bli så svekket at organene kan sige ned og stikke ut av åpningene. Da finnes det hjelpemidler og operasjoner for å avhjelpe problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...