Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hei.. det kan godt tenkes at det er besvart mange ganger før i denne tråden, men jeg har rett og slett ikke tid til å lese igjennom alle disse sidene.. men jeg lurer da på ang det å plassere denne koppen riktig.. har hørt noe om at den ikke skal sitte så langt inn som en tampong, men den skal sitte så langt inn at ingenting stikker utenfor "åpningen", hele greie skal liksom være inni deg og ingenting utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.. det kan godt tenkes at det er besvart mange ganger før i denne tråden, men jeg har rett og slett ikke tid til å lese igjennom alle disse sidene.. men jeg lurer da på ang det å plassere denne koppen riktig.. har hørt noe om at den ikke skal sitte så langt inn som en tampong, men den skal sitte så langt inn at ingenting stikker utenfor "åpningen", hele greie skal liksom være inni deg og ingenting utenfor?

Heile "greia" skal vere inni deg.

Eg har, etter råd i denne tråden, begynt å plassere koppen litt for langt ute, slik at den er litt ubehageleg å gå med heilt med ein gong. Putt den inn, eg anbefalar å putte den inn medan du sit på do, ganske langt ute i åpninga, slik at "stilken" kjem på utsida. Så vrir du koppen rundt slik at du kjenner om han er folda ut. Nr du reiser deg, og kniper eit par gonger, vil koppen "gå seg til" og plassere seg rett av seg sjølv.

Eg har ikkje hatt lekkasjer (bortsett frå små "dråpar") etter at eg starta med dette! Lekker kun dei to nettane eg blør mest, men det er nok ikkje til å unngå. Må tømme koppen kvar 2. til 3. time dei to "verste" dagane, men elles går det veldig greit med koppen no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp bestilt en Diva Cup fra iHerb.com :) Så noen her inne anbefalte å bestille derfra, og man får $5 fratrukket fra prisen ved første bestilling om man skriver ikke denne koden; SET037. Betalte ca. 150 kroner inkludert frakt, noe som jeg synes var kjempe billig. (Akkurat samme Diva Cup koster ca. 400 på en norsk nettside) Har alltid vært veldig nysgjerrig på disse menskoppene, og nå var det jo så billig at jeg ikke har noe å tape. Jeg tror og håper at dette er noe jeg kommer til å like, så jeg gleder meg til den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje hatt lekkasjer (bortsett frå små "dråpar") etter at eg starta med dette! Lekker kun dei to nettane eg blør mest, men det er nok ikkje til å unngå. Må tømme koppen kvar 2. til 3. time dei to "verste" dagane, men elles går det veldig greit med koppen no!

Så fint at det funker for deg nå!

Når man blør som om man setter ei full bøtte brått på hodet er det nok ingen vei utenom å doble med nattbind mens det står på som verst, men jeg har i hvert fall gått fra garantert slaktehus på lakenet til garantert bare litt som har lekket ut i bindet og holder seg pent på plass der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ble nysgjerrig jeg nå. I starten syntes jeg det virka litt ekkelt og sært, men nå som jeg har lest mer her inne får jeg nesten lyst til å prøve selv. Trass i at jeg har null problemer med tamponger, jeg blør så lite at jeg ikke trenger å skifte ofte uansett - selv om man egentlig bør skifte hver fjerde time :gjeiper:

Men hva når dere er borte på besøk? Det er jo litt ekkelt å skylle en menskopp i andres vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ble nysgjerrig jeg nå. I starten syntes jeg det virka litt ekkelt og sært, men nå som jeg har lest mer her inne får jeg nesten lyst til å prøve selv. Trass i at jeg har null problemer med tamponger, jeg blør så lite at jeg ikke trenger å skifte ofte uansett - selv om man egentlig bør skifte hver fjerde time :gjeiper:

Men hva når dere er borte på besøk? Det er jo litt ekkelt å skylle en menskopp i andres vask?

Jeg tenker som så at det er bedre å skylle ned litt blod i vasken enn å legge igjen en tampong i søpla. I og med at jeg bare må tømme to ganger i døgnet så er jeg som oftest hjemme uansett :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Hinata sa, den må ikke tømmes så ofte. Jeg må tømme sånn ca annenhver time den første dagen, men om jeg er borte er det likevel et usalig styr med å løpe og skifte tampong eller bind hele tida og finne ut om de har søplebøtte på badet eller om man må paradere gjennom huset med pakka osv... Blodet forsvinner tross alt i vasken, det er jo ikke sånn at de som bor der slikker vasken sin :gjeiper:

Etter den første dagen min tømmer jeg bare når jeg står opp og når det nærmer seg leggetid, så null stress med å gå på besøk.

Og så er man garantert å ikke få TSS. Det har alltid bekymret meg med tamponger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er man garantert å ikke få TSS. Det har alltid bekymret meg med tamponger.

Må bare korrigere deg litt her, man er ALDRI garantert å ikke få TSS. Til og med menn kan få TSS, ca halvparten som rammes av TSS er jenter og kvinner som har brukt tampong i forbindelse med menstruasjon. (Man kan f.eks få det i forbindelse med operasjon, fødsel, osv)

Men risikoen er mye mindre (ikke fordi den er så stor i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som har fått skikkelig allergisk reaksjon på denne koppen?

Etter brukt den i ca 3 dager.. Tømte den ca 3-4 ganger om dagen..

Har aldri klødd så inni meg noen gang. Ved skjedeåpningen og oppover.

Det er divacup jeg har forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare korrigere deg litt her, man er ALDRI garantert å ikke få TSS. Til og med menn kan få TSS, ca halvparten som rammes av TSS er jenter og kvinner som har brukt tampong i forbindelse med menstruasjon. (Man kan f.eks få det i forbindelse med operasjon, fødsel, osv)

Men risikoen er mye mindre (ikke fordi den er så stor i utgangspunktet).

I stand corrected, som de sier.

Er det bare jeg som har fått skikkelig allergisk reaksjon på denne koppen?

Etter brukt den i ca 3 dager.. Tømte den ca 3-4 ganger om dagen..

Har aldri klødd så inni meg noen gang. Ved skjedeåpningen og oppover.

Det er divacup jeg har forresten.

Divacupen er av lateksfri silikon, og silikonallergi er ekstremt sjeldent. Det kan forekomme, altså.

Har du brukt noe slags såpe eller vaskegel når du skyller koppen? Våtservietter? Noe som helst du ikke pleier å stikke inn i skjeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Divacupen er av lateksfri silikon, og silikonallergi er ekstremt sjeldent. Det kan forekomme, altså.

Har du brukt noe slags såpe eller vaskegel når du skyller koppen? Våtservietter? Noe som helst du ikke pleier å stikke inn i skjeden?

Hmmm.. Nei, jeg har ikke brukt noe som jeg ikke pleier å bruke.. jeg har klødd i 4 dager nå. Kjenner det gir seg litt etter litt, men det er virkelig ille!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm.. Nei, jeg har ikke brukt noe som jeg ikke pleier å bruke.. jeg har klødd i 4 dager nå. Kjenner det gir seg litt etter litt, men det er virkelig ille!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... Men hvorfor skulle jeg fått sopp av menskoppen da. Den er jo rengjort bra for hver gang osv.

Går sopp over av seg selv i løpet av noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på så mye, men jeg selv har en tendens til å få sopp eller slikt når det skjer noe "utenom det vanlige" i skjeden/området.

Nei, det går vel vanligvis ikke bare over? Får håpe du ikke er allergisk, det hadde vært synd. Og "rengjort mellom hver gang" - skylt mellom hver gang du setter den inn, eller kokt mellom hver mens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein skal vel skylle mellom kvar gong, og koke mellom kvar mens? Viss ein må koke mellom kvar tømming blir det plutseleg meir praktisk med bind/tampongar likevel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...