Strix Skrevet 4. oktober 2010 #1001 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) DEt lukter mye, mye, mye mer av bind og tamponger enn av en menskopp. Blod som går inn i et annet materiale(tampong/bind) og sitter der i flere timer før det går i søpla lukter ikke godt. Det er bare å sette plaster på et sår/blødende sår på fingern og lukte på plasteret noen timer etterpå. I en menskopp samles blodet i silikon/gummi og fester seg ikke til noe og så går det rett i toalettet. Det lukter kanskje friskt blod om du kjenner etter, men det går på 1-2-2 å tømme koppen så jeg kjenner knapt noe lukt. Tamponger øker risikoen for bla. tss, dette gjør ikke en menskopp. Det er en kjent sak at tamponger kan gjøre miljøet nedentil dårligere, heldigvis er det få som opplever dette. Men jeg husker godt hvordan en tørr tampong irriterte uten at denskapte noe infeksjon el.l for min del da. Materialene den er laget av skal ikke skape irritasjon. Syns menskoppen er suveren sammenlignet. Men det er klart, en menskopp passer ikke for alle. Endret 4. oktober 2010 av Strix 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 4. oktober 2010 #1002 Del Skrevet 4. oktober 2010 Kan man ikke klippe trådene på spiralen litt, eller de må kanskje være av en viss lengde uansett? Har du god kontakt med en lege eller gyn som setter inn spiraler som du kan ta det med? Kjedelig problemstilling! Det går an å klippe trådane ja, men dei skal helst vere lange - dei skal liksom folde seg ut frå livmorhalsen og oppover i skjeden. Viss dei klippast korte, vil dei peike rett ned, og det er ikkje godt for den mannen som skal inn der, for å seie det slik Æsj, det her var strek i regninga No veit eg ikkje om eg tør å bruke den meir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2010 #1003 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jeg ville bekymret meg for at det ville lekke,at den ikke satt skikkelig, og jeg synes mensblod lukter så grusomt at jeg tror jeg hadde besvimt når jeg skulle tømme koppen. Jeg har faktisk tekt på det idag, helt tilfeldig, at jeg tror at mange kvier seg med å bruke menskopp fordi de forventer at blodet som de må tømme, kommer til å lukte like ille som bind/tampong, men det gjør jo altså ikke det! En stor forskjell med en menskopp er at blodet får ingen kontakt med oxygen, den kan ikke koaguleres og "råtner" også mye senere, det er jo også derfor man kan ha menskopp i over natten, eller i over en halv dag, men man bør passe på å ikke ha tampongen i over 4 timer. Jeg har en sensitiv nesa jeg òg, men ble positiv overasket når jeg så blodet som var i mensekoppen for første gang. Ikke bare var den helt flyttende, det luktet også ferskt, hvis man kan si det. Altså, luktet ingenting som en brukt bind! Heller som en fersk stykke rå kjøtt.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 4. oktober 2010 #1004 Del Skrevet 4. oktober 2010 Har brukt koppen i dag og (framleis utan mens, men det har vel inga betydning), og den rotar definitivt til trådane. Prøver å vere forsiktig når eg tar den ut, men likevel. No føler eg at heile spiralen/trådane ligg i ein einaste stor krøll der inne, ekkel følelse Kva skal eg gjere no då? :klø: Andre som brukar spiral og kopp som har tips? Eller må eg kvitte meg med ein av delene? Kan det forresten vere skadeleg at trådane flyttar på seg? For å ta det siste spørsmålet ditt, så tror jeg nok ikke det er skadelig at selve trådene flytter på seg. Kanskje trådene er så lange at de kommer i klem til siden når du setter inn koppen? Kanskje koppen din er for lang, og/eller kommer for høyt opp? Prøve en som er lavere og videre så du kan prøve å unngå trådene? Er koppen ordentlig åpnet når den er i bruk? Siden livmortappen kommer endel lengre ned under mensen, er det noen som blir nødt til å plassere koppen med livmorhalsen "nedi". Ser for meg at det er lett at det blir kluss med tråder om den ikke blir sentrert der. Dette var bare noen løse tanker og forslag her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 7. oktober 2010 #1005 Del Skrevet 7. oktober 2010 Hvordan er det med feks infeksjoner osv ang dette? Jeg har ikke hatt mens på en stund nå pga p-sprøyta(heldigvis, hater det!) Men når jeg har hatt og brukt tamponger får jeg ulukt og må gå på sånn stikkpillekur i 3dager. Er denne "divakoppen" mer "hygienisk" mtp dette? Det er soppinfeksjon du tenker på, eller? Menskopp er helt klart bedre for miljøet i skjeden enn tampong, ettersom den ikke suger til seg noe fuktighet og bidrar til tørre slimhinner. Bruk av menskopp er heller ikke assosiert med TSS slik tamponger er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minf Skrevet 9. oktober 2010 #1006 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) hei.. lurer veldig på å bestille meg en ladycup.. jeg er skikkelig lei av å bruke tamponger hate det rett og slett så når jeg leste om dette ble jeg rett og slett gla.. men denne ladycupen ser jeg koster over 200 kr.. hvor mye risikerer man å måtte betale hvis dne blir stoppet i tollen?? :S også hvis man feks finner en annen type som koster under 200 kr men at det blir over 200 kr med porto risikere man da å måtte betale sånn toll greier eller gjelder dette bare prisen på selve varen? hvis dere skjønner hva jeg mener.. Endret 9. oktober 2010 av minf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 9. oktober 2010 #1007 Del Skrevet 9. oktober 2010 Det er bare selve varen som blir tatt med i kalkuleringa Men hvis varen koster over 200, så tar man med fraktkostnader også når man regner ut hvor mye moms du må betale ekstra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 9. oktober 2010 #1008 Del Skrevet 9. oktober 2010 hei.. lurer veldig på å bestille meg en ladycup.. jeg er skikkelig lei av å bruke tamponger hate det rett og slett så når jeg leste om dette ble jeg rett og slett gla.. men denne ladycupen ser jeg koster over 200 kr.. hvor mye risikerer man å måtte betale hvis dne blir stoppet i tollen?? :S også hvis man feks finner en annen type som koster under 200 kr men at det blir over 200 kr med porto risikere man da å måtte betale sånn toll greier eller gjelder dette bare prisen på selve varen? hvis dere skjønner hva jeg mener.. Iherb.com selger ladycup til 26.60$, 155 kr, da kommer du godt under grensen! De er kjent for å ikke ha noe kluss, jeg har bestilt masse (bla. en ladycup) gjennom de. Dersom du ikke har handlet hos iherb før får du 5$ rabatt om du bruker koden SET037 når du handler. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minf Skrevet 12. oktober 2010 #1009 Del Skrevet 12. oktober 2010 hey.. takk for svar, da bestiller jeg nok en ladycup gitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 12. oktober 2010 #1010 Del Skrevet 12. oktober 2010 No har eg hatt mensen i to dagar, og brukt koppen. Må seie eg er skuffa, gitt... Den lekk som ei sil... Eg er nesten 100% sikker på at eg plasserar den riktig. Den glir lett på plass, eg kjenner at den er utfolda, og eg greier å vri rundt på den. Når eg tek den ut, er den i tillegg fyllt med blod, så då må den vel vere riktig plassert? Problemet er at det kjem ikkje berre blod oppi, men ein god del på utsida og. På dagtid kan eg tømme ofte, og då blir det berre nokre dråpar, men nok til at eg må bruke truseinnlegg, og helst bind i dag (som er den "verste" dagen). Eg må tømme den kjempeofte - har tømt den minst annakvar time i heile dag. Då er den litt over halvfull. Sjølv om den ikkje er full, har det rent på utsida. I natt hadde eg heldigvis på meg bind. Då eg vakna, var bindet gjennomblødd og koppen heilt full. Dette var noko dritt! De som seier at koppane dykkar aldri har lekki, må blø ekstremt lite! Eg blør nok mykje, sidan eg har spiral. Då eg brukte tampong, måtte eg bruke rosa eller grønn og skifte annakvar time på den sterkaste blødningsdagen. Då er det jo litt kjipt å måtte skifte like ofte med koppen, eg hadde sett for meg at eg kunn bytte skjeldnare! I går og i morgon er det ikkje så mykje blod, så då blir det nok betre. Men likevel, det lakk i går, og lekker vel i morgon og... Kjipt å ikkje kunne stole på koppen. Når eg må bruke bind i tillegg er det jo ikkje mykje vits i Kva kan eg gjere? Det finns vel ikkje enno større strl? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minf Skrevet 13. oktober 2010 #1011 Del Skrevet 13. oktober 2010 Iherb.com selger ladycup til 26.60$, 155 kr, da kommer du godt under grensen! De er kjent for å ikke ha noe kluss, jeg har bestilt masse (bla. en ladycup) gjennom de. Dersom du ikke har handlet hos iherb før får du 5$ rabatt om du bruker koden SET037 når du handler. Lykke til! hoppsann.. jeg må bare spørre, for fant ikke no ladycup på den siden der.. bare divacup? var det divacup du mente tro?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 13. oktober 2010 #1012 Del Skrevet 13. oktober 2010 No har eg hatt mensen i to dagar, og brukt koppen. Må seie eg er skuffa, gitt... Den lekk som ei sil... Eg er nesten 100% sikker på at eg plasserar den riktig. Den glir lett på plass, eg kjenner at den er utfolda, og eg greier å vri rundt på den. Når eg tek den ut, er den i tillegg fyllt med blod, så då må den vel vere riktig plassert? Problemet er at det kjem ikkje berre blod oppi, men ein god del på utsida og. På dagtid kan eg tømme ofte, og då blir det berre nokre dråpar, men nok til at eg må bruke truseinnlegg, og helst bind i dag (som er den "verste" dagen). Eg må tømme den kjempeofte - har tømt den minst annakvar time i heile dag. Då er den litt over halvfull. Sjølv om den ikkje er full, har det rent på utsida. I natt hadde eg heldigvis på meg bind. Då eg vakna, var bindet gjennomblødd og koppen heilt full. Dette var noko dritt! De som seier at koppane dykkar aldri har lekki, må blø ekstremt lite! Eg blør nok mykje, sidan eg har spiral. Då eg brukte tampong, måtte eg bruke rosa eller grønn og skifte annakvar time på den sterkaste blødningsdagen. Då er det jo litt kjipt å måtte skifte like ofte med koppen, eg hadde sett for meg at eg kunn bytte skjeldnare! I går og i morgon er det ikkje så mykje blod, så då blir det nok betre. Men likevel, det lakk i går, og lekker vel i morgon og... Kjipt å ikkje kunne stole på koppen. Når eg må bruke bind i tillegg er det jo ikkje mykje vits i Kva kan eg gjere? Det finns vel ikkje enno større strl? Har du den største fra Divacup? Den har jeg, måtte "oppgradere" til denne da den minste fra mooncup ble for liten. Jeg blør selv masse siden jeg også har (kobber-)spiral. For meg går det flott, men som du sier: når den er nesten full, lekker den. Altså: Kommer det over hullene, regnes den som full. Da vil den lekke. Og, siden koppen "tilter" litt når iallefall jeg bruker den, vil den begynne å lekke rundt 17-20 ml for min del. Det betyr at jeg må bytte ofte på de verste dagene, men likevel, absolutt sjeldnere enn det ville gjort med bind/tamponger! Forsto jeg deg rett der, eller lekker den når den på langt nær er full også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finkel Skrevet 13. oktober 2010 #1013 Del Skrevet 13. oktober 2010 hoppsann.. jeg må bare spørre, for fant ikke no ladycup på den siden der.. bare divacup? var det divacup du mente tro?? Ups! Ja, det var Divacup, beklager! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2010 #1014 Del Skrevet 13. oktober 2010 Jeg blør også mye og må skifte ekstremt ofte i starten. Første dagen jeg blør mye må jeg bytte hver 1,5-2 time. Dag nr. 2 tømmer jeg før jeg går på do, før lunsj, og en gang etter lunsj. Dag nr 3 tømmer jeg den en gang i løpet av dagen, og fra dag nr 4 og utover er det bare morgen og kveld. Første natta bruker jeg bind+ divacupen. Før jeg begynte med divacup blødde jeg ofte gjennom om natta. Er fornøyd selv om jeg ikke føler meg helt trygg på den første dagen. Bare å sørge for å alltid være i nærheten av et toalett med egen vask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2010 #1015 Del Skrevet 13. oktober 2010 Har du den største fra Divacup? Den har jeg, måtte "oppgradere" til denne da den minste fra mooncup ble for liten. Jeg blør selv masse siden jeg også har (kobber-)spiral. For meg går det flott, men som du sier: når den er nesten full, lekker den. Altså: Kommer det over hullene, regnes den som full. Da vil den lekke. Og, siden koppen "tilter" litt når iallefall jeg bruker den, vil den begynne å lekke rundt 17-20 ml for min del. Det betyr at jeg må bytte ofte på de verste dagene, men likevel, absolutt sjeldnere enn det ville gjort med bind/tamponger! Forsto jeg deg rett der, eller lekker den når den på langt nær er full også? Største str her. Den lekker når den er på langt nær full og, ja. Feks i dag, er blødninga langt mindre enn i går. Då eg tømte den etter ca 4 t, var det berre ca 1-2 cm med blod nederst i koppen. Allikevel var det ein god del bloddråpar i truseinnlegget. Så lenge den ikkje lekker meir enn det, er det jo for så vidt greit, men eg kunne jo ynskje at den holdt heilt tett! Og på den verste blødningsdagen er det ganske styrete å bruke den... Som du seier, så blir jo koppen vippa litt fram og tilbake då dei fleste ikkje sit stille heile dagen Men fleire her påstår jo at koppane deira aldri har lekki. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 13. oktober 2010 #1016 Del Skrevet 13. oktober 2010 Største str her. Den lekker når den er på langt nær full og, ja. Feks i dag, er blødninga langt mindre enn i går. Då eg tømte den etter ca 4 t, var det berre ca 1-2 cm med blod nederst i koppen. Allikevel var det ein god del bloddråpar i truseinnlegget. Så lenge den ikkje lekker meir enn det, er det jo for så vidt greit, men eg kunne jo ynskje at den holdt heilt tett! Og på den verste blødningsdagen er det ganske styrete å bruke den... Som du seier, så blir jo koppen vippa litt fram og tilbake då dei fleste ikkje sit stille heile dagen Men fleire her påstår jo at koppane deira aldri har lekki. Det høres jo ut som om den ikke er helt riktig plassert. :klø: Det er ikke nødvendigvis tett selv om koppen er foldet ut, den må også sitte på riktig sted i skjeden, og i riktig retning i forhold til livmorhalsen. Noen klarer å kjenne den med fingeren, men jeg gjør ikke det. Jeg har prøvd meg fram med ulike teknikker og merker stor forskjell på hvor lett det er å plassere koppen riktig. Noen bretteteknikker gir meg alltid lekkasjer, uansett, selv om koppen tilsynelatende sitter godt på plass. Men når den sitter riktig, da lekker det ikke før den eventuelt nærmer seg full. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2010 #1017 Del Skrevet 13. oktober 2010 Hm. Kanskje eg ikkje set den inn riktig. Men det er ikkje lett å vete kva som er kva inni der... Eg er ganske sikker på at den sit rikitg, sida den sklir lett inn og eg kan vri rundt på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cecilie Skrevet 14. oktober 2010 #1018 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg har en Mooncup, og det er så fantastisk å aldri skulle bruke bind og tamponer igjen, for Mooncup går jeg aldri fra! fantastisk produkt. Både for pengepungen og miljøet! Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #1019 Del Skrevet 14. oktober 2010 Hm. Kanskje eg ikkje set den inn riktig. Men det er ikkje lett å vete kva som er kva inni der... Eg er ganske sikker på at den sit rikitg, sida den sklir lett inn og eg kan vri rundt på den. Den skal ikke lekke så lenge den er plassert riktig og den ikke er full (dvs du tømmer ofte nok). Kan jo hende størrelsen er feil for deg, kanskje du måtte prøvd et annet merke? Min lakk også hele første uka jeg brukte den, det samme i neste periode, selv om jeg var overbevist om at den satt rett. Men det gjorde den altså ikke, for nå lekker den aldri (brukt i 2 år). Du kan evt. bruke bind/tampong de dagene du blør mest? Men - det kan renne litt blod i trusa selv om den ikke lekker, fordi når du tømmer koppen vil noe blod renne ned mens du holder på å skifte. Dette blodet som "sitter" nederst i skjedeveggen vil jo ikke suges opp av koppen igjen når du setter den, og etterhvert renne ut i trusen. Helt vanlig. Dette skjer ikke med tamponger, fordi når man bruker tamponger vil selve tråden suge til seg blodet som er nederst i skjeden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 14. oktober 2010 #1020 Del Skrevet 14. oktober 2010 Imli: Jeg tror jeg ville prøvd å klippe stilken og plassere koppen lenger ned, kanskje du har den for langt oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå