Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Lurar på om koppen min har "rota til" spiralen min eg :sjokk:.

Nokon som har opplevd det same?

Mine tråder lar seg lett flytte, men legger seg alltid til "oppover" igjen etterhvert (Etter samleie, menskoppbruk osv). Tror nok du hadde fått smerter om spiralen hadde blitt flyttet på, altså! Men, jeg vet at bruk av kopp kan være litt småskummelt for de med spiral, siden vakuumet rett og slett kan dra ut spiralen helt eller delvis. Derfor er det spesielt viktig for oss å lette på vakuumet før den fjernes :)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tråder lar seg lett flytte, men legger seg alltid til "oppover" igjen etterhvert (Etter samleie, menskoppbruk osv). Tror nok du hadde fått smerter om spiralen hadde blitt flyttet på, altså! Men, jeg vet at bruk av kopp kan være litt småskummelt for de med spiral, siden vakuumet rett og slett kan dra ut spiralen helt eller delvis. Derfor er det spesielt viktig for oss å lette på vakuumet før den fjernes :)

Takk for svar. Er vel ikkje kva gong eg har vore like flink til å lette på vakuumet fyrst - syntes det gjekk heilt greit å berre dra den ut... :sjenert:

Men eg har litt blodblanda utflod, noko som eg lurar på kan ha noko med dette å gjere :forvirret: Er midt i syklusen, skal normalt sett ikkje komme noko blod no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er vel ikkje kva gong eg har vore like flink til å lette på vakuumet fyrst - syntes det gjekk heilt greit å berre dra den ut... :sjenert:

Men eg har litt blodblanda utflod, noko som eg lurar på kan ha noko med dette å gjere :forvirret: Er midt i syklusen, skal normalt sett ikkje komme noko blod no...

Kjenner du en spiss som stikker ned fra livmortappen? Da har spiralen flyttet på seg, og du må få den fjernet. Om du får lette magesmerter/menssmerter og blodig utflod kan kanskje det samme ha skjedd, men jeg tror ville ha ventet en liten stund før jeg gikk til lege med det. Det kjenner du selvfølgelig aller best selv, hvor ille det er. Jeg kan få lett blodig utflod og små murringer etter samleie dersom han har støtet inn for langt, men det har alltid gått over veldig raskt. Selvfølgelig, dersom du har sterke magesmerter bør du ta deg en tur til lege/gynekolog for å sjekke. :)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke helt forestille meg hvordan man skal kunne ha sex med denne i, ikke bare vil det være ubehagelig, men jeg vil også tro at det kan være farlig.

Det er en helt genial oppfinnelse, rett og slett. Jeg har faktisk 3 ulike typer men liker best Lunette, en finsk type. De har endelig fått opp en norsk side (www.lunette.no). Kjøpte min hos Bleieboden, de er vel de eneste som selger den foreløpig, men jeg håper det kommer flere. Lunetten er mye lettere å rengjøre enn de andre (jeg har Mooncup og Divacup), og den er mye mer behagelig å gå med (men der er vi sikkert skapt forskjellig, den passer ihvertfall mye bedre til meg).

Hvordan er den mer behagelig enn moon og divacup?

Jeg har mooncup nå, brukt den et par dager, men jeg har lekkasjer hele tiden... og den sklir liksom så langt inn også..

Endret av rekkris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt koppen i dag og (framleis utan mens, men det har vel inga betydning), og den rotar definitivt til trådane. :sur: Prøver å vere forsiktig når eg tar den ut, men likevel. No føler eg at heile spiralen/trådane ligg i ein einaste stor krøll der inne, ekkel følelse :( Kva skal eg gjere no då? :klø: Andre som brukar spiral og kopp som har tips? Eller må eg kvitte meg med ein av delene?

Kan det forresten vere skadeleg at trådane flyttar på seg?

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ikke klippe trådene på spiralen litt, eller de må kanskje være av en viss lengde uansett? Har du god kontakt med en lege eller gyn som setter inn spiraler som du kan ta det med? Kjedelig problemstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg oppbevaringsposer på ebay, hvis det er noen som er interesserte så er det her. Selgeren kan anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg oppbevaringsposer på ebay, hvis det er noen som er interesserte så er det her. Selgeren kan anbefales :)

Cuuuute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige blir det mer og mer vanlig å bruke en såkalt menskopp i stedet for bind eller tampong, se her: http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2895337.ab

Kunne dere tenkt dere å brukt det? Jeg synes det høres litt ekkelt ut! Men det er jo mer miljøvennlig da....;)

Ja,brukt det i ett års tid nå,kjempefornøyd! Ikke noe ekkelt avfall i søpla,slippe å kjøpe inn tamponger osv....ekkelt kan nok noen synes det er,men det er før man har prøvd det! Er ikke noe mindre ekkelt med bind og tamponger,er mer ekkelt det faktisk. Anbefaler det til alle jeg kjenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bekymret meg for at det ville lekke,at den ikke satt skikkelig, og jeg synes mensblod lukter så grusomt at jeg tror jeg hadde besvimt når jeg skulle tømme koppen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bekymret meg for at det ville lekke,at den ikke satt skikkelig, og jeg synes mensblod lukter så grusomt at jeg tror jeg hadde besvimt når jeg skulle tømme koppen. :sjenert:

Mensblod lukter først når det kommer i kontakt med luft, og det gjør det ikke før du tar den ut.. Lukter mer av bind/tamponger da ;)

Endret av Hinata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensblod lukter først når det kommer i kontakt med luft, og det gjør det ikke før du tar den ut.. Lukter mer av bind/tamponger da ;)

Ja, det er det jeg mener, den skal jo tømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men det lukter ikke når du tømmer den, blodet bruker jo litt tid for å begynne å lukte. Tviler på at du lar det godgjøre seg før du tømmer den og skyller det ned

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det lukter ikke når du tømmer den, blodet bruker jo litt tid for å begynne å lukte. Tviler på at du lar det godgjøre seg før du tømmer den og skyller det ned

Vel, i min verden lukter det av tamponger som tas ut før de rekker å nå søpla, så da er jeg rimelig sikker på at å tømme en menskopp også vil lukte. Eller har jeg bare en meget sensibel nese ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i min verden lukter det av tamponger som tas ut før de rekker å nå søpla, så da er jeg rimelig sikker på at å tømme en menskopp også vil lukte. Eller har jeg bare en meget sensibel nese ?

Det luktet helt klart mensblod under mensen, men ikke noe mer enn ved tamponger og bind.

Det går jo fint å tømme den i dusjen også mens man dusjer, da kan man skylle den med en gang og får dermed ikke noe søl i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det med feks infeksjoner osv ang dette?

Jeg har ikke hatt mens på en stund nå pga p-sprøyta(heldigvis, hater det!)

Men når jeg har hatt og brukt tamponger får jeg ulukt og må gå på sånn stikkpillekur i 3dager.

Er denne "divakoppen" mer "hygienisk" mtp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamponger har MYE høyere stinkfaktor enn menskopp, tro meg! Selv de siste mensdagene når jeg gjerne har koppen inne et helt døgn av gangen er lukten helt minimal i forhold til en tampong som har sittet ca åtte timer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med feks infeksjoner osv ang dette?

Jeg har ikke hatt mens på en stund nå pga p-sprøyta(heldigvis, hater det!)

Men når jeg har hatt og brukt tamponger får jeg ulukt og må gå på sånn stikkpillekur i 3dager.

Er denne "divakoppen" mer "hygienisk" mtp dette?

ja, det vil jeg tro (at den er mer hygienisk).

selv har jeg prøvd min moon cup hver gang jeg har hatt mensen helt siden jeg kjøpte den for et halvt år siden, uten å virkelig få det til. jeg har prøvd å følge det tipset om å snu den når den er inni, slik at man kjenner at hele 'koppen' er rund, uten bulker (for det er da det lekker), problemet er bare at jeg får ikke til å snu den. det blir på en måte for trangt, og det gjør vondt. jaja, gir ikke opp med det første, den er jo så praktisk og grei. og jeg blir så uvel i kroppen av tamponger, av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fryd med menskopp er at nå er det helt slutt på enhver antydning til "menslukt" for min del. Blodet må være i kontakt med luft litt for at det skal lukte. Bruker du tampong kommer det gjerne litt luft inn, selv om det ikke blir i nærheten av så ille som med bind, med menskopp kommer ikke lufta til blodet før de sekundene du bruker på å tømme den. Det rekker ikke å begynne å lukte. Jeg føler meg mye renere enn med bind/tampong :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...