Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Då har eg fått min Diva Cup, og skal prøve den ut! Sikkert greit å teste den litt utan at eg har mensen og, for å få teken.

Har berre nokre spm: Eg er ikkje veldig stødig i medisink engelsk, og skulle gjerne hatt ei bruksanvisning på norsk! Fekk ikkje heilt tak i forklaringa på dette med steriliseringa av koppen. Det står om både vasking med såpe, og koking, og ein plass står det om at ein skal koke koppen og putte oppi eit slags stoff (?) for å få sterilisert den. Det står og at den skal vaskas med "natural soap", kva no det måtte vere? :klø: Er dette forklaringar på ulike måtar å sterilisere/vaske koppen på, eller må ein gjere alt saman (vaske med såpe, koke og sterilisere)? Held det å koke koppen før og etter bruk, eller må ein vaske den osv i tillegg?

Og korleis skal ein tørke den? Eller kan den setjas våt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg setter den våt inn, da glir det litt bedre ;) Vasker den med nøytral såpe underveis (bruker som regel dr greve), også koker jeg den i en kopp i microen når mensen er ferdig. Det kan godt være at det stoffet som skal brukes til å sterilisere koppen er for å fjerne eventuell misfarging, for man steriliserer den jo når den kokes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyller den i rennende vann mellom hver tømming (hver 10-12 time) Og koker den 5 min i en kjele før og etter hver periode. Vær forsiktig med å la gummien/silikonet berøre kjelebunn og la koppen være dekt med vann, fri flyt i kjelen for koppen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyller den i rennende vann mellom hver tømming (hver 10-12 time) Og koker den 5 min i en kjele før og etter hver periode. Vær forsiktig med å la gummien/silikonet berøre kjelebunn og la koppen være dekt med vann, fri flyt i kjelen for koppen ;)

Det er slik jeg kommer til å gjøre det også. Er snart ferdig med første mensperiode med Mooncup. Kokte den i ca 7 min før første gangs bruk og har skylt den godt med vann mellom hver tømming, og passet på at de små hullene rundt kanten har vært åpne. Når jeg er ferdig med perioden kommer jeg til å koke den i 7 minutter etter, og starte påan igjen før neste periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no prøvd ut LadyCup'en, trur eg får det til! Var overraskande lett å setje inn. Bretta den i sånn "c-form", og så vrei litt rundt på den til det kjentes som om den hadde folda seg ut. No har eg ikkje mensen no, så eg veit jo ikkje om eg har satt den inn riktig. Men eg kjenner i alle fall ingenting, og då eg tok den ut for å sjekke, hadde det kommi ein del utflod oppi. Så i grunnen kjekt å bruke sjølv utenom mensen. Eg har til tider masse utflod, og denne samlar jo opp det og ;) Enaste eg er litt usikker på, er kor langt oppe, evnt nede, den skal sitje. Slik eg har hatt den no, har "tuppen" sitti nesten heilt nede ved åpninga (har ikkje klippi den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no prøvd ut LadyCup'en, trur eg får det til! Var overraskande lett å setje inn. Bretta den i sånn "c-form", og så vrei litt rundt på den til det kjentes som om den hadde folda seg ut. No har eg ikkje mensen no, så eg veit jo ikkje om eg har satt den inn riktig. Men eg kjenner i alle fall ingenting, og då eg tok den ut for å sjekke, hadde det kommi ein del utflod oppi. Så i grunnen kjekt å bruke sjølv utenom mensen. Eg har til tider masse utflod, og denne samlar jo opp det og ;) Enaste eg er litt usikker på, er kor langt oppe, evnt nede, den skal sitje. Slik eg har hatt den no, har "tuppen" sitti nesten heilt nede ved åpninga (har ikkje klippi den).

Det første jeg gjorde var å klippe tuppen, for meg ble den en irritasjon. Men dette er nok også ganske individuelt. Det heter seg at dersom den glir lett rundt om en prøver å vri den rundt som i en ring der inne så sitter den som den skal. Er det friksjon eller motstand har den antagligvis ikke foldet seg skikkelig ut, eller sitter ikke rett.

For min del så kjente jeg det med en gang hvor den skulle sitte. Mine fingre med en divacup mellom når bare "så langt" og da er det sånn at jeg ikke kjenner den i åpningen(det har hendt noen ganger at den ikke har kommet langt nok inn og da kjenner jeg den hele tiden).

Lykke til med videre bruk :jepp: Jeg har brukt min i over 2år nå og kan ikke tenke meg en menstruasjon uten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Kjempekjekt å dele erfaringar her inne! Eg hadde aldri høyrt om menskopp før denne tråden... Men viss ein får det til, må det jo vere utruleg kjekt...

Ang det å vri den rundt, så merka eg at det var litt vanskeleg med ein gong ja. Så då veit eg at då sit den ikkje heilt rett.

Eg syns ikkje det gjer noko at tuppen heng langt nede. Føler det er ein ekstra sikkerheit på ein måte... Sjølv om eg ikkje syns det var noko vanskeleg å få den ut. Men klart - å få den ut når den er full av blod, kan nok bli ein utfordring ;) Nokon som har tips til korleis få den ut utan å søle?

Kanskje det er eg som er lang "oppi der", for eg syns liksom det var ganske mange moglegheitar for kor eg kunne plassere den... :sjenert: Og så har eg lest at den skal lengre ned enn ein tampong (som eg alltid berre har putta så langt opp eg kan) så eg var redd for å putte den for langt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Kjempekjekt å dele erfaringar her inne! Eg hadde aldri høyrt om menskopp før denne tråden... Men viss ein får det til, må det jo vere utruleg kjekt...

Ang det å vri den rundt, så merka eg at det var litt vanskeleg med ein gong ja. Så då veit eg at då sit den ikkje heilt rett.

Eg syns ikkje det gjer noko at tuppen heng langt nede. Føler det er ein ekstra sikkerheit på ein måte... Sjølv om eg ikkje syns det var noko vanskeleg å få den ut. Men klart - å få den ut når den er full av blod, kan nok bli ein utfordring ;) Nokon som har tips til korleis få den ut utan å søle?

Kanskje det er eg som er lang "oppi der", for eg syns liksom det var ganske mange moglegheitar for kor eg kunne plassere den... :sjenert: Og så har eg lest at den skal lengre ned enn ein tampong (som eg alltid berre har putta så langt opp eg kan) så eg var redd for å putte den for langt opp.

Jeg hadde hørt om cupen for mange år siden, men syns det hørtes litt sært ut. Men så ble jeg overbevist av meg selv etter å ha googlet litt den gangen :)

Hehe, jeg er nok gjerne litt kort "oppi der" ettersom tappen plaget meg veldig... Jeg kan ikke huske at tampongene satt så langt oppe de heller, men det var med dem som med cupen, jeg satte den på plass som det føltes naturlig og så fungerte det. Om du føler at cupen sitter godt, du ikke kjenner den og det ikke lekker så er det ikke sikkert mitt tips om vridning er helt korrekt. Det står i bruksanvisningen som kom med cupen min og det stemmer for min del, men vi er jo ulikt utformet ;)

Jeg har aldri sølt med cupen. Sitter på do når jeg tar den ut, klemmer ikke mer enn nødvendig(og cupen har aldri vært så full at det har skvulpet over ;) ) og da er det bare å velve den rett i toalettskålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vridning høyres jo logisk ut då, men på meg satt den veldig fast. Trudde det var vakuumet som gjorde at eg ikkje fekk vridd på den? :klø: Eller at den ikkje hadde folda seg ut, sjølvsagt. Syns berre den kjentes utfolda då eg kjente rundt heile med fingeren.

Nokre tips til korleis koppen lettast foldar seg riktig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pleier å være litt hard å vri på den også, og den glir jo kanskje ikke like lett når det er tørt (dvs ikke noe blod) Jeg pleier å kjenne rundt med en finger, og vri litt på den. Når det gjelder tømming pleier jeg å gjøre det i dusjen (er så redd for å miste den ned i skåla hvis jeg tar det på do :fnise: ), kan også hjelpe å stikke en finger på siden og slippe inn litt luft, da føles det ikke ut som om innvollene vrenges ut :gjeiper:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også klippet av tuppen helt, den lå bare og "gnagde" helt neders og det var skikkelig irriterende.

Jeg har ikke fått til å vri min kopp rundt, men det er bra vakuum oppi der. Har kjent etter med fingeren om den er foldet ut. Om den ikke er det bruker jeg fingere til å dytte litt på koppen.

Den eneste gangen jeg har sølt var da jeg skulle tømme den før jeg la meg etter en kveld på fylla. Det gikk overraskende bra altså, heldigvis er det ikke vann oppi der, da ville det blitt mye mer søl. Dytter en finger mellom skjedeveggen og ringen på koppen, hvis ikke sitter den jo dønn fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke stilken på Ladycupen min, uten å ha stusset den, og koppen sitter lavt. Jeg tar den ut med finger inn for å bryte vakuumet og så ta tak i bunnen av koppen, så jeg ville nok fiksa det selv om jeg fjernet hele stilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på...

Jeg har lest litt på denne tråden,og har funnet ut at menskopp er noe jeg vil prøve ut...

Har sett på ulike sider som selger den, men er veldig usikker på hvilken størrelse jeg trenger..Jeg har ikke debutert seksuelt enda,og bløndingene mine er kraftige...så hvilken størrelse tror dere kan passe?

J18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på...

Jeg har lest litt på denne tråden,og har funnet ut at menskopp er noe jeg vil prøve ut...

Har sett på ulike sider som selger den, men er veldig usikker på hvilken størrelse jeg trenger..Jeg har ikke debutert seksuelt enda,og bløndingene mine er kraftige...så hvilken størrelse tror dere kan passe?

J18

Eg har i alle fall lest at unge kvinner som ikkje har født barn, bør prøve den minste str fyrst. Når du i tillegg ikkje har debutert seksuelt, bør du nok teste ut den minste fyrst, for eg kan tenkje meg at den store er vanskeleg å få inn elles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurar på om koppen min har "rota til" spiralen min eg :sjokk: Det står jo på pakninga at koppen kan brukas med "alle prevensjonsmidler". Allikevel syns eg det verkar som om den eine tråden har flytta på seg. I stadetfor å kjenne ein tråd på kvar side bøye seg oppover og "forsvinne", kjennast den no som om den eine tråden heng rett ned... Fekk dytta den litt opp då, men likar ikkje det her. Håpar verkeleg ikkje koppen har tulla til spiralen, hadde jo planer om å la den sitje 4 år til... (spiralen altså, ikkje koppen :fnise: ). Nokon som har opplevd det same?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J18

Jeg har brukt den minste hos Mooncup i snart et år og var storfornød. Har ikke født barn. Syntes det gikk bra helt til jeg fikk satt inn kobberspiral og dermed fikk økt mensblødning, så da ble den for liten. Har derfor bestilt meg stor divacup som jeg skal teste ut neste periode!

Her og Her er en oversikt som iallefall hjalp meg da jeg valgte kopp. :)

Det du kan tenke på er om du har store blødninger, da kan en større kopp være kjekk så du slipper at det blir overfylt på null komma niks. Hvis ikke ser jeg ingen grunn til å velge stor størrelse! En annen ting å tenke på er lengden på koppen, en større kopp er gjerne litt lengre, og jeg ser for meg at det kan bli litt mer ubehagelig.

Edit: Nå så jeg at du ikke har debutert seksuelt, da lurer jeg på om en liten kopp uansett er det beste alternativet å begynne med. :)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...