fink Skrevet 21. august 2010 #941 Del Skrevet 21. august 2010 hm.. Jeg har et litt flaut(?) spm. Koppen min var tydeligvis ikke helt tørr da jeg la den nedi posen etter sist bruk, så nå har posen blitt helt muggen, og koppen har også ett slikt mugglag på seg. Går det an å vaske den på noen måte så jeg kan bruke den igjen, eller må jeg kjøpe ny? (har kjøpt ny for sikkerhetsskyl, men bare lurer) Tror ikke du har vasket/kokt den godt nok. Vann blir ikke til mugg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #942 Del Skrevet 21. august 2010 Tror ikke du har vasket/kokt den godt nok. Vann blir ikke til mugg. Kokte den i godt og vel 5 min som man skal. Men tok på antibac etterpå, kanskje det er derfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. august 2010 #943 Del Skrevet 21. august 2010 Kan ein bruke slik kopp når ein har spiral? Kva merke/type anbefalar andre? Kva str må eg ha når eg har født to barn, og blør ganske mykje (pga spiralen)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2010 #944 Del Skrevet 21. august 2010 Jeg har brukt min ladycup i snart et halvt år, og jeg er ganske fornøyd! Det eneste som jeg syns er så kjipt er at jeg ennå ikke greier å ta den ut, uten at jeg søler masse blod! Jeg drar lett i stilken, presser litt inn med pekefingeren slik at vakuumet skal gå ut, og drar forsiktig ut. Men hver gang så blir da pekefingeren full av blod og det blir rett og slett et søl! Det er helst de første dagene det er verst. Hvordan tar dere den ut? Noen andre som sliter litt? Tar VELDIG gjerne i mot gode tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 23. august 2010 #945 Del Skrevet 23. august 2010 Kan ein bruke slik kopp når ein har spiral? Kva merke/type anbefalar andre? Kva str må eg ha når eg har født to barn, og blør ganske mykje (pga spiralen)? Ja, det kan du. Jeg anbefaler Ladycup på det varmeste nå... Stor kopp, uansett merke, er nok å foretrekke for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. august 2010 #946 Del Skrevet 23. august 2010 Ja, det kan du. Jeg anbefaler Ladycup på det varmeste nå... Stor kopp, uansett merke, er nok å foretrekke for deg. Takk for svar! Trur eg må prøve den altså. Kor kan eg få bestillt den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 23. august 2010 #947 Del Skrevet 23. august 2010 Ladycup kan du få billig på ebay Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. august 2010 #948 Del Skrevet 23. august 2010 Då skal eg sjekke ut det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 6. september 2010 #949 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg er nå på andre periode med Ladycup, og hvorfor i all verden har jeg tuklet med bind og tamponger før?! Argh, jeg har kastet bort 24 år med styr og lekkasjer og uhyrlige mengder avfall og til og med plastutslett når det virkelig har vært på sitt verste. Jeg kjenner den fortsatt innimellom, men det er ikke ubehagelig. Alt er såre vel og Ladycup skal anbefales til alle jeg måtte komme til å diskutere mens med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #950 Del Skrevet 6. september 2010 Dette er kanskje et merkelig problem, men jeg fikk nesten panikk første gang jeg opplevde det, og ble litt stressa nå sist og lurer på om flere har opplevd noe lignende, eller skjønner hva det kan være... Jeg har brukt DivaCup i to år nå, aldri noen problemer inn til nå. Forrige gang jeg hadde mensen (altså før siste gang nå) oppdaget jeg på slutten av perioden når jeg skulle sette inn p-ringen noe som føltes som en "lomme" i skjeden. Dvs at når jeg stakk fingeren i skjeden for å sette ringen på plass fikk jeg ikke fingeren særlig høyt opp før jeg traff et "tak". Jeg flyttet litt på fingeren/ringen, og det føltes som om jeg dro den ut av en liten lomme, og kunne "legge" ringen i skjeden. Jeg ble kjempestressa av dette og torde ikke fikle mer med det, men ble ganske nervøs. Dagen etter (dette skjedde før leggetid) var derimot alt helt normalt igjen da jeg sjekket med fingeren (droppet å bruke koppen de siste dagene fordi det ikke funker med ringen). Så glemte jeg hele greia inntil nå nettopp når jeg har hatt mensen igjen. Samme greia, skulle ta ut koppen og sette inn p-ringen, og kjente denne "lommen" i skjeden igjen. Holdt hodet litt kaldt denne gang, og brukte litt tid på å kjenne etter med fingeren. Det var altså ingen "lomme", men akkurat som om livmortappen (er det det det heter, det som er innerst i skjeden?) eller det området rundt der hadde svulmet skikkelig opp og blitt en slags "klump"/tapp. Rundt denne kunne jeg altså stikke fingeren sånn som normalt, men det var f.eks umulig å få på plass en tampong fordi denne klumpen sto i veien slik at jeg ikke fikk tampongen langt nok inn. Det første som slo meg er at vakumet fra DivaCupen har "sugd" til seg livmortappgreia/whatever slik at det har blitt "dratt" ut. Dette kan jo så klart være en helt vill teori, jeg aner ikke hva problemet er! Denne gangen tok det vel 1-2 døgn før alt ble normalt igjen. Jeg var også ganske sår de siste dagene, både inni og utenpå. Hva i all verden kan det være??? Jeg er livredd for å bruke koppen igjen, vil ikke bli et misfoster inni der. Funker jo ikke helt å dra til legen heller siden alt er normalt nå. Noen som vet om det kanskje er normalt at visse ting "svulmer" veeldig opp der inni under mensen? Har aldri kjent dette før (og brukt p-ring en stund) så det var merkelig. Kan det være koppen? Hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virvel Skrevet 6. september 2010 #951 Del Skrevet 6. september 2010 Tror ikke du har vasket/kokt den godt nok. Vann blir ikke til mugg. Litt på siden, men det er i aller høyeste grad mugg i drikkevannet vårt. Dog litt rart at koppen har blitt muggen, ja, ettersom vannet tross alt var kokt. Den ble kanskje skylt i springvann igjen etterpå? :klø: Og oppbevart for tett slik at den holdt seg fuktig? Og til deg som hadde dette problemet: Antibac for hender er tilsatt både parfyme og andre greier som skal forhindre at huden blir tørr, så det er kanskje ikke en kjempeidé å bruke det på noe som skal inn i skjeden. Kjøp heller noe uten slike tilsetninger, som er beregnet på overflatedesinfeksjon. (Ikke at det er nødvendig med sprit når koppen uansett er kokt, men det kan være greit hvis man ikke har mulighet til å koke.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 6. september 2010 #952 Del Skrevet 6. september 2010 Uansett dør mugg hvis man koker koppen på nytt. Men posen ville jeg kastet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 7. september 2010 #953 Del Skrevet 7. september 2010 Dette er kanskje et merkelig problem, men jeg fikk nesten panikk første gang jeg opplevde det, og ble litt stressa nå sist og lurer på om flere har opplevd noe lignende, eller skjønner hva det kan være... Jeg har brukt DivaCup i to år nå, aldri noen problemer inn til nå. Forrige gang jeg hadde mensen (altså før siste gang nå) oppdaget jeg på slutten av perioden når jeg skulle sette inn p-ringen noe som føltes som en "lomme" i skjeden. Dvs at når jeg stakk fingeren i skjeden for å sette ringen på plass fikk jeg ikke fingeren særlig høyt opp før jeg traff et "tak". Jeg flyttet litt på fingeren/ringen, og det føltes som om jeg dro den ut av en liten lomme, og kunne "legge" ringen i skjeden. Jeg ble kjempestressa av dette og torde ikke fikle mer med det, men ble ganske nervøs. Dagen etter (dette skjedde før leggetid) var derimot alt helt normalt igjen da jeg sjekket med fingeren (droppet å bruke koppen de siste dagene fordi det ikke funker med ringen). Så glemte jeg hele greia inntil nå nettopp når jeg har hatt mensen igjen. Samme greia, skulle ta ut koppen og sette inn p-ringen, og kjente denne "lommen" i skjeden igjen. Holdt hodet litt kaldt denne gang, og brukte litt tid på å kjenne etter med fingeren. Det var altså ingen "lomme", men akkurat som om livmortappen (er det det det heter, det som er innerst i skjeden?) eller det området rundt der hadde svulmet skikkelig opp og blitt en slags "klump"/tapp. Rundt denne kunne jeg altså stikke fingeren sånn som normalt, men det var f.eks umulig å få på plass en tampong fordi denne klumpen sto i veien slik at jeg ikke fikk tampongen langt nok inn. Det første som slo meg er at vakumet fra DivaCupen har "sugd" til seg livmortappgreia/whatever slik at det har blitt "dratt" ut. Dette kan jo så klart være en helt vill teori, jeg aner ikke hva problemet er! Denne gangen tok det vel 1-2 døgn før alt ble normalt igjen. Jeg var også ganske sår de siste dagene, både inni og utenpå. Hva i all verden kan det være??? Jeg er livredd for å bruke koppen igjen, vil ikke bli et misfoster inni der. Funker jo ikke helt å dra til legen heller siden alt er normalt nå. Noen som vet om det kanskje er normalt at visse ting "svulmer" veeldig opp der inni under mensen? Har aldri kjent dette før (og brukt p-ring en stund) så det var merkelig. Kan det være koppen? Hjelp! Livmortappen kan svulme opp under mensen, men dette ville jeg snakket med legen min om. Jeg har riktignok aldri hørt om at vakuumet en Divacup lager gjør annen skade enn at det gjør vondt å ta den ut om du ikke bryter vakuumseglet før du drar den ut, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #954 Del Skrevet 7. september 2010 Uansett dør mugg hvis man koker koppen på nytt. Men posen ville jeg kastet! Jeg kokte koppen på nytt, lenge og vel(for sikkerhetsskyld). Ikke noe problem det. Posen kastet jeg selvfølgelig. (Kjøpte ny kopp også, men den kom litt for sent, også var den en del mindre enn den jeg har fra før, så jeg vet ikke hvor bra det funker :S Men da fikk jeg jo i alle fall en ny pose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2010 #955 Del Skrevet 7. september 2010 Dette er kanskje et merkelig problem, men jeg fikk nesten panikk første gang jeg opplevde det, og ble litt stressa nå sist og lurer på om flere har opplevd noe lignende, eller skjønner hva det kan være... Jeg har brukt DivaCup i to år nå, aldri noen problemer inn til nå. Forrige gang jeg hadde mensen (altså før siste gang nå) oppdaget jeg på slutten av perioden når jeg skulle sette inn p-ringen noe som føltes som en "lomme" i skjeden. Dvs at når jeg stakk fingeren i skjeden for å sette ringen på plass fikk jeg ikke fingeren særlig høyt opp før jeg traff et "tak". Jeg flyttet litt på fingeren/ringen, og det føltes som om jeg dro den ut av en liten lomme, og kunne "legge" ringen i skjeden. Jeg ble kjempestressa av dette og torde ikke fikle mer med det, men ble ganske nervøs. Dagen etter (dette skjedde før leggetid) var derimot alt helt normalt igjen da jeg sjekket med fingeren (droppet å bruke koppen de siste dagene fordi det ikke funker med ringen). Så glemte jeg hele greia inntil nå nettopp når jeg har hatt mensen igjen. Samme greia, skulle ta ut koppen og sette inn p-ringen, og kjente denne "lommen" i skjeden igjen. Holdt hodet litt kaldt denne gang, og brukte litt tid på å kjenne etter med fingeren. Det var altså ingen "lomme", men akkurat som om livmortappen (er det det det heter, det som er innerst i skjeden?) eller det området rundt der hadde svulmet skikkelig opp og blitt en slags "klump"/tapp. Rundt denne kunne jeg altså stikke fingeren sånn som normalt, men det var f.eks umulig å få på plass en tampong fordi denne klumpen sto i veien slik at jeg ikke fikk tampongen langt nok inn. Det første som slo meg er at vakumet fra DivaCupen har "sugd" til seg livmortappgreia/whatever slik at det har blitt "dratt" ut. Dette kan jo så klart være en helt vill teori, jeg aner ikke hva problemet er! Denne gangen tok det vel 1-2 døgn før alt ble normalt igjen. Jeg var også ganske sår de siste dagene, både inni og utenpå. Hva i all verden kan det være??? Jeg er livredd for å bruke koppen igjen, vil ikke bli et misfoster inni der. Funker jo ikke helt å dra til legen heller siden alt er normalt nå. Noen som vet om det kanskje er normalt at visse ting "svulmer" veeldig opp der inni under mensen? Har aldri kjent dette før (og brukt p-ring en stund) så det var merkelig. Kan det være koppen? Hjelp! Livmorhalsen synker langt ned under mens. Hos kvinner som har født barn kan den befinne seg kun 2cm innenfor skjedeåpningen ved menstruasjonens start. Deretter trekker den seg tilbake igjen og man må inn med hele langfingeren og litt til for å kjenne den. Helt normalt. Om du dytter opp en finger når den er langt nede vil den forsvinne til "siden" og da oppleves det som en "lomme" som du beskriver. Menn merker ikke dette under samleie da penis oftest dytter den til side, vevet er jo helt mykt. Noen kvinner er såre rett før mens og liker dermed ikke samleie av den grunn. Om du er engstelig og ikke kan legge det fra deg så er det bare å gå til legen for en sjekk. Slik gjør man alltid med ting man ikke føler seg trygg på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ladyluna Skrevet 12. september 2010 #956 Del Skrevet 12. september 2010 For en super, og ikke minst overbevisende tråd! Jeg har lest og lest (faktisk hele denne milelange tråden ) og blitt overbevist! Så nå skal jeg straks bestille en FleurCup! Ettersom ikke alle orker å lese hele tråden (noe jeg skjønner godt, det tok en evighet!) ser jeg at stadig flere spørsmål går igjen. Derfor vil jeg legge ut et par linker er som er svært informative og som oppsummerer det meste en kan lure på egentlig Dette er en blogg om menskopper. Forfatteren har testet stort sett alle kopper som finnes, og hun har leget en flott oversikt over de ulike størrelsene en kan velge mellom og en sammenligning av de ulike merkene. I tillegg har hun skrevet anmeldelse av hver enkelt kopp hun har testet. Det ligger linker til de ulike anmeldelsene til høyre i margen på bloggen hennes, sammen med bant annet linker til produsentenes nettsider, FAQ og hennes YouTube-kanal som har mange hjelpsomme videoer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 21. september 2010 #957 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg har fått Mooncup i posten i dag, og er litt skeptisk, men det skal prøves! Kan jeg bruke Mooncup om natten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 21. september 2010 #958 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg har fått Mooncup i posten i dag, og er litt skeptisk, men det skal prøves! Kan jeg bruke Mooncup om natten? Ja, det gjør jeg, hele natten gjennom. Tømmer den alltid før jeg legger meg og har aldri hatt noen problemer med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. september 2010 #959 Del Skrevet 21. september 2010 Eg har bestilt Diva Cup no, gler meg til eg får mensen! (trudde aldri eg skulle seie det ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 22. september 2010 #960 Del Skrevet 22. september 2010 Da er menskoppen i bruk, og må si jeg er imponert. Merker den nesten ikke (ikke mer enn en tampong i alle fall) og den holder jo på sølet! Litt klønete å få den inn og ut enda, men det går seg vel til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå