Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vil også anbefale denne koppen! :)

Jeg tror det skal gå an å bruke den til utflod også, da den egentlig ikke forstyrrer den naturlige balansegangen i skjeden, bare samler opp. Men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ok, litt rart spørsmål men her kommer det:

Skiller blodet seg i koppen hos dere?

Nå under siste menstruasjon så har blodet skilt seg, dvs det er blod nederst og så klar tynn væske øverst. Jeg så det først da jeg holdt koppen litt opp (prøver å notere hvor mye ml jeg blør per dag) før jeg tømte den. Dette har jeg ikke sett de første seks menstruasjonene jeg brukte koppen. Så det har ikke skilt seg før, og ikke har den sittet lenge i heller. Hva kan denne klare væsken være? Jeg har jo brukt bind og tampong før, så da har jeg ikke hatt anledning til å vite om det kommer noe klar væske under menstruasjonen. Eller skiller blodet seg naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mooncup-fan!
Du kan faktisk ha den i selv om du ikke har mensen i det hele tatt, noe en del gjør når de holder på å venne seg til den.

Gjør en del det? Har jeg aldri hørt, og jeg kjenner mange som bruker dette... Man får jo ikke sjekket om den sitter riktig/ikke lekker når man ikke blør og man kjenner i praksis ikke at den sitter der, så det er ikke så mye å venne seg til annet enn å sette den inn.

Jeg har også klart å få litt sopptendenser når jeg har brukt den for mye. Har lette, men lange blødninger. Viktig å ikke ha den i for mye. Man kan avveksle med bind av noe slag om man blør lite og lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mooncup-fan!
Ok, litt rart spørsmål men her kommer det:

Skiller blodet seg i koppen hos dere?

Nå under siste menstruasjon så har blodet skilt seg, dvs det er blod nederst og så klar tynn væske øverst. Jeg så det først da jeg holdt koppen litt opp (prøver å notere hvor mye ml jeg blør per dag) før jeg tømte den. Dette har jeg ikke sett de første seks menstruasjonene jeg brukte koppen. Så det har ikke skilt seg før, og ikke har den sittet lenge i heller. Hva kan denne klare væsken være? Jeg har jo brukt bind og tampong før, så da har jeg ikke hatt anledning til å vite om det kommer noe klar væske under menstruasjonen. Eller skiller blodet seg naturlig?

Utflod?

Jeg tror ikke det er så veldig mer mystisk enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Er det noen som har opplevd lukt i forbindelse med divacup? Jeg har kun opplevd det en gang, og da hadde den kanskje sittet inne 14 timer eller noe. Aner ikke hvorfor, da det aldri har luktet noe før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er egentlig en sånn kopp? Og hvordan er den å få på plass i forhold til en tampong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til en tampong kan den være litt vanskelig til å begynne med men man lærer seg en teknikk på det :)

Størrelsen varierer jo litt, men den som jeg har heter divacup, er ikkje helt sikker på hvor mange cm den er.. men husker når eg fikk den at eg ble overrasket over størrelsen på den selv.. Men kan absolutt anbefale den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Utflod?

Jeg tror ikke det er så veldig mer mystisk enn dette.

Ja, det er nå vel en utflod av et slag, men ikke av vanlige sorten. Vanlig utflod er hvit og slimaktig. Denne væsken var helt klar og veldig tynn. Og den utgjorde 1/3 av koppen. Har koppen i en 3-4 timer før den blir full, så det er ganske mye væske i løpet av en dag. Hva slags væske kan dette være? Er det noe spesielt som gjør at blod skiller seg eller kan det f.ek.s være at jeg har hatt cyste® som det har gått hull på?

Har brukt koppen før og har aldri sett dette, men det har altså kommet klar væske hver dag under denne menstruasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hmm....orker ikke lese alle sidene, så jeg håper dere tilgir meg om det har blitt spurt om før.

Jeg har aldri fått til å bruke tamponger, det er bare ubehagelig for jeg får dem ikke på plass. Er det da håp for meg med en menskopp, eller vil jeg møte samme problemene der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*
Hmm....orker ikke lese alle sidene, så jeg håper dere tilgir meg om det har blitt spurt om før.

Jeg har aldri fått til å bruke tamponger, det er bare ubehagelig for jeg får dem ikke på plass. Er det da håp for meg med en menskopp, eller vil jeg møte samme problemene der?

Vel, en menskopp er mye vanskeligere å få på plass enn en tampong, og mye større også, så jeg vil tro du vil slite når du ikke greier å få tamponger på plass. Har brukt koppen en halvår nå og får det helt fint til, men tampong er definitivt utrolig mye enklere å få på plass - med mindre man er sår eller tørr...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en menskopp er mye vanskeligere å få på plass enn en tampong, og mye større også, så jeg vil tro du vil slite når du ikke greier å få tamponger på plass. Har brukt koppen en halvår nå og får det helt fint til, men tampong er definitivt utrolig mye enklere å få på plass - med mindre man er sår eller tørr...;)

Jeg synes det er mye lettere å få til Mooncup'en enn en tampong. For det første er Mooncup'en ca. like stor som en tampong når den er sammenbrettet, så størrelsen skal det ikke stå på. For det andre er det så mye lettere å få inn i en myk og smidig Mooncup enn en tørr og hard tampong.

Synes jeg, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk lyst å prøve denne! Nesten synd jeg ikke har mens lengre pga hormonspiral :fnise: Men det kan jo bli aktuelt senere, da skal jeg prøve denne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begnyte tappert på side nr 1, men innså at jeg ikke orket å sitte i 34 sider for å lete etter noen som har spurt om det samme som jeg lurer på..

Hvordan er menskoppen å bruke sammen med p-ring? Det hender jeg har mensen samtidig som jeg må sette inn ny ring, og ser for meg at det vil bli mellomrom som skaper lekkasje.

Og hvor langt har dette kommet i Norge? Har det kommet i butikker enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Jeg er kjempestor fan av Mooncup og anbefaler den til alle mine venninner. Har ennå ikke møtt noen som er misfornøyd av de som faktisk har prøvd, så jeg anbefaler absolutt alle å gi Mooncup et forsøk! Passer det ikke for deg, er det bare snakk om et par hundrelapper, og du skal tross alt menstruere ganske mange år av livet. Personlig har jeg faktisk fått mindre menssmerter av å bruke Mooncup, i tillegg til at det er utrolig deilig å sove hele natten igjennom uten ekle nattbind eller frykten for lekkasjer. Etter å ha lest om så mange som hadde problemer med å sette den inn/ta ut, var jeg litt nervøs første gang jeg prøvde, men jeg syntes ikke det var vanskelig i det hele tatt. Men det er vel gjerne slik at det er de som har problemer som skriver om det, og ikke alle de som ikke har problemer:)

Til alle i Oslo: Idag så jeg at Helios (iallefall den største) har begynt å selge Mooncup! De selger den til kr 299, altså ca 100 kr dyrere enn hvis man bestiller på nettet. Men for alle som kunne tenke seg å ta en titt før de kjøper, anbefaler jeg å ta en tur innom og se!

Jeg håper dette betyr at apotekene snart kommer etter, dette er et altfor bra produkt til å bare selges på Helios (noe som sikkert kan skremme mange jenter med sitt hippie-preg). Men kjempebra at Helios har tatt den inn uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Då eg opna denne tråden, hadde eg ikkje sett for meg at eg snart skulle vere eigar av ein Mooncup! Men sånn går det av og til - bestilte i går på eBay, fann ein til 19,50 GBP med frakt. Det var jo ikkje så verst, tenkte at det ikkje skadar å prøve når det er så mange fordelar med å bruke dei.

Så lurer eg på noko. Første gong det blir aktuelt å bruke han, er eg på ferie. Kva for slags såpe er det de brukar å vaske med? Eg tenkte at når eg er på badet heime kan eg jo berre bruke Dr Greve frå dusjen, men når eg ikkje har tilgong til den, må eg jo finne noko anna. Har sett Antibac handvask på apoteket i ein ok storleik, går det an å bruke det? Har fått med meg at ein skal vaske med mild såpe, men eg er litt skeptisk til å basere meg på ymse hotellsåper (som ofte ikkje er flytande heller). Eller kanskje eg kan berre helle over Dr Greve i ei lita reiseflaske.

Trur eg må øve meg litt før eg drar - vil helst ikkje oppleve lekkasjer! Har ikkje lyst til å ta med meg tampongarsenalet når eg i utgangspunktet helst vil klare meg utan.

Endret av Alsana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei :)

Jeg som skrev tråden "Divacup eller Mooncup", poster spørsmålet mitt her også siden kanskje noen her har erfaringer:

"Jeg har lyst til å kjøpe meg sånn "kopp" har blitt skikkelig nysgjerrig på dette og har lest at det skal være helt fantastisk - derfor vil jeg prøve

Men hva slags type skal jeg velge...? blir bare mer og mer forvirra av å lese om de, for klarer ikke å bestemme meg for hvem som er best - ser jo ganske like ut, men behøver jo slettes ikke være det.... anbefalinger fra erfarene kopp-brukere mottas med takk

PS. hvor mye koster det?"

Synes dette virker som en GENIAL idé ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa
Hei :)

Jeg som skrev tråden "Divacup eller Mooncup", poster spørsmålet mitt her også siden kanskje noen her har erfaringer:

"Jeg har lyst til å kjøpe meg sånn "kopp" har blitt skikkelig nysgjerrig på dette og har lest at det skal være helt fantastisk - derfor vil jeg prøve

Men hva slags type skal jeg velge...? blir bare mer og mer forvirra av å lese om de, for klarer ikke å bestemme meg for hvem som er best - ser jo ganske like ut, men behøver jo slettes ikke være det.... anbefalinger fra erfarene kopp-brukere mottas med takk

PS. hvor mye koster det?"

Synes dette virker som en GENIAL idé ;)

Jeg tror vel egentlig ikke at det er saa stor forskjell paa de, men jeg vet ikke sikkert. Selv har jeg en Mooncup som jeg er veldig fornoeyd med. Veldig enkel og behagelig i bruk. :) Foelgelig har jeg ikke proevd noen av de andre. :fnise:

Den koster vel 200-300 kr avhengig av hvor man kjoeper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Moimoi_*

Jeg har kjøpt meg divacup fra organicpharmacy.org, den kom etter ca. 10 dager, helt vanlig med billigste frakt fra usa til meg. Jeg har brukt den to dager nå og er veldig fornøyd bortsett fra noen smålekkasjer da, men det har nok vært meg som ikke har fått den skikkelig på plass. Med punch-down teknikken gikk det mye lettere å sette den inn riktig hvertfall!

Jeg må tømme den 3 ganger om dagen på de værste dagene, men nå tror jeg ikke at jeg trenger å tømme den mer enn to ganger om dagen.. Kjenner heller ikke noe til at den sitter der oppe, stilken har jeg ikke klippet bort, men jeg kjenner den ikke nå lengre. Vanesak i grunn.

Har nesten ikke hatt menssmerter heller og jeg pleier å ha så ille smerter den første dagen at jeg nesten blir hjemme fra jobb.. Føler igrunn at det er mye mer renslig med menskopp enn tamponger, lukter ikke og ikke noe søppel..

Jeg la også merke til at blodet skiller seg i koppen ja, blod nederst og lysere øverst, lurer på hva det kan være. For blankt til å være utflod, men mulig det kan være en sprekt cyste ja.. Har bare sett det en av gangene som jeg tømte den..

Er veldig fornøyd, og tror jeg vil bli mer fornøyd etterhvert som jeg lærer å plassere den skikkelig hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...