Gå til innhold

Menskopp

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kjøpte alvekoppen for 4-5 mnd siden, men har ikke fått prøvd den før nå av ulike årsaker. Men, kjære vene, ikke for å være for privat, men jeg hadde jo ikke sjans til å få denne koppen inn!! Jeg kjøpte den største siden jeg har født barn osv, men den er helt umulig for meg å bruke. Er det noen som vet om det er veldig stor forskjell på koppene? Vet ikke om det har noe hensikt å bytte til den som er mindre hvis det bare er snakk om en halv centimeter, :(

Hmm, jeg syns det høres rart ut.Min er stor også, men når jeg folder den og skyver den inn så kunne jeg fint hatt en større størrelse. Er det på lengden det er snakk om ??

Jeg lurer på det samme.Men skal den ikke brettes/foldes sammen før man setter den inn?

Joda, jeg tror nesten man må folde den litt for å få den skikkelig på plass, ellers kommer den ikke langt nok inn, eller folder seg skikkelig ut sånn at det blir tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, jeg syns det høres rart ut.Min er stor også, men når jeg folder den og skyver den inn så kunne jeg fint hatt en større størrelse. Er det på lengden det er snakk om ??

Joda, jeg tror nesten man må folde den litt for å få den skikkelig på plass, ellers kommer den ikke langt nok inn, eller folder seg skikkelig ut sånn at det blir tett.

Jeg har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, men har ikke sjans til å få den dyttet på plass. Det skal være sagt at jeg måtte på sykehus med full narkose for å få satt inn hormonspiral da fastlegen og gynekologen ikke fikk det til da der var svært trange forhold. Så det spørs om det ikke har noe med saken å gjøre. Fastlegen sliter når han skal gjøre underlivsundersøkelse på meg ellers også :(.

Uansett så har jeg sendt alvekoppen.com en mail og spurt hvor stor forskjell det er på dem så får jeg se om jeg prøver pånytt med en mindre en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, men har ikke sjans til å få den dyttet på plass. Det skal være sagt at jeg måtte på sykehus med full narkose for å få satt inn hormonspiral da fastlegen og gynekologen ikke fikk det til da der var svært trange forhold. Så det spørs om det ikke har noe med saken å gjøre. Fastlegen sliter når han skal gjøre underlivsundersøkelse på meg ellers også :(.

Uansett så har jeg sendt alvekoppen.com en mail og spurt hvor stor forskjell det er på dem så får jeg se om jeg prøver pånytt med en mindre en.

Oj, ja, da kan det hende at du ikke er "konstruert" så enkelt... :sjenert:

Litt kjedelig da.... Får håpe du finner en løsning som passer deg i alle fall :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd forskjellige bretteteknikker? Jeg opplevde også at koppen var vanskelig å få inn når jeg bruke "C fold"-teknikken, men med "Punch-down fold" eller "7 fold" så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd forskjellige bretteteknikker? Jeg opplevde også at koppen var vanskelig å få inn når jeg bruke "C fold"-teknikken, men med "Punch-down fold" eller "7 fold" så er det ikke noe problem.

Stilig link, og nei, det har jeg ikke. Skal prøve meg frem med de ulike brettemulighetene der. Kan se ut som at "Punch-down fold" kan være en løsning :). Tusen takk for linken ^^.

På'n igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svipa, jeg kokte min i fem minutter før jeg brukte den. Men så hadde den stått i en eske i en Bootsfilial ganske lenge, så jeg synes det virket mest hygenisk.

Heritære, bare hyggelig! Håper du kan finne en løsning. Eller så er det bare å akseptere at ikke alle er skapt for å bruke kopp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter fortsatt litt jeg, da jeg synes koppen er litt "stiv" for å klare noen av bretteteknikkene. Men, om ikke noe annet så fikk min mor fullstendig latterkrampe av å se meg sitte her og slite med å brette den :ler: så vi har det rimelig gøy :ler:. Hun er såå happy hun er ferdig med alt som har med mensen å gjøre *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svipa, jeg kokte min i fem minutter før jeg brukte den. Men så hadde den stått i en eske i en Bootsfilial ganske lenge, så jeg synes det virket mest hygenisk.

Heritære, bare hyggelig! Håper du kan finne en løsning. Eller så er det bare å akseptere at ikke alle er skapt for å bruke kopp. :)

Ok, jeg har såpevasket min før bruk selvsagt, men kanskje jeg skal koke den også så er jeg sikker på at alt av bakterier er borte. Blir den mykere også når den blir "kokt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor jeg aldri har hørt om dette før!! jeg stakk sporenstraks innom og bestilte meg en. ahh så genialt å slippe de he*** bindene og tampongene!! håper virkelig jeg skjønner opplegget da :P men jeg har ikke tenkt å gi meg så lett ! ;)

forresten.. jeg orka ikke lese gjennom alle sidene, men fikk med meg at den kan brukes ved svømming!? og det har noen testet? jeg ser ikke for meg den altså :P men det hadde vært kjekt. det kommer ikke vann inn - ev. blod ut altså? den må i såfall sitte bra tett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, jeg har opplevd nå flere perioder på rad at koppen lekker. Jeg skjønner ikkeno, for de første gangene lakk det absolutt ingenting, men nå er det hver dag. Ikke mye, men nok til at det er irriterende. Så nå må jeg bruke truseinnlegg i tillegg. Jeg vet at jeg har den ordentlig på plass. Jeg har den minste mooncupen. Burde jeg finne en større? Kan det være at den er litt for liten rett og slett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til deg som synes koppen var for stor, jeg vet ikke hvilken du bruker men mooncup, divacup og flere til har forskjellige størrelser. Hvis du ser litt tidligere i forumet så kan du se en som begynner på l som visst nok er litt mindre enn de andre hvis jeg ikke tar helt feil. kanskje det kan være noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Chatrine

Hei! Jeg går siste året på ungdomsskolen nå(15år) og har veldig lyst til å prøve menskopp! Har hatt mensen siden jeg var 9 år, og har begynt å bli lei. (selvom jeg sikkert skal ha det i 20-30 år til!!! ) Har kraftige blødninger, og kraftige smerter. har aldri hatt sex. har stridd med mini ob (gul) siden 7 klasse, men gav det opp. i sommer var jeg på badefreie, og MÅTTE få det til, og da løsna det litt etter litt. nå kan jeg bruke OB super og! (rosa). Gjør vondt å ta den ut når den er stor og full, men går greit. Har som sagt streke blødninger, og på det værste må rosa OB skiftes hver 2 time. Til poenget:

Tror dere dette vil funke for meg? I såfall hvilken str og merke? Og hvordan sier man til mamma at man vil bestille menskopp?

Driver også med hest, vare for å legge det til. Er kanskje ikke så behagelig å ri med det? Kan vel i værstefall bytte til OB når jeg er i stallen - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg går siste året på ungdomsskolen nå(15år) og har veldig lyst til å prøve menskopp! Har hatt mensen siden jeg var 9 år, og har begynt å bli lei. (selvom jeg sikkert skal ha det i 20-30 år til!!! ) Har kraftige blødninger, og kraftige smerter. har aldri hatt sex. har stridd med mini ob (gul) siden 7 klasse, men gav det opp. i sommer var jeg på badefreie, og MÅTTE få det til, og da løsna det litt etter litt. nå kan jeg bruke OB super og! (rosa). Gjør vondt å ta den ut når den er stor og full, men går greit. Har som sagt streke blødninger, og på det værste må rosa OB skiftes hver 2 time. Til poenget:

Tror dere dette vil funke for meg? I såfall hvilken str og merke? Og hvordan sier man til mamma at man vil bestille menskopp?

Driver også med hest, vare for å legge det til. Er kanskje ikke så behagelig å ri med det? Kan vel i værstefall bytte til OB når jeg er i stallen - eller?

Hvis du skal prøve må du helt sikkert begynne med den aller minste, Ladycup, i størrelse small (kjøpes på http://www.ladycup.eu/). Problemet med det er at hvis du har kraftige blødninger må den tømmes flere ganger om dagen. Hvis det kjennes ut som du har plass til en større kan du prøve det senere (størrelsestabell tidlig i tråden her mener jeg, finn en som har minst mulig omkrets men er lang).

Om jeg tror det vil funke for deg? Tja, tror kanskje det er upraktisk når man er så ung og har liten plass, samtidig som man blør mye. Er ikke lettere å skifte enn ob, men er veldig greit for oss som trenger å skifte sjeldent. Men det går jo an å prøve, og så heller ta den fram om noen år hvis det ikke passer for deg nå.

Kan du ikke bare vise siden til mammaen din da, og forklare at du vil prøve? Evt. om du har visakort selv trenger du vel egentlig ikke å si noe som helst.

Spør du meg er menskopp mer behagelig enn ob, hvis du får det til er det ikke noen grunn til å skifte til ob i stallen. Man skal overhodet ikke merke noe til den om den sitter riktig inne. Det går også an å bade med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg en liten "ulykke" med alvekoppen min da jeg skulle koke den. For jeg klarte selvfølgelig å glemme den bort.. plutselig lukta det vanvittig svidd, for hele vannet hadde kokt bort, så koppen lå å steka i gryta. Det gikk heldigvis ganske bra med den, ble bare en bitte liten brun flekk. Men nå er jeg litt engstelig for å bruke den igjen. Noen like sløve som har greid å gjort det samme? Å turte dere da å bruke den igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare oppdatere litt om min erfaring med divacup! Er inne i andre mensperiode der jeg bruker koppen, og er foreløpig veldig fornøyd. Jeg syntes det var litt ubehagelig å sette den inn i begynnelsen - den er større og vanskeligere enn en tampong. Nå synes jeg imidlertid det går helt greit og jeg elsker det faktum at jeg ikke trenger å bytte tamponger i løpet av dagen. Jeg tømmer bare koppen morgen og kveld, og det er egentlig ikke noe mer "grisete" enn et tampongskifte. I tillegg slipper jeg å plutselig oppdage at jeg er fri for tamponger og bind når jeg får mensen - jeg er nemlig litt ustrukturert av meg sånn sett... :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd instead? Den skal jo ligge lengre opp, og har ingen stilk, så skal gå an å ha sex med den og.

Og er engangs, så man slipper hele desifiserings-problematikken.

Ang ridning og diva cup hørte jeg først om den på et amerikansk hesteforum, der sa de fleste at de måtte klippe stilken for å ikke få ubehag når de red.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ridning og diva cup hørte jeg først om den på et amerikansk hesteforum, der sa de fleste at de måtte klippe stilken for å ikke få ubehag når de red.

Klippe stilken har jeg måttet gjort uansett, den er bare i veien. Er greit å ha den der helt i begynnelsen da, til man er sikker på at man får den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mjaa_*

jeg er til tider plaget med mye utflod. Kan jeg bruke menskoppen til dette og? Da må jeg jo isåfall bruke den over lengre perioder, og oftere en når jeg bare har mensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...